Wednesday, September 09, 2009

090909 - Keputusan Diambil, Kata Sepakat Dicapai. Mak, Abah - Along Rela Menerima Permintaan Itu.


Keputusan telah diambil, kata sepakat telah dicapai. Aku rela jika ini dapat membahagiakan hati Emak dan Abah. Ya, aku memang rela demi maruah dua keluarga. Cincin yang Emak hulurkan aku sambut usai aku menunaikan solat istikharah. Mungkin ini yang terbaik buat aku. Mungkin ini yang terbaik buat kami semua. Moga semuanya berjalan lancar.



Apa yang berlaku membuat aku terimbau kembali saat Emak dan Abah menitipkan pesanan dari keluarga sana. Kenangan menjelma saat aku membuat keputusan yang penting dalam hidup aku. Mungkinkah ini pengakhiran yang aku tunggu selama ini?

************************************************
Aku balik rumah - bercuti.
Cuti apa, aku kurang pasti - yang penting aku di rumah.

Aku duduk-duduk macam biasa dengan Mak dan Abah.
Berbual tentang aktiviti harian yang aku jalani.
Tak semua aku kongsi - yang baik - baik aku cerita, yang sedih aku simpan sendiri.

Cuti itu lama juga.
Mak panggil aku ke ruang tamu.
Selalu je Mak panggil kalau dia nak berbual dengan aku - sebab Mak kata aku selalu duduk dalam gua kalau aku balik rumah.
Gua aku adalah bilik aku.
Mak kata aku suka memerap dalam bilik.
Baiklah, itu cerita lain. Tidak ada kena mengena dengan cerita.

Mak panggil aku.
Mak tanya aku sesuatu, bukan tanya, tetapi lebih kepada memberi kenyataan.

"Mak ada seorang calon untuk Along ni. Along nak tak?"

Aku tergamam.
Berfikir sekejap. Aku masih sendiri. Tiada salah pun.
Tiada mana-mana wajah yang melintas di dalam minda.

"Boleh je Mak. Along tak kisah."

"Kalau boleh, minggu ni langsung sebelum cuti Along habis. Boleh?"

"Boleh sajalah. Ikut suka Mak dengan Abah"

Abah : Dah setuju dah?

Mak : Berapa orang nak jemput ni?

Abah : Dalam 4 ribu...

Aku : 4 ribu? Banyak gila!
----------------------------------------------------------------------

Tiba hari pernikahan dan sebagainya mengikut istiadat Melayu kita ni.

Aku dinikahkan.
Dengan siapa, rupanya pun aku tak pasti.
Yang aku tahu, Mak tak setuju dengan cadangan aku.
Kahwin di restoran makanan segera - jimat belanja aku cakap.
Mak kata jangan.
Abah kata jangan.
Aku?
Terima dan setuju sahaja.

Kawan-kawan ramai datang.
Kawan-kawan sekolah.
Kawan-kawan matrikulasi.
Kawan-kawan kampus selatan juga hadir.

Semua ada.
Saudara mara, sanak keluarga.
Semua ada.
Sepupu-sepupu yang kaki buli aku semua ada.
Bagus, korang tak boleh buli aku lagi lepas ni!
Jaja, A'a, Jerry, Izat, Shafiq..
Hahaha...

Semua orang datang bawa hadiah dan ucap tahniah.

Budak-budak KMJ memang ramai.
Budak-budak Fizikal 6 memang kecoh.

Pijan datang bawa isteri.
"Pijan, kau ni memang suka makan nasi minyak la beb"
"Aku kan suka saja..."

Budak-budak SPC memanglah ramai.
Melambak semua, alahai...
Korang memang best~

Teman-teman sebilik aku dulu semua ada.
Bad, Munira, Niza, Nora, Mira, Yuyue, Sab....
Hehehe...
Bagus..semua orang dah kahwin.
Aku kahwin lambat sangat.


Yuyue ada datang - siap kelek anak - dia bagi aku hadiah paling besar.
Entah apa isinya, malam nanti aku tengok.

Sab pun datang.
Bukan seorang - makin lawa Sab.
"Eh Sab, dah ada perut sekarang...Berapa bulan lagi?"

Budak-budak TESL yang suka ber'blog' pun datang.
Tiqah, Yana, Azie, Ejat, Naimah - hadiah mereka : letak dalam kotak warna merah jambu.
Ejat kata : Kalau kamu buka kotak ni, hadiah dia kena ambil di luar rumah tau?

