Sunday, August 23, 2009

"Oh, Kamu Puasa. Tadi Tengah Hari Makan Apa?"


Mak memang mengajar anak-anak kecil mengaji di rumah. Ramai jiran tetangga yang menghantar anak mereka ke rumah kami. Mak tidak pernah mengenakan bayaran. Itu sebahagian dari tanggungjawab sosial Mak barangkali.

Hari ini Hari kedua umat Islam berpuasa. Pelajar terbaru Mak yang berumur tujuh tahun datang pada waktu petang. Selalunya selepas Maghrib, deruman enjin motosikal ibunya sudah kedengaran di perkarangan rumah kami. Mungkin kali ini Mak tidak mahu perkara yang sama berulang lagi. Para pelajarnya selalu akan bercuti sendiri pada bulan Ramadhan, dengan alasan berpuasa. Jadi, petang tadi, Si Razif itu muncul dengan menaiki basikal selepas waktu Asar.


Kami adik beradik sedang menghabiskan masa bersama di ruang rehat tatkala dia masuk ke dalam rumah. Dia datang dan terus duduk di hadapan Mak.

Mak : Razif puasa hari ini?
Razif : Puasa cikgu.
Mak : Semalam puasa kan? Makan apa masa berbuka?
Razif : Semalam makan sup ayam.
Mak : Tadi sahur makan apa?
Razif : Makan nasi.

Aku, Isa dan Ayim ada di ruang rehat. Kami mendengar perbualan itu. Aku sedang membaca surat khabar sambil menonton rancangan masakan. Eh, kacaknya tukang masak itu.

Isa : Sekejap. Oh, kamu puasa? Tadi tengah hari makan apa?
Razif : Nugget.

http://www.rectoryfoods.com/product-images/foodservice_valueadded/breaded_chicken_nuggets.jpg
Gambar kredit SINI

Ketawa kami berderai. Macam mana puasa boleh makan tengah hari pula?
Terbongkar rahsia budak itu puasa separuh hari sahaja. Aduhai...

Zara : Si Kosong sudah pulang ke rumah. Bahagianya...

54 comments:

mEiZ SHA said...

puasa yang yuk laa sayang
tghari da buka periuk...;)


better separuh dari dia x puasa langsung kan?
:)

mendidik dari awal itu perlu
:)

sharamli said...

ha3..
c0mel tul si razif ni..
bdk2..camtu la...

messyremo said...

kira okae la tu die puasa..

dari orang tu..=P

saffa said...

Dia umur berapa? Comel nyer! =)

ZARA 札拉 said...

mEiZ SHA :

hehehe~

benar katamu sis~

hehehe~

ZARA 札拉 said...

sharamli :

hahaha~

tu lah pasal kan?

ZARA 札拉 said...

messyremo :

amboi~

takde insurans ke encik?

ZARA 札拉 said...

saffa :

umor dia 7 tahun saffa~

<< s| tED| >> said...

bila kita tanya dengan laju. dia akan jawab dengan laju. jawapan dia pasti benar tidak berbohong... ekekekekeke

dak zara.. selamat bersahur :)

ZARA 札拉 said...

<< s| tED| >> :

hahaha~

betul tu Tedi~

moh sahur sama2~

.ieLah. said...

mak aku juga ajar budak2 mengaji. :)

dulu2 masa belajar puasa,separuh hari dapat 50sen,full sampai buka dapat seringgit.huhu

BabySiiaOzz said...

kak~ next yr i think i will hv my freedom~~
then can i join uu on bulan ramadhan? hehe~

F A R Y N said...

mkn nugget..sedap tu...hehehe

Wanita Itu said...

comey nya razif itu wahai dek zara heeeee... *_*

ZARA 札拉 said...

.ieLah.:

aku tak pernah dapat pun syg~

huhuhu~

ZARA 札拉 said...

BabySiiaOzz:

Of cz u can darling!

will wait for that moment~

ZARA 札拉 said...

F A R Y N :

hahaha~

agaklah~

ZARA 札拉 said...

Wanita Itu :

hahaha~

kata2nya yg comel~

.palisevenfold. said...

hahahaha...palui jua!!

kedapatan mcm tu jak...

hahahahaha

shima said...

hehhe.mesti muke xbesalah je dak razif tuh time ckp mkn nugget.

Precious said...

Itu namanye puasa nugget! Hiks.

Cik RaRa said...

cumel jer dak tu..

tibe2
teringt zmn dulu2.
hehe

kak zara pose full ke..
mesti tak kan...;)

ZARA 札拉 said...

.palisevenfold.:

palui sangat kan?

hahaha~

ZARA 札拉 said...

shima :

hahaha~

memang sangat2~

=)

ZARA 札拉 said...

Precious:

hahaha~

betul tu kak~

ZARA 札拉 said...

Cik RaRa :

hahaha~

akak dah ponteng 2 hari dah ni~

hahaha~

BabySiiaOzz said...

okay>< yay~~

farah said...

lapar aku tgk gambar nugget itu!

:P

PETAK.! said...

Ahahaha.Saya puasa,berbuka pukul 12a.m.:D

PETAK.! said...

Ahahaha.Saya puasa,berbuka pukul 12a.m.:D

PETAK.! said...

Ahahaha.Saya puasa,berbuka pukul 12a.m.:D

PETAK.! said...

Ahahaha.Saya puasa,berbuka pukul 12a.m.:D

Yern Ain said...

hahaha. myb lunch hour dy tu ganti sahur kot.

:)

olin said...

pandai. ayat soalan tu mengena~

Tirana said...

Kak tirana dulu pun kecik2 puasa separuh hari aje...hehehehe

ZARA 札拉 said...

BabySiiaOzz :

hehehe~

glad to know u r happy!

ZARA 札拉 said...

farah :

hehehe~

malam takpe kan?

jgn siang~

ZARA 札拉 said...

PETAK.! :

hahahaha~

ZARA 札拉 said...

PETAK.! :

nasib baik a.m.?

kalau p.m.?

ZARA 札拉 said...

PETAK.! :

kamu ada ponteng puasa tak dik?

ZARA 札拉 said...

PETAK.! :

salam ramadhan juga buat kamu!!

ZARA 札拉 said...

Yern Ain:

hahaha~

maksudnya dia tak puasa syg~

ZARA 札拉 said...

olin :

hehehe~

betul3~

ZARA 札拉 said...

Tirana :

zara pernah gak~

hehehe~

hidayah said...

ceh! naseb baik ia budak lagi~

ZARA 札拉 said...

hidayah :

hahaha~

kamu jangan kantoi tau?

naz said...

ROFLLLLLL! msti cool mke time jwb tu.adikku pun pnah kena camni dgn nenekku 2 thun lpas.

ZARA 札拉 said...

naz :

hahaha~

kantoi saja2 je kan?

penjenayah merah jambu. said...

ops..tiba2 terbayang nugget tempura.
nyumnyum!!

ZARA 札拉 said...

penjenayah merah jambu.:

hehehe~

moh makan moh~

meo188 said...

mkn suap... nak!

ZARA 札拉 said...

meo188:

hahaha~

buleh ke?

=)

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

kahkahkah...jahat kowang kan...bdk 7 tahun pn nk mengkantoikan...ish ish ish =P

ZARA 札拉 said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

hahaha~

memang tak bulih tahan mahu kantoikan dia~