Thursday, September 03, 2009

Tubuh, Hati Tetapi Bukan Jalan Hidup. Kekasih Dalam Dunia Maya Sering Akan Ke Dunia Realiti


"Seseorang yang kita miliki ternyata tak sepenuhnya milik kita. Kita bisa memiliki tubuhnya, hatinya, tapi bukan jalan hidupnya."
(...dari filem Cinta Pertama)

Aku sebetulnya enggan menulis pagi ini disebabkan aku masih mahu meraikan kejayaan Jejaka Panas kegemaran aku petang semalam. Kejayaan yang diraikan berikutan pertandingan yang dianjurkan oleh Radio Panas. Tetapi soalan yang aku terima dalam peti masuk surat elektronik aku membuatkan aku terasa ingin menulis lagi. Mungkin ada sesiapa yang menyedari, penulisan aku tidak sebanyak dulu. Mungkin.

Aku mendapat surat elektronik dari seseorang yang menggelarkan dirinya sebagai Tini. Oh ya, Tini kata dia bukan penulis blog, jadi tiada alamat yang boleh aku pamerkan buat tatapan kalian. Isi penulisan Tini panjang, tetapi soalan dia amat pendek.

"Kekasih hati Zara yang mana satu sebenarnya? Kadangkala ada Kekasih Pertama, Kekasih Gelap Yang Cerah, Si Kosong dan Busuk, jadi Tini selalu kurang pasti. Zara menyatakan Zara mengenali mereka di dunia maya, betulkah?"

Terima kasih atas soalan kamu Tini. Ya, Zara akan jawab. Jawab dengan ringkas agar ia akan memudahkan bicara dan pergerakan kalam yang mungkin dipengaruhi oleh perasaan yang acapkali mahu ketawa. Gila? Mungkin juga.

http://www.odd-fishing.net/images2/loveheart.jpg

Gambar Penghargaan Di SINI

Kekasih Pertama
Dikenali di ruangan laman sosial, Ruang Saya (baca : MySpace) lebih kurang tiga tahun setengah dahulu. Perkenalan yang membawa kepada jalinan kasih sayang dan cinta selama satu tahun setengah dan pernah berjumpa sebanyak empat kali sahaja. Masih berkawan sehingga kini walaupun semuanya bukan seperti dahulu. Segalanya telah tamat dua tahun yang lalu.

Kekasih Gelap Yang Cerah
Diperhatikan dengan tenang semenjak di Tahun 1 pengajian di kampus selatan. Tidak pernah bertegur sapa sehinggalah kekasih gelap berada dalam Tahun Akhir. Perkenalan di laman perbincangan yang dianjurkan oleh pihak kampus selatan. Pertemuan pertama berdua ke pameran antarabangsa, pertemuan kedua selepas sesi belajar di perpustakaan dan ketiga sewaktu istiadat konvokesyen dia. Kedengaran sangat ilmiah bukan? Oh ya, dia milik wanita lain.

Si Kosong
Saat dan tatkala ini, dia yang sedang menghuni di hati batu ini. Dia adalah pengunjung setia di dunia ini (walaupun acapkali tidak meninggalkan jejak) dan juga di Mukabuku aku. Belum pernah bertemu tetapi telah dikenali sudah begitu lama di alam maya. Dia masuk ke dalam dunia peribadi aku pada 12 Julai 2009 dan telah menjalin ikatan sejak 26 Julai 2009. Oh, masih mengenali hati budi masing-masing dan jarak yang beratus kilometer serta tanggungjawab yang menimbun mungkin tidak akan merealisasikan impian untuk bertemu di saat ini. Mungkin suatu hari nanti. Doakan kami berjaya bertahan dibawah payung rahmat Ilahi.

Si Busuk
Sudah bersama lebih daripada setahun. Dia muncul dalam hidup aku dan memberikan sinar kegembiraan atas penderitaan yang aku alami. Busuk menarik aku keluar dari belenggu pemikiran yang kadangkala tidak teratur sistemnya. Dia sahabat terbaik dan kami akur dengan takdir yang menemukan kami. Persahabatan yang mungkin pelik kerana kami tidak mungkin sama jika dilihat dari luaran dan penampilan. Itu semua tidak penting. Yang kami tahu, keutamaan harus diberi kepada perjuangan meneruskan legasi. Dia sahabat sejati.


Zara harap jawapan Zara dapat memuaskan hati kamu Tini. Semoga masih ada kesempatan bertukar surat elektronik selepas ini. Oh ya, mari meraikan kemenangan abang ku di bawah ini.

Zara : Teringat apa yang pernah dinyatakan oleh Kahlil Gibran.
"Jangan kau kira cinta yang datang dari keakraban yang lama. Cinta adalah anak kecocokan jiwa dan jika itu tidak pernah ada, cinta tidak akan tercipta".

48 comments:

sI tEDI said...

nasib baik bertanya dari sesat jalan..

eh eh.. nasib baik Si tini itu tidak marah dan tuduh kawan .. ramainya bf zara...' ha ha ha

ini soalan imaginasi aku. ekekekek

Lifesaver said...

oh..dik..

akak dah faham skrg~

.palisevenfold. said...

sapa lagi nak tanya soalan? (sambil pegang kayu)

{lumut} said...

hmmm..
tapi susah nak cari kekasih sejati..iklas dan jujur...

zara,sygngilah org yg menyayangi kita...bkn org yg kita syg,krn org itu akan jage and bersaama dgn kita hingga akhir hayat.

MOKCIK AZWA said...

