Tuesday, October 20, 2009

Ikatan Cinta : Tiga Puluh Enam Tahun Hidup Bersama - Sanggupkah Hati Bertahan Selama Itu Sayang?

Separuh hari aku semalam dihabiskan di sebuah hospital swasta di Melaka.
Menemankan Emak yang membawa nenek aku menjalani rawatan di situ. Oh, itu adalah demi pengesahan sakit yang dikatakan dialami di mana akhirnya kami mengetahui kebenarannya.
Kadangkala pemeriksaan yang sambil lewa di tempat-tempat yang seharusnya memberikan perkhidmatan terbaik pada masyarakat, membuatkan terpaksa mencari alternatif di tempat yang berbayar.

Oh, aku menolak untuk bercerita tentang apa yang aku buat disana selama hampir lima jam. Mutu perkhidmatan yang baik dan banyak juga yang mengalir keluar dari kantung. Itu cerita lain. Yang penting, kesihatan adalah antara benda terbaik yang harus dijaga manusia.

http://2.bp.blogspot.com/_mGokf6TH0aU/SY4b3Wq4GbI/AAAAAAAAAaE/jYoAJl8tCxE/s400/waf_LoveForever(72).png
(Gambar penghargaan di SINI)

Sewaktu Emak di ruangan bayaran untuk kali pertama (ya, ada tiga kali proses bayaran semalam), aku duduk di kerusi yang disediakan dan menunggu sahaja. Bila aku menoleh dan terpandang sesiapa yang merenung aku, aku hanya akan tersenyum. Tidak menyangka senyuman akan dibalas oleh seorang wanita yang agak berumur. Layak dipanggil Makcik H.

Makcik H : Datang tengok siapa?
Aku : Datang dengan Emak - hantar Atuk saya. (sambil jari menunjuk ke arah mereka)
Makcik H : Sekolah tingkatan berapa ni?
Aku : (ketawa kecil) Saya dah tak sekolah lagi makcik. Dah nak mula kerja dah minggu depan.
Makcik H : Eh, muka macam budak sekolah. Kerja apa?
Aku : (ketawa kecil - muka merah) Saya cikgu. 
Makcik H : Cikgu sekolah apa? Di mana?
Aku : Sekolah menengah makcik. Dalam negeri Johor. Belum tahu sekolah mana lagi.
Makcik H : Bagusnya nak jadi cikgu. Anak lelaki makcik pun ada jadi cikgu. Umur berapa ni?
Aku : Baru dua puluh dua tahun makcik. (senyum)
Makcik H : Sekarang kan pencen umur lima puluh lapan tahun kan?
Aku : Ya makcik. Kenapa?
Makcik H : (Terdiam sebentar) Tiga puluh enam tahun nanti mengajar. Sanggup tak?
Aku : InsyaALLAH makcik. Harap-harap diri ini tabah. Macam ibu bapa saya, dah lebih dua puluh tahun mengajar. Mahu jadi macam mereka juga.

Aku nampak Emak menggamit aku. Aku meminta diri dari Makcik H.

Makcik H : InsyaALLAH. Makcik rasa kamu boleh. Selamat berjaya ya? Jadi cikgu yang baik.
Aku : Terima kasih makcik. Saya jalan dulu ya?

Tangan dihulur, salam bersambut dan aku mengekori Emak. Menolak kerusi roda di mana Atuk sedang duduk di atasnya ke Jabatan Patologi untuk ujian darah. Duduk di kerusi menunggu membuatkan aku terfikir adakah aku cukup tabah untuk bertahan selama tiga puluh enam tahun dengan pekerjaan yang sama?

Aku tahu yang ini jalan yang aku pilih, ini jalan yang bakal aku harungi. Cabaran dan dugaan dalam hidup itu perlu. Ia akan sentiasa mematangkan diri dan membuat aku bakal berusaha dengan lebih gigih lagi. Kerana apa? Jika kamu tolak aku ke bawah, aku tetap akan berusaha untuk naik. Kalau mungkin aku tetap akan jatuh, aku akan berpaut agar aku tidak jatuh terlalu jauh.

http://img3.ak.crunchyroll.com/i/spire1/f61de7f75098a6962f4a31fdd8103f371227861950_full.jpg
(Gambar penghargaan di SINI)

Aku gembira dengan jalan yang aku bakal tempuhi ini.
Aku sudah disogokkan dengan sesuatu yang membentuk jatidiri walaupun ketika itu kaki belum melangkah masuk dan pergi.

"Kerana Tuhan Untuk Manusia"
(2003 : SPM, 2005-2009 : Mahasiswa, 2009 dan seterusnya)

Zara : Malam tadi aku bermimpi mengenai sesuatu. Semua seluar yang aku ingin beli sudah habis diambil orang. Akhirnya, tiada lagi seluar untuk aku. 

92 comments:

j0j0_bdiN@ said...

ha,ah lah zara..
hanya yang benar-benar sejati jiwa ke'guru'an sahaja yang senang menjalani usia berpuluh-puluh tahun dengan kerjaya itu..

aku.. walau baru 3 bulan..
kurasa menyampah..
hehehe ..~_~..

