Tuesday, September 29, 2009

Terlajak Kereta Boleh Diundur, Terlajak Pisau Boleh Keras Daging Walaupun Lama Direbus


Badan sudah bersandar di dinding, tangan kejang menghiris daging sebanyak tiga kilogram. Memang bisa membuat diri sampai geram.

Emak sibuk memasukkan beras dan mengetatkan ketupat di sebelah aku. Maaf, proses menganyam sehinggalah mengetatkan ketupat tidak dapat aku penuhi lantaran kekurangan kemahiran tradisional. Berbual sambil membuat kerja boleh mengurangkan tekanan, ini yang aku belajar di sekolah dulu.

Aku : Along nak bagi juadah esok pada CWC ya Mak? Abang selalu bagi pada Ah Yong motor tu.
Mak : Boleh. Ramai sangat kawan kamu dari pelbagai bangsa. Nak kahwin dengan orang macam tu ke?
Aku : (dalam hati : kalau dulu mungkin ya *gelak*) Eh, mana ada Mak? Kan Along dah kata, kawan sahaja semua tu.
Mak : Susah kalau kahwin dengan orang berlainan bangsa dan agama ni. Kena pandai sesuaikan diri.
Aku : Aduhai Mak ni, tenang sahaja.

Tiba-tiba Adik aku berlari ke dapur membawa kad raya.

Ayim : Along ada dapat kad raya.
Aku : Terima kasih.

Tangan membelek kad raya, mata tertancap pada cop di atas setem. Dari Singapura.

Mak : Siapa hantar?
Aku : Dari Singapura.
Mak : CWC ke?
Aku : Ya, siapa lagi kawan yang kerja sana...

Pantas Mak menarik kad raya yang sedang aku baca. Mak tersenyum melihat ucapan yang ditulis oleh CWC. Kata Mak, pandai dia menulis dalam bahasa yang teratur. Kebetulan, Abah ada berhampiran sedang menggoreng ayam. Mak memaklumkan pada Abah isi kandungan kad raya itu. Kalau CWC membaca penulisan ini, mereka berdua mengucapkan terima kasih atas ucapan hari raya dari kamu.

Mak : Kalau mahu pilih kawan, pilih yang baik-baik.
Aku : Eh, kawan Along semua memang baik-baik Mak.
Mak : Maksud Mak kalau nak pilih jodoh ke...(suara Mak perlahan)

Aku sedang khayal memotong daging hampir 4 jam. Jadi aku melayan sahaja apa yang Mak katakan.

Aku : Dah pilih dah.
Mak : Biar betul dah pilih?
Aku : Sudah Mak.
Mak : Budak mana?

Di saat ini aku baru tersedar yang aku sudah terlepas kata. Ya, terlanjur lidah dan mendedahkan rahsia yang aku simpan.

Aku : Err, orang Malaysia lagi. Semenanjung. *gelak untuk menyembunyikan rasa gugup*
Mak : Tahu lah, tapi orang mana?
Aku : ...............



Oh, biarlah isi perbualan yang seterusnya menjadi rahsia aku, Mak dan juga Si Kosong. Nampaknya Mak tidak terlalu terkejut. Mungkin kerana aku telah memenuhi ciri-ciri yang telah dia kiaskan pada aku suatu ketika dulu. Adat berkawan.

Zara : Baru berpuasa hari kedua. Abah sudah selesai puasa enam dan beraya pada hari Ahad yang lalu. Cemburu dengan ketahanan Abah.

74 comments:

Tekkaus said...

Maksudnya mak dah bersetuju lar! :p

hanimndroid said...

best, best! tahniah telah membuat pendedahan. hehe

Precious said...

Bila nak kawin? Hih hiii ...

atiQah adNan said...

tengok mak zara tak sabar menanti kehadiran orang baru nampaknye..hihii

~♥ cik intan® said...

.wahh mak dah setuju
.bile langsungnye? ;p

zamdotcom said...

hehe ^^
jawapan yang jujur..sudah berbau nasi minyak disini..

p/s: kite boleh jd photographer zara ^^

cik eja^_^ said...

hehe... bestnyer mak dah setuju hehe

miss zahidah said...

sama la kta, baru 2 ari berpuasa...

Tirana said...

Tak sabo nak tunggu nasi minyak Zara ni..hehehe..

Berubah lagi wajah blog ni..Rajin sungguh Zara mengecat rumah..hehehe

Uruchimaru @ kf said...

eh ko tak pndi menganyam ketupat ker? adeh

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

bicara kawen saja yer kalu mak dengan anak...hihihi

hebat abah kamu =)

zan-xray said...

beruntung dapat mak ayah yang memahami..

{lumut} said...

bestnye nak kawen.hehe..

imHepPie said...

nak kawen gak wuu..

ala lom start posa 6 lagi neh huhu

Wanita Itu said...

ihiks..kantoi..lalala...

farah said...

layout baru ye sayang!

comel.

:)

Lifesaver said...

ala..aku mahu tahu jgk..org mana dik?

faqhrule said...

kursus kahwen dah pegi ke?

tasikmerah said...

yeah yeah... zara nk kawen...