Ramainya BF dia hehehe...semoga akan bertemu yang "betul2" tak lama lagi..

oh ..mokcik pun suker lagu yang faizal tahir nyanyi ni menang...yeahh

Wanita Itu said...

dek zara ~

kekasih pertama, kekasih gelap yang cerah dan si kosong kakak dah sedia maklum..

si busuk, kakak tak dapat tangkap lagi ihiks..

sharamli said...

nnt kal0 kawen jgn lupa jemput..

ha3

ANOI said...

wah..banyak betul ku ketinggalan ceritera dear zara...apa-apapun doa terbaik untuk dear zara...pertama,gelap,kosong atau busuk, pilihan di tangan Zara yang bijak..

P/S: Faizal Tahir menang lagu satu malaysia ke?Agak-agak,dapatkah aku blackberry free itu..huhu

bijen m. said...

ciss.
ni yg rasa nak cari gf ni.
haha.
sekali rupanya tini tu gf kekasih2 kau.
naya.
haha.

sekian,
bijen baik

BuDakHutaN said...

jatuh chenta tu.. hehehe
tak apa...proses mengenal hati budi lagi tu.. tak lama lagi , bolehlah ada ikatan tu.. ahaks

Yern Ain said...

FFFuuuuuhhh.. akhirnya terjawab gak soalan2 tersebut. teeheee.. byk sungguh skandal anda syg.. hehe.

Paan said...

Go out there and fall in love.

Tabib Haji Norjae said...

Salam perkenalan buat Tuan rumah. Apakhabar ? Semoga kita mendapat lebih barakah di bulan Ramadan ini. :)

et said...

pjg penerangannyer..hurmm~

messyremo said...

aku rase cm kamu jawab soalan dari peminat plak..hehe

sepatutnya awal entri ni,dimulakan macamni..

hai kawan-kawan,hari ini Zara akan jawab satu soalan dari peminat zara

~~sambil buat gaya gedik2 dan penuh intonasi~~


haha~~larikkkk

Tekkaus said...

Ganas betul Zara! Banyaknya teman-teman anda. Memang panas. Ha :D

Naz said...

aduhai... begitu ramai sekali yg datang dan pergi... semoga kali ini terus lekat... hehehehe....

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

skali press conference daa...hikhikhik =D

Noorlaila Mohamed Nor said...

sy dulu pun kenal dlm mesej je
salah nombor
tapi tak sangka benda kecik macam tu boleh buat kekal sampai sekarang
takdir kan?

eh bila nak jumpak si kosong ni?
hee :p

saffa said...

Hahahahahahaha. Baru Saffa tau sekerang ni. Bagus betul Tini sebab sudi bertanya kan bagi kami yang malu2 kucing nak bertanya! LOL

zan-xray said...

baru la terlerai persoalan. terima kasih le dak Tini yang menanya tu.
(sambil buang minyak yuyi cap kelapa laut afrika ke tepi) legaa

ZARA 札拉 said...

sI tEDI:

kalau dia buat camtu, mungkin itu kali terakhir dia menerima ayat baik aku~

ZARA 札拉 said...

Lifesaver :

hehehe~

Mama sudah faham~

ZARA 札拉 said...

.palisevenfold. :

huwaa~

Busuk mengganas~

hoyeah!

ZARA 札拉 said...

{lumut} :

benar kata anda lumut~

daku mencari yang terbaik~

ZARA 札拉 said...

MOKCIK AZWA :

sekapal lah kita Mokcik~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

Wanita Itu :

hehehe~

bukan BF kak~

Ihiks~

ZARA 札拉 said...

sharamli :

mesti punya~

kan aku dah ada alamat kamu?

ZARA 札拉 said...

ANOI :

hehehe~

mencari kebahagiaan~

ahh, kalau menang, share bleh?

ZARA 札拉 said...

bijen m.:

hahaha~

kalaulah dia GF yg mana2 pon, aku dah beri penerangan lengkap pada dia~

ZARA 札拉 said...

BuDakHutaN :

kena tunggu lagi 4 tahun~

adeh~

ZARA 札拉 said...

Yern Ain :

hahaha~

banyak eks?

hahaha~

ZARA 札拉 said...

Paan :

I'm in love now Paan~

ZARA 札拉 said...

Tabib Haji Norjae :

Terima kasih~

semoga dapat juga~

ZARA 札拉 said...

et :

err..kenapa?

ZARA 札拉 said...

messyremo :

Oh Omar~

kamu mahu kena lempang ke?

ZARA 札拉 said...

Tekkaus :

hahaha~

ganas ke aku?

aduh~

ZARA 札拉 said...

Naz:

harapnya begitu kanda~

ZARA 札拉 said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

rasa cam artis nuar~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

Noorlaila Mohamed Nor :

mau jumpa kosong, kena jumpa kamu dulu~

bleh laila?

hehe~

ZARA 札拉 said...

saffa :

saffa~

mau kena babap eks sayang?

hehehe~

ZARA 札拉 said...

zan-xray :

hahaha~

pening kepala bang?

aduyai~

Noorlaila Mohamed Nor said...

boleh2
jemput datang kuantan yang sibuk ni
heehee :p

BuDakHutaN said...

la... napa nak tunggu 4 tahun ? kesian dier..hehehe

ZARA 札拉 said...

Noorlaila Mohamed Nor:


hehehe~

baik sayang~

Ihiks~

ZARA 札拉 said...

BuDakHutaN :

sia kena kumpul duit dulu ba~

hahaha~

hidayah said...

tetap tak puas hati lagi zara...

yg last sekali tu aku kenal x ?

hehe~ byk tya kan aku ni...

hohuhohu ~

ZARA 札拉 said...

hidayah :

hahaha~

yg last tu kawan aku lah~