Budak-budak Kumpulan Dinamik pun ada.
Chua, Lorince, Ady, Yous, Fariz.
Aku jemput mereka datang sebab aku seorang sahaja perempuan dalam kumpulan itu.
Lorince datang dengan isteri dia.
Orang lain tak tahu la pula.
Datang jumpa aku ucapkan tahniah.

Chua : Dulu kata tak nak kahwin. Sekarang kahwin.
Aku : Aku kena kahwin paksa ni. Tak kasihan ke?
Chua : Banyak la paksa. Mesti kalau paksa kau dah lari. Kau kan batu (baca : Rock).
Aku : Benda percuma aku mesti ambil lah. Tipikal Malaysia.

Penulis blog pun ramai datang.
Bukan dari Malaysia sahaja, Singapura, Indonesia dan Filipina juga.
Eh, sempat mereka tempah penerbangan rupanya.

Akram, Anne, Nazeef,
Luth antara orang yang datang.
Luth taja aku punya kain - Luth Textile tu.
Bagus la kau Luth.

Zam - bagi aku kek cawan (baca : cupcakes).
Limah - taja masakan untuk aku.
Apai - pereka baju.
Rahami - tukang ambil gambar.
-----------------------------------------------------------------------
Aku cakap aku tak nak bersanding.
Tapi orang sana nak sangat.
Menyampah nak kena senyum paksa selama beberapa jam.
Senyuman palsu serta badan yang penat.

Aku sempat pegang Sean sebelum pergi ke pelamin itu.
Post satu entri tentang apa aku rasa.
Jangan pelamin roboh.
Aku tak nak jadi Sejarah okay?

Aku duduk situ.
Kerusi sebelah kosong.
Kompang kuat sangat. Apasal main kompang?
Buat lah band - baru syok.
Ajaklah Faizal Tahir nyanyi.

Ada orang cubit kat tepi.
Senyap sikit - orang tu dah nak sampai.
Aku - baiklah. Kang bebel banyak pun tak guna. Pasanglah lagu Avenged Sevenfold.

Orang tu sampai.
Kasihan.
Orang Johor kan banyak tol.
Sana sini budak jaga - aku senyum.
Aku dulu pun macam tu.
Rod, buka la benda alah ni.
Aku nak tengok orang yang datang.

Sekejap la sayang - dah sampai.
Rod layan tol lelaki itu.
Banyak kau makan rasuah Rod.
Aku panggil Jenne dengan Ramesh tangkap kau kang.

Dia duduk sebelah aku.
Cuit aku.
Aku toleh.

--------------------------------------------------------------------

Azan Subuh.
Aku bangun.
Mak jerit suruh pergi surau.
Aku seorang - mana pergi kemeriahan semalam?
Danny bergolek kat tepi aku.
Sean ada sebelah Danny.

Aku mimpi je?
Alahai - siapa yang duduk sebelah aku tu?

Zara : Ini penulisan aku di SINI dan SINI. Aku menyiarkan kembali atas permintaan saudari Tina yang bertanya tentang majlis perkahwinan impian aku. Oh, hari ini 9 September 2009. Mungkin ramai orang yang melangsungkan perkahwinan mereka.

128 comments:

cik ian@aH Lian~ said...

lempang dak kecik neh...
kuat berangan dalam mimpi!

Wanita Itu said...

sayang..

kamoo buat kakak terkejut sayang hahahahaha..

nasib tidak melatah..dibaca sehingga akhir..

hahahahhaa..

p/s ~ sayang.. adakah orang nak menikah hari ini ya?? jatuhnya bulan puasa.. selepas tarawikh barangkali hee :p

Lifesaver said...

ala..............aku nak tau dik..kamu kawin dgn sape..bikin suspen gitu!

F A R Y N said...

arhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!
ingatkan dah kena risik ke apa..
hawau!..haahaha

~dARlee zURiS~ said...

ohh dik.jgn lah camtu majlis impian kamu.
nanti malam sambung lagi mimpi tu ye
kali nie tengok betul2 sape dok kat sebelah tu
hehee....

mydlove said...

heheh, ingat betul2 kawin tadi

♥Hernee Nazir♥ said...

btuah kamu zara..bace dr ats mcm real..hehehe..klau dh mimpi2 tu mknenye dh dkat la tu..hehehe

GiGGLe GaL said...

ko penah tengok mak lampir makan kulit telur tak? bukan ape, klu belum pernah, meh aku tunjuk demo, ko makan kulit telur tu nak?


geram aku.. klu ko duk sebelah aku, dah lama aku ricih ricih kulit ko jadik kulit bawang.. ekekeke...

mimpi rupanya! huh! tertipu tertipah!