.

miera a.k.a merr said...

da xlama la tu yang....hik3

deepflower said...

eleehh...terlajak kate la kunun cik saripah oi...hang mmg nk bgth mak hang kan...dlm ati tu, bile la nk intro kt mak ni...adoooo....
hihihi..
papepun, congrates la ye..:D

arque said...

maksudnye dah sampai seru lah tu zara.
jgn lupa jemput jemput-jemput.
;P

.ieLah. said...

indah kan rasa... :)


cepat2 syg! hihi

Anike MK said...

Jangan ditangguh ye...cepat langsungkan.

Benda baik tak elok dilambat2 kan..hehe..

JEMPUT AKU YE!

DeeN said...

Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir & batin, cik adik manes!
Er... bila langsung tuh? *wink..wink*

cHeRyNa PiReS said...

mak anda suka pilihan anda? bagus...bagus...bagus...good...good...good... (apasal rasa macam takde perkataan lain nieh)

sI tEDI said...

emak.. bila nak langsung?

penjenayah merah jambu. said...

hihi,terlepas pulak!
apapun,doakan yg baik2 untuk kamu,zara :)

sharamli said...

w0it..w0it..nak tw perbualan seterusnya..nak..nak..nak..

ashie023 said...

mak slalu bijak untuk meng'trick' anak nye...hehhe

mUTe said...

siapakah???... jeng jeng

░♥si lampu neon♥░ said...

wallawehh tantoi la luu =P

Noorlaila Mohamed Nor said...

abah dah raya enam?
wah cepatnya!!

bijen m. said...

aku ingat dah pilih daging ntuk dimasak.
rupanya dah pilih kekasih hati.
heh.

dotblogspotdotkom said...

emmm.... tak sabo nak tunggu kad jemputan kawen kamu nih...huhuhu


salam aidilfitri....

GiGGLe GaL said...

kantoi...sendiri kantoi btaw mak..wakakaka... tak pe la.. asalkan apa yg kamu dan si budak emosi tu buat baik..baik la pada kami.. [ehcheh..macam aku lak yg jadik mak ko..wakakakka]

ZARA 札拉 said...

Tekkaus:

setuju ke?

hmm~

ZARA 札拉 said...

hanimndroid:

hahaha~

ZARA 札拉 said...

Precious:

lg 4 tahun kak~

ZARA 札拉 said...

atiQah adNan:

mak ku jenis tak kisah kak~

ZARA 札拉 said...

~♥ cik intan® :

tak bincang lagi kak~

ZARA 札拉 said...

zamdotcom:

yeah!

mau zam jadi photographer daku!!

ZARA 札拉 said...

cik eja^_^:

setuju kawan je dulu~

ZARA 札拉 said...

miss zahidah:

arni dah ke-3~

ZARA 札拉 said...

Tirana:

kena cat kak~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

Uruchimaru @ kf :

malangnya tak pandai KF~

ZARA 札拉 said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

hehhee~

=P

ZARA 札拉 said...

zan-xray :

kes terpencil ni bang~

ZARA 札拉 said...

{lumut} :

lama lagi~

=)

ZARA 札拉 said...

imHepPie:

hehhee~

meh puasa~

ZARA 札拉 said...

Wanita Itu :

hahaha~

segan ku~

ZARA 札拉 said...

farah :

hehhee~

ZARA 札拉 said...

Lifesaver :

baca facebook ku kak~

ZARA 札拉 said...

faqhrule:

belum lagi cikgu~

jom kita~

ZARA 札拉 said...

tasikmerah :

lama lagi kak~

ZARA 札拉 said...

miera a.k.a merr :

4 tahun lagi~

ZARA 札拉 said...

deepflower:

alahai~

siapa kamu ni~

tau nama betul ku~

ZARA 札拉 said...

arque :

baik~

kamu dalam list daku~

ZARA 札拉 said...

.ieLah.:

4 tahun lagi~

ZARA 札拉 said...

Anike MK:

lama lagi sayang~

=)

ZARA 札拉 said...

DeeN:

lama lagi~

hehe~

ZARA 札拉 said...

cHeRyNa PiReS:

hahaa~

entah~

ZARA 札拉 said...

sI tEDI:

tunggu anak ni kerja~

ZARA 札拉 said...

penjenayah merah jambu. :

maceh sayang~

ZARA 札拉 said...

sharamli :

rahsia~

ngee~

ZARA 札拉 said...

ashie023:

hahhaa~

kantoi camtu je aku~

ZARA 札拉 said...

mUTe :

kamu ke?

=)

ZARA 札拉 said...

░♥si lampu neon♥░ :

tantoi sengal je~

ZARA 札拉 said...

Noorlaila Mohamed Nor :

abah stat dari raya kedua~

ZARA 札拉 said...

bijen m.:

hahaha~

=)

ZARA 札拉 said...

dotblogspotdotkom :

lama lagi~

hehhe~

ZARA 札拉 said...

GiGGLe GaL :

kamu kan nak tolong dak emo tu pinang aku kak~

hahaha~

niesz said...

da dpt green light ek..hihi..

ZARA 札拉 said...

niesz:

green light sebagai kawan je kot dik~

=)