Wednesday, July 22, 2009

Si Sepet Kacak Berbingkai Hitam


Aku baru pulang dari kedai.
Tadi mencari barangan yang perlu untuk operasi memasak tengah hari ini.
Seperti biasa, kelajuan motosikal harus di tahap optima ketika melalui rumah makcik-rambutan-maghrib. Ya, keji sedikit perangai aku hari ini.

Usai aku memilih barangan yang sepatutnya,
aku menuju ke motosikal semula. Harus pulang ke rumah. Si Kuning Yang Tinggal Di Dalam Nanas menunggu aku di atas katil. Berguling kesejukkan.

Bahu aku dicuit dari belakang, lantas aku berpaling.

Yang Maha Kuasa!
Si Sepet Yang Kacak Berkaca Mata Berbingkai Hitam!
Mengapa dia? Mengapa harus dia tatkala ini?
Tatkala aku keluar hanya dengan berpakaian terlampau sederhana?
*Ini sangat merepek, abaikan*

http://eyeporium.com/images/ux_a08052800ux0025_ux_c.jpg

**Gambar Kredit Di SINI**

"Hai!"

Lidah terkelu. Sumpah! Aku hanya mampu tersenyum.

"Beli barang ke? Seorang?"

Dada seperti dilanyak dengan tukul Warrington.
Hati bagaikan ditarik keluar oleh tukul kuku kambing.
*Maafkan bekas guru Kemahiran Hidup ini*

"Ya, seorang. Apa khabar?"

"Baik. Dah habis belajar?"

"Dah. Tunggu konvokesyen"
*senyum*

"Baguslah. Saya belajar lagi. Mahu jadi macam kamu juga. Lepas ini ke mana?"

"Pulang ke rumah. Awak?"

"Hantar adik ke sekolah. Dia belajar sesi petang. Ni tunggu dia beli barang di kedai tepi sana"

"Oh ya ke? Takpelah, saya balik dulu ya?"

Aku berpaling. Menolak motosikal keluar dari parkir.
Berfikir yang Bahasa Malaysianya semakin baik dari dahulu.
...dan tunggu, dia memakai baju berwarna ungu. Mungkinkah?

Suara berbual dalam bahasa ketiga aku kedengaran di belakang.
Mungkin adik dia sudah tiba.
Aku menoleh ke belakang, mahu mengucapkan selamat tinggal.

"Cikgu!"

Aku terkesima di situ.
Ya, adiknya adalah pelajarku!
Lelaki yang nakal tetapi mesra di kelas yang aku ajar.

Dia pandang aku, aku pandang dia.
Dia pandang adiknya, aku pandang pelajarku.
Kami saling berpandangan, ketawa berhamburan.

"Ya, ada apa?"

"Cikgu kenapa dah tak ajar kami? Sudah berhenti?"

"Ya, kontrak sudah tamat. Jadi sedang mencari pekerjaan baru."

"Cikgu kenal abang saya ya?. Sama kelas dengan cikgu?"

"Kenal, tapi bukan sama kelas."

"Tak sama kelas pun boleh kenal cikgu?"

Aku dan dia berpandangan.

"Dia pelajar yang popular, cikgu mesti kenal dia"
*Senyum*

"Selamat tinggal", aku ucapkan dalam bahasa ketiga aku, dan bahasa pertama mereka.

Zara : Rindu pada kenangan. Mencuri lihat dia bermain bola keranjang. Menghantar kuih bulan, coklat buat dia. Zaman remaja yang gila.

56 comments:

DIK AN said...

Kapel sudah.

mEiZ SHA said...

hehehhehe
e cam baca novel la sayang baca entry nie..

malu2 kucing laa plak adik aku nie
hehehhehe..;)

~Cinta Cukulet~ said...

adakah hatimu sedang berbunga2 ria hehehehe

JiEjAh_DeEn said...

ehemmmmm kenangan lama pun datangggggggggg ..jeng jeng jeng

~dARlee zURiS~ said...

wow
cinta lama berputih kembali kah?
*wink wink*

olin said...

hehee.. adakah aku kenal sape dia?

MOKCIK AZWA said...

terus berbunga cinta lestari hehehe..

macam citer mills n boon pulak dah hehehe

cik intanurulfateha said...

.ehem ehem
.bekas bakal kekasih lame?

zino said...

boleh si adik..(pelajar) jadi posmen nya hehe

Wanita Itu said...

lantak tak tau..

lantak tak tau..

bunga2 cinta..

mcm talentime la awak ni zara sayang..

:)

<< s| tED| >> said...

cikgu , abang saya sungguh ensem! Sila kapel skarang!

Yern Ain said...

adakah jejaka baju pepel itu yg slalu muncul dlm mimpi kamu?

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

hati ko tgh bunga2 indah ke, dik?