Hidup KOKA said...

Cehhhh... aku ingat betu betul lah tadi!!!!

~ Hariza ~ said...

meh nak cubit2 sikit pipi dak zara ni..
memula baca, suspen je..tapi bila dah masuk part mak zara kata, "Kalau boleh, minggu ni langsung sebelum cuti Along habis. Boleh?",
haha..i dah tak terpedaya lagi sayang.. :D

Aidy Shahiezad said...

jauh sungguh impian...
nak kawen kt restoran makanan segera... tetamu 4 ribu ek ?? ktne yg muat tue ?? huhuhu...

cik eja^_^ said...

cerita betul ker zara?
hehe
wat terkejut jer

mira amair said...

hahahaha..aku pnah mmpi aku kawin masa kt Poli dlu..mslhnya mka laki aku kabur la plak..heeee!

JiEjAh_DeEn said...

akak geget ko zara ..
buat seprais dipagi hari jek .
dtg balik migrain akak !!!

itafukada said...

lorrrr..mimpi je.hampeh tul..ingatkan btol2 la td.semangat aku bc sampai abis.br nak teruja.tetiber spoilllll.huhu..
tp ape2 pun imaginasi ko sgt maha hebat.hehe..

atiQah adNan said...

mimpi yang tidak berkesudahan.. hee~
dear, akak dah tahu sape yang akan duduk sebelah akak nanti.. hiii~

~♥ cik intan® said...

.dah gatal sgt la tu ;p

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

REAL WOKEH!!!

baru nak fikir2 nak kasi adiah aper...chait!!! =D

SOT COMEL JANGAN JELES said...

waduh..
baru nak pecaye...
(-_-")

sharamli said...

kal0 jdik kenyatAan best kn..

Signorina Syima said...

ingatkan betul2 kawin... fuh!! bikin hangat sajo...

zara... 090909 tarkh yang cantik tp siapa nak buat kenduri dalam bulan puasa ni?? ni betul2 nak save budget ni...

CCEO PulakDah said...

La haulawala...
Asyik terkena 'ending' mimpi je..
LOL!!

imHepPie said...

seb baek bca dri bwh dlu..xdela tertpu ahaks!!

MOKCIK AZWA said...

wakakka...zara nie kannn... tak sah kalau tak pekena orang tau...memang batu (rock) betoiii...hehehe

khaLifah feDi said...

laen kali tido cuci kaki taw !!!

zan-xray said...

grrr..grr.. grrr..
tang kenduri kat kedai makanan segera tu dah rasa lain dah hahaha

@xiM said...

bulan puasa ada orang buat kenduri kawen??kenduri berbuka puasa la kan..hehe

Yern Ain said...

ceitttt. ni betol2 nk kena!

nnt kapan2 sampai seru hantar kad g Indon tau. hehe. :)

::dazlaila:: said...

menyirap jer baca entry nih..
wat kering tekak aku.
cisss...

daz tertipu

bijen m. said...

ceh.
cliche'.
hahah.
kalau yg awal2 tu aku bole caya lg.
tp da smpai org datang sanding2 tu da potong da.
haha.

farah said...

kamu bermimpi rupanya.

di sebelah kau,

pastinya si kosong.

:)

.ieLah. said...

jaat tau zara!!
aku dah cuak2 baca. chisss
heheh

Noorlaila Mohamed Nor said...

suspen
ingat kan nak langsung lepas raya ni
atau mungkin satu syawal
huhuhu

zamdotcom said...

pergh..
dasat betul perkahwinan impian kamu ya ^^ seperti realiti sampai kena baca dua kali..

p/s: tunggu kad jemputan zara

along said...

kamu mimpi basah zara?

ZARA 札拉 said...

cik ian@aH Lian~ :

hahaha~

bukan ku pinta begitu kak~

ZARA 札拉 said...

Wanita Itu :

hehehe~

kawin bulan puasa~

jimat kak~

ZARA 札拉 said...

Lifesaver :

hahaha~

kawin dgn sapa?

nanti aku sambung tido~

ZARA 札拉 said...

F A R Y N :

hahaha~

hawau~

lalala~

ZARA 札拉 said...

~dARlee zURiS~ :

nanti ku jengah mama~

hehehe~

ZARA 札拉 said...

mydlove :

hehehe~

kawin bulan puasa~

ZARA 札拉 said...

♥Hernee Nazir♥:

hahaha~

jgn marah kak~

ihiks~

ZARA 札拉 said...

