Monday, August 31, 2009

Ulang Tahun Ke-52 Malaysia. Salam Kemerdekaan 1Malaysia Dari Tinta Pencinta.


Sudah 52 tahun kita mengecap nikmat kemerdekaan. Kemerdekaan negara tercinta. Semua insan di dalam Malaysia yang bertuah ini menikmati erti kemerdekaan, berkongsi rasa sesuatu yang kita gelar sebagai perpaduan.

1Malaysia.
Gagasan yang membawa kepada memupuk erti perpaduan yang lebih erat dikalangan kita membuatkan aku tersenyum. Ini sudah menjadi amalan sejak dulu lagi. Mungkin terdapat segelintir masyarakat yang memandang sepi perkara ini, tetapi aku akui, aku sudah terbiasa dikelilingi dengan mereka yang berbilang bangsa semenjak zaman persekolahan hingga universiti.



Ini kami yang menganggotai Sekretariat Pencegahan Rasuah.
Berbilang bangsa dan agama. Bukan tertakluk pada satu golongan sahaja. Malahan, bidang pengajian juga berlainan.




Berkongsi rasa, memulakan sesuatu yang indah dan bertapak dengan payah telah kami hadapi bersama. Ibarat sebuah kampung yang mahu diteroka, kami telah melalui segalanya dalam membentuk sesuatu yang dipandang mulia oleh masyarakat. Bahkan, ianya banyak membantu dalam temuduga yang aku hadiri dalam mencari pekerjaan yang sesuai dengan jiwa.



Ikatan yang terjalin tidak memungkinkan kami goyah kerana hati yang bertaut mesra membuatkan kami saling percaya. Kepercayaan sangat penting dalam memupuk kerjasama yang membentuk perpaduan. Kami bersama sehingga kini walaupun semakin jauh terpisah. Mengenali hati budi dan budaya menjadikan kami saling menghormati diri dan agama.



Mereka mengajar aku nilai persahabatan tanpa perlu ada diskriminasi dan pengasingan yang berbentuk ortodoks yang mungkin dilabel sesetengah orang. Persahabatan itu indah, tidak perlu dibajai dengan racun pemusnah.



Kami.
...dan mungkin juga menjadi kamu. Siapa yang lebih tahu?




Ingatlah, bukan sesuatu yang murah mereka terdahulu telah membayar. Yang tinggal kini bukan setakat sesuatu yang digelar sejarah. Kamu mungkin menolak untuk mengerti apakah yang tersurat disebalik yang tersirat, tetapi mungkinkah apa yang diingini bakal menjadi realiti tanpa niat dan janji terhadap pertiwi?

Kalau kamu tidak mengerti, bangkitlah segera. Bukan sebagai apa, tetapi sebagai satu bangsa yang merdeka! Jangan jadi manusia yang sombong dan alpa. Jangan biar minda meneroka sesuatu yang sia-sia bila kamu diperlukan lebih di tempat yang sepatutnya.

Kerana kita Rakyat Malaysia!
Kerana Tuhan Untuk Manusia.

Zara : Salam Kemerdekaan buat semua pengunjung Dunia Sebelah Zara!

38 comments:

Naz said...

Selamat menyambut hari kemerdekaan... Salam Merdeka... :)

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

hebat artikel ni ok...truly one malaysia entry! =) salam merdeka zara! =D moga terbentang mudah jalan utk kamu merencanakan hidup selepas ini...

leadleedeea said...

happy national day Zara dear~!!
you know what sis...this is really2 a good entry..keep it up dear~!

sharamli said...

yeeeeee..kerana tuhan untuk manusia

<< s| tED| >> said...

salam merdeka :)

hidayah said...

salam merdeka zara !!

kita 1 malaysia walaupun aku duduk di gombak. ??

zamspotte said...

Great Post!!!

Selamat Hari Kemerdekaan... Moga hari Merdeka ini yang trbaik bagi kita...

BuDakHutaN said...

Salam Kemerdekaan :)
Salam satu Malaysia

olin said...

merdeka!!!

selamat hari-hari merdeka~

en_me said...

pic paling atas awek yg bibir merah tewww memang jeliterrr..

mRs.jUkoGYu said...

merdeka!merdeka!merdeka!

ZARA 札拉 said...

Naz :

Terima kasih Kanda!

=)

ZARA 札拉 said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

Terima kasih Nuar~

Zara mencari tapak merencana penulisan indah~

ZARA 札拉 said...

leadleedeea :

Thanks a lot Sis!

Happy merdeka as well!

ZARA 札拉 said...

sharamli :

yup Sha~

kerana Tuhan untuk manusia~

ZARA 札拉 said...

<< s| tED| >> :

salam merdeka Tedi!

ZARA 札拉 said...

hidayah :

Gombak masih Malaysia sayang~

kalau hati bertaut, tempat bukan penghalang~

ZARA 札拉 said...

zamspotte:

Thanks sir!

^_^

ZARA 札拉 said...

BuDakHutaN:

salam merdeka juga dak Hutan!

ZARA 札拉 said...

olin :

hehehe~

yup!

ZARA 札拉 said...

en_me :

Oh~

Mimi kah?

dia memang jelita~

ZARA 札拉 said...

mRs.jUkoGYu :

merdeka juga sis!

░♥si lampu neon♥░ said...

Happy merdeka!

p/s : aku nak tdo puas2!

ZARA 札拉 said...

░♥si lampu neon♥░ :

hahaha~

merdeka neo!

LiNda said...

Salam 1 Malaysia ..

sukalah pics semua tuh ..

happy jek kann..kann..

LiNda said...

Salam 1 Malaysia ..

sukalah pics semua tuh ..

happy jek kann..kann..

ZARA 札拉 said...

LiNda :

Salam 1 Malaysia juga kak!

ZARA 札拉 said...

LiNda :

hohoho~

hidup harus ceria~

zan-xray said...

kalau tak di malaysia di mana lagi hendak kutinggal. Malaysia negara ku
I love u Malaysia.

Ayuh cepat lah sertai kami. Anda yang kami cari untuk membentuk 1 Malaysia hehe.

layanzzzz

Ariana Naziha Aris said...

Kak Zara Sayang!

Salam Merdeka!

1st time tgk UTM tak sambut merdeka. :(
Last2 pergi kat padang kawad,tengok bunga api luar.

Anyway,suka tagline

'Kerana kita Rakyat Malaysia!
Kerana Tuhan Untuk Manusia'

:)

ZARA 札拉 said...

zan-xray:

hahaha~

itulah semangat bang~

=)

ZARA 札拉 said...

Ariana Naziha Aris :

Salam merdeka juga sayang!

^_^

Ahh, kali ini UTM tentu sunyi~

=)

farah said...

salam merdeka sayang!

ZARA 札拉 said...

farah :


salam merdeka juga syg~

j-QAF SK SULAIMAN said...

Selamat Menyambut Kemerdekaan..Semoga dengan Hari kemerdekaan ini menginsafkan kita betapa payahnya mereka yang memperjuangan Kemerdekaan Tanah Melayu..Tapi sekarang dah terbalik..Remaja memperjuangkan nilai dan budaya Barat..Teruk betul..Hehe

ZARA 札拉 said...

j-QAF SK SULAIMAN :

^__^

Lifesaver said...

happy merdeka day!!!!

ZARA 札拉 said...

Lifesaver:

hohoho~

merdeka kak!