Tuesday, July 21, 2009

Awas Buat Guru Praktikal!


Kalau membaca tajuk di atas,
aku percaya ramai yang akan menghentam aku secara terbuka atau tertutup.
Tapi aku merasakan kewajipan sosial untuk aku menegur beberapa aspek dalam hal ini.

Di sekolah yang aku baru tinggalkan semalam,
ada tiga orang pelajar yang sedang menjalani latihan mengajar (LM).
Ketiga-tiga mereka dari kampus Selatan, tempat yang menjadi sanjungan bangsa.
Tempat di mana ia melahirkan aku juga.

Kehadiran mereka semenjak minggu lepas membuatkan aku teringat tatkala diri ini menghadapi perkara yang sama juga. Sebagai orang yang baru masuk sekolah.
Bukan sebagai pelajar, tetapi sebagai guru.

Satu yang aku sangat kagum tentang kampus Selatan,
apa yang diajar di sana adalah releven dengan realiti pelajar masa kini.
Latihan yang diberikan di kampus, membuatkan diri sentiasa bersedia menghadapi manusia-manusia di alam realiti, bukan setakat membaca di buku.

Secara jujurnya, melihat tiga orang pelajar tersebut,
membuatkan aku sedikit terkilan atau lebih tepat lagi, segan akan manusia di sekeliling aku.
Ada yang sempat aku tanyakan latar belakang peribadi, ada yang jauh lebih tua dari aku dari segi usia. Tapi tak mengapa, aku panggil mereka adik sahaja.

Aku memerhatikan gelagat mereka sepanjang minggu ROS.
Orientasi Sekolah.
Sumpah, aku terkelu bila ada guru-guru meluahkan rasa hati mereka pada aku.

Adik, kalau masuk ke tempat orang, rendahkan diri adik.
Tegur semua orang.
Senyum pada mereka walau siapa pun mereka.
Tak akan rugi adik-adik semua.
Malahan, insyaALLAH, akan dipandang tinggi atas pekerti kalian.
Sungguh!

Aspek itu yang menjadi penekanan oleh Mak dan Abah tatkala aku melangkah masuk ke dunia sebagai seorang guru. Aku telah amalkan semenjak aku di bangku sekolah lagi.
Tegur sahaja sesiapa yang berada di sekeliling kamu.
Tidak salah memberikan salam kepada pekerja-pekerja pembersihan,
staf sokongan, guru-guru dan bertegur sapa dengan pelajar.
Langsung tak salah. Malah ia sangat mulia.
Kenapa susah sangat sesetengah manusia untuk mengerti? Aduhai...

Jangan sampai memalukan nama institusi kita.
Kerana bila berada di tempat orang, orang mungkin tidak mengetahui siapa kita dengan jelas,
tetapi nama institusi yang disayangi akan dicerca.


Zara : Mahu ke sekolah sebentar lagi. Berjumpa Pengetua untuk urusan penyerahan tugas.
Perlu pakai tanda nama lagi tak agaknya?

Nota Ciuman Penganggur : Aku ada baca tentang Pertandingan Weblog Popular di DENAIHATI.
Ada siapa-siapa yang mahu calonkan aku? ^_^

50 comments:

<< s| tED| >> said...

erhMm.. ye lah.. Alhamdulillah selama aku keje kerani kat sekolah lama dulu.. cikgu ROS x de masalah . kadang2 kita yang naik segan sbb derang hormat kita macamlah kita cikgu. harap2 perangai macam tu kekal...

~ Hariza ~ said...

insaf jap..
sedang merenung diri sdiri..

~entry tanggungjawab sosial..
good job zara.. :)

MOKCIK AZWA said...

Zara,

Memang ada juga spesis serupa gitu. Baru jadi cikgu ROS dah rasa tinggi..tapi mokcik perasan ramai budak2 sekarang tak pandai hormat senior. Bukan la kita nak kena hormat sangat tapi apa salahnya bagi salam atau sekadar senyuman.

Bagi mokcik dengan semua orang kita kena hormat...malah dengan cleaner pun seronok juga berbual. Masih ingat sorang kakak cleaner kat perak dulu, dihadiahkannya mokcik sebalang besar petai jeruk ...muahahha...sebab dia tahu mokcik suka makan petai hehehe

k.e.r.i. said...

penyerahan tugas pakai pos je.

GiGGLe GaL said...

betul dik..aku setuju.. aku hari2 tegur pacik jaga.. macik sapu.. pacik lif dan sme2 disekeliling termasuk kumbang, semut, mergastua, flora dan fauna.. wakakka... aku kan peramah..


tak memasal! hahah..

Wanita Itu said...

betui betui....saya pun dari kecik di ajar begitu..tapi tak paham kenapa budak2 zaman sekarang dah semakin ilang nilai2 murni yang senang sangat nak diaplikasikan..bukan susah pun..senyum dan tegur...dan rugi pape pun kan... :)

zamdotcom said...

daku senantiasa menyokong kamu dari belakang ^^



p/s: hidup zara

khaLifah feDi said...

emm slm cik zara....kf kagum dgn penyata color hijau itu..

p/s:-weblog tue? emm sdg dipikirkn..hee~

en_me said...

me hari hari tegur zara kan.. kannns

messyremo said...

hmm..

tgk cam aku,
aku bawak moto pun aku senyum...
jumpe sape2 pun still senyum..
best ape senyum nih~~
hati pun hepi~~

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

ringan mulut kan cekgi zara? :D

tasikmerah said...

dah habis LM yek?

cik intanurulfateha said...