GiGGLe GaL :

haahha~

marah benor tu kak~

haahha~

ZARA 札拉 said...

Hidup KOKA:

hehehe~

cepat doakan~

ZARA 札拉 said...

~ Hariza ~:

haahha~

kak sata~

seb baek tak kak~

ZARA 札拉 said...

Aidy Shahiezad :

ku kena bina dulu tu~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

cik eja^_^ :

mimpiku eja~

ZARA 札拉 said...

mira amair ;

sgt tensen kan?

hahaha~

ZARA 札拉 said...

JiEjAh_DeEn :

ala kak~

tak mau migrain~

ZARA 札拉 said...

itafukada:

hehehe~

lambat lagi ku mau kawin betul2~

ZARA 札拉 said...

atiQah adNan:

jeles daku kak~

abg tu chumel~

ZARA 札拉 said...

~♥ cik intan®:

hahaha~

mungkin ke?

ZARA 札拉 said...

Blog Anuar Kamaruddin™:

nanti saatnya tiba sila bagi hadiah~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

SOT COMEL JANGAN JELES :

hehehe~

jgn marah syg~

ZARA 札拉 said...

sharamli:

sgt best woo~

ZARA 札拉 said...

Signorina Syima ;

aku teringin kak


teringin benar~

ZARA 札拉 said...

CCEO PulakDah :

hehehe~

alamak CCEO dtg~

ZARA 札拉 said...

imHepPie :

lain kali ku start dr bawah pulak~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

MOKCIK AZWA :

hehehe~

tajuk harus mendebarkan makcik~

ZARA 札拉 said...

khaLifah feDi :

baiks KF!

ZARA 札拉 said...

zan-xray :

hahaha~

itu impian aku~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

@xiM :

eh, boleh je~

nak jimat belanja~

ZARA 札拉 said...

Yern Ain :

harus ku layangkan kartu buatmu syg~

sI tEDI said...

4 ribu tu... huh!!!

ZARA 札拉 said...

::dazlaila::

tu sirap ke syg?

hehhe~

ZARA 札拉 said...

bijen m. :

hahaha~

kesal aku letak bahagian itu~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

farah :

itu aku tak pasti syg~

ZARA 札拉 said...

.ieLah. :

hehehe~

jaat ke ai?

ZARA 札拉 said...

Noorlaila Mohamed Nor:

hehee~

tak mau tangguh~

hahaha~

Ariana Naziha Aris said...

"Alahai - siapa yang duduk sebelah aku tu?"

Mesti pecah kepala nak ingat balik mimpi tu kan?

I pun pernah mimpi macam tu Kak Zara.
Tp sempat tahu nama.Amirul.

ZARA 札拉 said...

zamdotcom :

lambat lagi zam~

hehehe~

ZARA 札拉 said...

along :

eh~

tak~

perlu ke?

hahaha~

ZARA 札拉 said...

sI tEDI :

kalah artis~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

Ariana Naziha Aris :

huwaa!!

bestnya tau nama~

uhuks~

BuDakHutaN said...

ades ! suspen tul la che Zara ni... macam real dah tu aku baca dari awal ..sampai nak penghujung...alamak..wa terkena beb!
baru jak niat nak kirim hadiah.. hahaha
Selamat Berkahwen oit!

Amin...
karang betul kena paksa baru tau..

~" AzreeNeerzA "~ said...

pehh .. bederau darah baca ....
emmm hampeh sungguh ... ingatkan bebetul la ....
masa baca macam nak nagis pun ada ... huhuuh

zara memang best ...

cintaAnna said...

weh..sila sambung tidur...MInta sambung smula..ekkeke...
Banyak baca novel cinta ko nih..ahhaha

p/s:aku selalu mimpi naik pelamin..siap dgn persalinan bewarna merah..jari juga merah dgn inai...tapi aku hanya nampak belakang paangan aku sahaja....tdk nmapk muka...
Aku pon tertanya2..Mr Wan ka atau org lain kah???huhuhu

Anike MK said...

Bongek kau Zara!!!
berdebar-debar aku baca...hu3!

ZARA 札拉 said...

BuDakHutaN:

kalau kena paksa~

ku rela~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

~" AzreeNeerzA "~ :

hehehe~

jgn marah syg~

ZARA 札拉 said...

cintaAnna :

hehehe~

encik Wan~ ada org curang~ hahaha~

ZARA 札拉 said...

Anike MK :

ala laling~

tak mau marah~

Nakamura Kazuki said...

