Friday, January 16, 2009

Lauk Cinta


Aku tengah baca nota Organologam.
Tiba-tiba telefon genggam aku berbunyi.

"Sharif, apa khabar kau sayang?"

Kawan lama aku di matrikulasi.
Selalu habiskan masa bersama - sama.
Dia tanya aku dah makan tengah hari ke belum.
Soalan popular dia terhadap aku.

"Tak, malas aku nak makan. Aku makan biskut aprikot je. Aku tak jumpa lauk cinta pun.",
aku balas SMS dia.
Laju.

"Benci la aku. Kau ingat lagi ya?...", dia balas dengan nada merajuk.

"Mesti la aku ingat. Aku mesti ingat sampai mati."

Selepas itu, perbualan kami berlanjutan disebabkan dia membuat panggilan istimewa
buat aku. Dia panggil istimewa, jadi aku cuma gunakan istilah itu semula.

Takkan la aku lupa kawan aku yang seorang ni.

Pernah korang dengar lauk cinta?

Masa kitorang di matrikulasi, ada satu hari tu, kitorang pergi cafe bersama-sama.
Macam biasa, ambil lauk, ambil nasi, pergi bayar.
Sampai di kaunter, aku bayar untuk makanan aku.
Dia punya belum siap lagi.
Lama benar belek lauk-lauk.

"Pakcik, lauk cinta ni takde masak lain ke? Asyik goreng je."

Aku toleh belakang.
Eh, budak Aii yang cakap dengan pakcik cafe.

Pakcik cafe : Lauk cinta? Lauk apa pula?
Aii : Lauk ni pakcik.
Aku : Lauk apa kau kata Aii?
Pakcik cafe : Ni hati ayam la dik.
Aii : Saya panggil cinta. Hati kan ada kaitan dengan cinta.
Aku : Jangan la panggil camtu kat sini.
Pakcik cafe : (gelak gila) Nanti esok pakcik masak lauk cinta kamu ni pedas ya dik?
Lauk kahwin ada ke?
Aii : (malu)

4 comments:

DeeN said...

OOoooo ... itukah maksudnya dgn lauk cinta. Keskeskes...

ZARA 札拉 [사랑해~] said...

DeeN:

Itulah dia Deen...

huhuhu~

F A R Y N said...

lauk cinta?wahhh...kena blaja mkn ni..hahahahaa

ZARA 札拉 [사랑해~] said...

F A R Y N :

moh makan weh...hahaha~