.hmm mesti sedey kan sbb hari ni hari last
.kite nanges tau dulu
.haha :P

mEiZ SHA said...

hehehee
bagus2 rendah diri kan elok sayang..:)

x rugi ape2 tau...

tRuly tO be mYself 'Qa~ said...

begitula manusia sayang..
belajar lah dari orang-orang sekeliling k..

ashie023 said...

yup zara, walaupong dimana kita berada, tinggi atau rendah...miskin atau kaya, jangan sombong dan sentiasalah merendah diri...bertegur sapa dan senyum..

i.am.belle said...

walaupun i diva i tak sombong pun tau, hakak cleaner pun i tegur. senyum. terima kasih :}




hai zara. zara mmg peramah. muaxxxxxxxxxxx

A t i Q a h said...

Hmm..aku pun tak sukalah orang macam tu. :|

DIK AN said...

Kenapa kak? Diorang ramai yang sombong ke?

Anak Gemilang said...

jd cekgu mmg best.
abg ora keja cekgu.
best jer dia.
huhu.
dlu..
ora.. nk apply mktb bis spm.
xpt.
ekeke.
psni.
klu nk smbg dgree. hrp bjaya.. amin.
huhu.nk mbik pndidkn tknikl lal. huhu..

leadleedeea said...

so far praktikum teachers kat skola akak baik2 jek..hehe~!! zara sound je diorang tu..ahaha~!!

ZARA 札拉 said...

<< s| tED| >> :

tu lah~

ada yang baik..ada yang bleh bakar darah kan? hahaha~

ZARA 札拉 said...

~ Hariza ~ :

Terima kasih Hariza..

Saya hanya rasa bertanggungjawab pada adik2 semua~

ZARA 札拉 said...

MOKCIK AZWA:

Walau tak semua camtu, tapi kadang kala dengan hal sebegitu membuatkan orang pandang rendah pada kita, institusi kita, tu yang buat Zara rasa bengang~

ZARA 札拉 said...

k.e.r.i. :

aku kerja kat sekolah, bukan pejabat pos~ hahaha~

ZARA 札拉 said...

GiGGLe GaL :

kamu memang peramah kak~

aku cium skit bleh?

hahaha~

kejadahnya aku ni?

ZARA 札拉 said...

Wanita Itu:

Ahh, benar katamu syg~
aku tak faham apakah yg susah sangat untuk senyum?

ZARA 札拉 said...

zamdotcom :

terima kasih zam!

aku hargainya!

ZARA 札拉 said...

khaLifah feDi :

ahh, tanggungjawab saja KF~

sila fikirkan secara mendalam~

ZARA 札拉 said...

en_me :

hahaha~

betul en me..en me sangat setia~

ZARA 札拉 said...

messyremo :

hahaha~

kamu memang peramah Omar~

ZARA 札拉 said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

itu sangat wajib Nuar chumel~

ZARA 札拉 said...

tasikmerah:

dah lama habis kak~

2 tahun lepas~

ZARA 札拉 said...

cik intanurulfateha :

semalam last sebenarnya syg~

dan ku melompat2 gembira sebab tak bagi tau budak2 pon~

ZARA 札拉 said...

mEiZ SHA :

anda benar kak~

phewit~

ZARA 札拉 said...

tRuly tO be mYself 'Qa~ :

benar kata anda kak~

kita sentiasa belajar~

ZARA 札拉 said...

ashie023:

betul tu ashie..kenapa org2 ni tak pernah belajar sesuatu kan?

ZARA 札拉 said...

i.am.belle :

muah2!!

sayang kamu belle..

kamu memang diva terhormat~

ZARA 札拉 said...

A t i Q a h :

buat malu kita semua je sayang~

junior camtu~

ZARA 札拉 said...

DIK AN:

ada 3 orang...

hampir semua kok caranya gitu?

kalau dalam makmal ada 5 orang, tegurlah semua..kenapa harus memilih kan?

ZARA 札拉 said...

Anak Gemilang :

meh Ora~

Jom2~

jadiklah cikgu~

ZARA 札拉 said...

leadleedeea :

mau sound guna tangan bleh kak?

hahaha~

Jard The Great said...

salam cik zara.. ehehe. i like how ur parents didik u..

ZARA 札拉 said...

Jard The Great :

mak dan abah sangat garang dalam hal ni..mungkin kerana mereka adalah guru juga~

Monkey D Luffy said...

kat mana2 pun x salah buat cam tu

KhairiL's said...

semua org ptt ada tggjwb mcm tu
tp sayang x semua yg praktik

ZARA 札拉 said...

Kapten:

benar katamu Kapten!

^_^

ZARA 札拉 said...

KhairiL's :

tu lah pasal~

ku kecewa~

hidayah said...

insyaAllah kalu sombong memang tak kemana....

bersapa la... kalo segan, bersenyum la...

ZARA 札拉 said...

hidayah:

benar kata anda Yaya sayang~