Zara ambe membaca dengan sadis sekali yela...seolah2 anda dipaksa rela kawin dalam bulan ramdhan..dasyat.tapi akhirnya dong...dong..dong..mempiiiiiiiiiiii rupanya...!!!!arghhhhhh...

ieyla said...

Salam ziarah...ingatkan betul2 disuruh kawin dengan pilihan ibu bapa,wat suspen jer....

{lumut} said...

kite bleh geng..
kuat brangan ye..

cik rye said...

hohhhhhhh..

terkena!

I N D A H said...

suspen seh!

PETAK.! said...

Haiyo lah kak.Dah kahwin konon.Aduhh.

arnamee said...

ehehe.
comey nyer..mimpi jerk..

terkon den ni ..;p

[z@ck] said...

huwa!!!
x suka xsuka...
kna tipu..
huhuhuhu..

Tekkaus said...

Sekali baca aje, saya dah tau....ini mesti...cerita. Tapi...baik juga cerita yang direka ini! :)

Anyway selamat 09-09-09!

Mr PenyuBiru said...

sampai termimpi.. dah gatai nak kawin la tu..hehe

░♥si lampu neon♥░ said...

nak kene pelempang 1000 watt

ZARA 札拉 said...

Nakamura Kazuki :

hehehe~

ambe tak salah~

=O

ZARA 札拉 said...

ieyla:
harus ku nagis kalau kena camtu~

ZARA 札拉 said...

{lumut} :

hahha~

ku tak pernah berangan mau kawen~

ZARA 札拉 said...

cik rye:

hahaha~

best tak?

ZARA 札拉 said...

I N D A H:

hehehe~

relax2~

ZARA 札拉 said...

PETAK.! :

hahaha~

jgn marah dik~

ZARA 札拉 said...

arnamee :

hehehe~

mimpiku~

lalala~

ZARA 札拉 said...

[z@ck]:

tak mau nangis zack~

ihiks~

ZARA 札拉 said...

Tekkaus :

ini mimpi je bang~

ZARA 札拉 said...

Mr PenyuBiru :

hahaha~

belum gatai lagi~

ZARA 札拉 said...

░♥si lampu neon♥░ :

alahai~

mati terbakar nanti~

Tfaaaaaa said...

hhahaha..gempakla kak zara!

bikin suspender je tau.haha

ZARA 札拉 said...

Tfaaaaaa :

argh~

spender sapa?

hahaa~

en_me said...

mimpi basah takkk.. ammvoiii

ZARA 札拉 said...

en_me:

hahaa~

tak basah~

olin said...

gigil aku baca dow~

mesti si kosong yg sebelah ko tu. hehe

aku salah sorang dari yg ramai2 kat tol pintu masuk rumah ko. hahah~

Tfaaaaaa said...

spender org seblah akak yg misteri tu kott.haha

nk jd tukang jage tol jugakkkk :D

daylachan said...

bulan pose ade ke kenduri kawen?
hehe

Monkey D Luffy said...

upah ler aku duduk sebelah tu

penjenayah merah jambu. said...

zaraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!




(jerit sambil buat muke tipah tertipu yg tak puas hati)

ZARA 札拉 said...

olin :

nak juga ko jaga Tol eks?

hahaha~

ZARA 札拉 said...

Tfaaaaaa :

spender dia ke?

hahahaha~

ZARA 札拉 said...

daylachan :

eh ada~

jimat belanja~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

Monkey D Luffy :

mahal tak?

hehhee~

ZARA 札拉 said...

penjenayah merah jambu.:

Ihiks~

tak mo marah syg~

hehehe~

Tfaaaaaa said...

ha laa..habis sape lagi?hahahahaha

ZARA 札拉 said...

Tfaaaaaa :

hahaha~

nak kena babap ni~

haha~

messyremo said...

adess..
aku terlambat...hehe

ZARA 札拉 said...

messyremo:

hahaha~

mau kena pang ke?

hahaha~

Tfaaaaaa said...

hahaha..xmau xmau :P

ZARA 札拉 said...

Tfaaaaaa:

hahaha~

meh2~

tak sakit~

zamz said...

dasat tul budak ni berangan hahaha boleh buat novel

olin said...

haha.. aku mesti ada kat tol punya. si kosong xkan dapat lalu sebab aku tinggi sangat. selagi dia x bayar tol yg memuaskan hati aku, aku xkasi masuk rumah. haha~

ZARA 札拉 said...

zamz:

hahaha~

itu adalah mimpi encik~

ZARA 札拉 said...

olin :


hahahhaa~

keji~

i like~

hahhaa~