GiGGLe GaL said...

ehcheh...adikku pandai menari.. menari dia menari...

kereta lembu..jeng jeng jeng jeng jeng.. rodanya dua.. jalannya tak laju..satu jam sebatu..

aku plak over hyper lepas baca kisah cinta depan kedai ko ni dik..

aku nak suh ko letak gambor beliaw kt blog bley? teringin nak tengok.. wajah kesayangan hamba ko tuh..wkakakaka. lariikkk... komfem zara lempang aku style mak lampir..

tRuly tO be mYself 'Qa~ said...

sangat comel memori itu sayang...
akak tesenyum lebar... heheh..
^___^ mesti kamu tak sabar nak jumpe dia lagi kan...

Jard The Great said...

peh.. tgh angau ke?

atty's said...

teringat kenangan lama ye..mana tau ade jodoh..hehehehe ..

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

DIALOG SEBENAR


"Ya, seorang. Apa khabar?"

"Baik. Dah habis belajar?"

"Dah. Tunggu kamu masuk pinang jer"


hikhikhik...sajer usik2 cekgi garang nih :D

miss_eliana said...

wah2..
adekah bunga2 cinta kembali berbunga?
hukhuk..
;P

~ Hariza ~ said...

aduhh..
kenangan lagi ye zara? :)

sharamli said...

bila nak declare?

zamspotte said...

wow!!

messyremo said...

ooo...

YB tu adik Si Sepet Yang Kacak Berkaca Mata Berbingkai Hitam eh?

hehe~~

betol tak?

DeeN said...

Dulu2 ku nak sangat dapat teman yg bermata sepet itu. Err... skang pon ade cam nak cari ala2 gitu. ~TOINK~ *sila jangan pengsan*

Kesimpulannya, err..bila nak kawen ngan dia?

*Laaaaarrrriiikkkkk*

ZARA 札拉 said...

DIK AN:

bukan senang~

hahaha~

ko kapel dgn aku meh Dik An~

ZARA 札拉 said...

mEiZ SHA :

hehehe~

aku pemalu juga kak~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

~Cinta Cukulet~:

hati aku sedang main gimnastik CC~

mau join?

hahaha~

ZARA 札拉 said...

JiEjAh_DeEn :

hahaha~

segan aku kak~

ihiks~

ZARA 札拉 said...

~dARlee zURiS~ :

hahaha~

tidak kot kak?

ZARA 札拉 said...

olin :

mungkin juga~

ZARA 札拉 said...

MOKCIK AZWA :

ashraf siclair tu bukan boyfrien ku mokcik~

ZARA 札拉 said...

cik intanurulfateha :

kalau lah dia mampu ku rebut~

ZARA 札拉 said...

zino :

alamak..

dah tak mengajar kat situ~

ZARA 札拉 said...

Wanita Itu :

hahaha~

Talentime?

ku suka Mahesh dan Kahoe!

ZARA 札拉 said...

<< s| tED| >> :

oh, bahagianya~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

Yern Ain:

dia tak muncul~

aduhai~

ZARA 札拉 said...

+h.a.z.e.r.i.n+ :

penuh dengan bunga kak~

bleh amik bawa gi konvo nih~

ZARA 札拉 said...

GiGGLe GaL :

kalaulah aku buat kak~

mau nya ramai yg banjir depan laptop~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

tRuly tO be mYself 'Qa~:

kalaulah aku mampu~

hahaha~

doakan ya kak?

ZARA 札拉 said...

Jard The Great :

agaklah~

hahaha~

dush!

ZARA 札拉 said...

atty's :

Amin Kak~

hehehe~

ZARA 札拉 said...

Blog Anuar Kamaruddin™:

hahaha~

bahagianya kalau aku mampu buat begitu~

ZARA 札拉 said...

miss_eliana :

aku berharap2 juga~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

~ Hariza ~ :

ahh, masih~

ZARA 札拉 said...

sharamli :

hahaha~

cam senang~

ZARA 札拉 said...

zamspotte:

ehem~

ZARA 札拉 said...

messyremo :

Oh tidak Omar~

ZARA 札拉 said...

DeeN :

hahaha~

lama lagi Deen~

haha~

ashie023 said...

aku rasa dak zara layak jadik novelis..i like ur writing...serius nih...

Monkey D Luffy said...

blh ler tu

KhairiL's said...

dibius cinta
ok what

ZARA 札拉 said...

ashie023 :

aduyai ashie, jangan memuji aku syg~ aku biasa2 jer~

ZARA 札拉 said...

Monkey D Luffy :

hahaha~

apakah?!

ZARA 札拉 said...

KhairiL's :

hahaha~

rasa mau nyanyi pula~

mUTe said...

Pakwe lame ker?? Haha. Kire ni citer sepet la. Haha

ZARA 札拉 said...

mUTe :

hahaha~

mute, jangan bagitau Kimi~