Framestone said...

peh... awat xmintk no tepon anak die yg jd cikgu tue... he..23x gurau je

mmg susah nk setia dalam satu bidang untuk tempoh yg lama... xsemestinye selama 36tahun nie kerje mengajar je... tetap ade task2 tambahan untuk memastikan anda tidak jemu menjadi cikgu

"katakan cita2 ku ingin menjadi pendidik anak bangsa ku"

GTF = Great Teacher Framestone

p/s- pe kan daya, bro xminat nk jd cikgu... ade bnde yg bro ingin kejar dalam kehidupan ini

www.broframestone.com

zan-xray said...

apa-apa kerja pun kena bertahan juga kan zara. kalau cikgu ni mengadap muka lain2 saban tahun. semakin lama berkhidmat semakin matang..
semoga kamu mencapai jawatan pengarah pelajaran negeri johor sebelum bersara.
eh makcik tu nak cari calon menantu gak kot hehe..

itafukada said...

wahh..terharu jika makcik tu menegur sebegitu.muka zara seswai jd cikgu tau.lalala..~

Kak Long Mawar Merah said...

Zara,
Jika kita sentiasa mengingati amanah yang telah diberikan kepada kita,
insya Allah...
kerana jalan ini jalan yang kita pilih, maka..
setiap tugas akan kita laksanakan dengan penuh kecintaan.

Selamat menjadi pedidik yang berdedikasi...

zeqzeq said...

banyak juga duit KWSP kan..36 tahun tu..

Anike MK said...

Kerja mana2 pon sama Zara, asalkan kau tahu apa yang kau buat dan sentiasa bersemangat serta ikhlas menjalankan tugas.

You know it better laling~~

zeqzeq said...

bersyukur berbanding insan yang 100kali cari kerja masih menggangur..KWSP rendah..

cHeRyNa PiReS said...

adik sayang...

sekurang2nya ada sedikit sinar di situ sebab anda tahu 30 tahun akan datang boleh dicongak dengan satu jenis pekerjaan.

cuba bayangkan org di sektor swasta yang nasibnya belum tentu. apa agaknya dalam fikiran bila memikirkan 30 tahun akan dtg?

HEMY said...

haaa...sanggup tak utk terus berbakti tanpa rasa jemu cikgu??

faqhrule said...

jangan bakar diri utuk terangi jalan..

guna lampu limpah adalah jalan terbaik..

selamat bertugas ya.

Tirana said...

Samada sesuatu kerja itu membosankan atau tidak, ia terletak pada apa yang kita fikirkan. Jika kita fikir jadi cikgu boring, tak seronok, maka tak seronok la yang kita dapat, begitu juga sebaliknya.

miSs siv said...

huhu~
lame nye jadi cikgu..
bebudak sekarang da lain kan..
tapi xpe..kite tau akak boleh!
chaiyokk!!

eh ingtkan makcik tu nak jodohkan akak dgn anak die..
;p

cik intan (◡‿◡✿) said...

.bestnye da nk masuk alam pekerjaan :)
.good luck syg~

.kite bru je nk cont blajar
.x tau bile kerja T___T

et said...

hek3..sye plak kne bg khidmat selagi terdaye..xde had..ntah brp puluh tahun pun xtau..wuwuwuu~ tapew2..kalu da nekad, niat da oke+suci+murni..mesti bole..kan2? ^^

Framestone said...

out of topic--> alhamdulillah kerna penipuan anda mampu mengembirakan mereka dan diri anda sendiri he...23x

cam bro mmg xsuke org len tentukan hidup bro... xtau knpe...dari kecik sampai la besar

www.broframestone.com

intan izani said...

36 tahun itu akan berlalu tanpa zara sedar
percayalah
walau serumit mana kehidupan
ia harus terus dilalui juga kan
semoga zara bahagia dgn kerjaya pilihan zara

'kerana tuhan untuk manusia:' mungkin sempat terpandang hubby akak di sana dulu...

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

insyaAllah, kamu akan bertahan zara dan akan menjadi seorang guru yang terbaik! *walaupun sedikit garang...ngeee =D

diya said...

i have faith in you dear..hugs..
36 years or even 100 years..you'll be the best teacher your students can get ;)

sI tEDI said...

Harap atuk bertambah sihat :)

smeoga menjadi cikgu yg baik!

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

menyentuh perasaan dgn kata mak cik tu..


semoga Zara tabah dan sukses dlm menjalani kehidupan sebagai seorang guru nanti.

[z@ck] said...

lama gak ek kita kena berkhidmat..ak pn x pernah terfikir nak jadi cikgu lama2 ni..kalau diri semakin improve xpe..klu dari mula smpi pencen duk jadi cikgu skolah rendah ja..cam bosan..
huhuhuhu..

Samaira said...

kuatkn semangat mesti bley bertahan k hehe
klu suar yg kamu nak semua dah abis
mgkn kamu ble mencari skirt atau ape2 yg lain yg kamu inginkn sbg ganti ehe

Ms.Independant said...

Gudlak dlm menempuh alam pekerjaan.

:)

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

Anak lelaki makcik tu umur berapa?
single lagi tak?
hehehhe

ari ni pakai seluar ehem ehem tak?

hehhehehe larikkkkkkkkkkkkkkkkk

arque said...

abis,tak pakai seluar laa ni?? ;P

lame jugak nak kerja tu.tapi takkan bosan lah.kan tiap2 tahun student bertukar ganti.1 kelas pulak ade dlm 30+ org.kalau mengajar lebih 1.bermacam2 perangai nanti kau jumpa.
sure tak bosan.

ingat,msia BOLEH! :P

psst,nanti aku terjah sekolah kau buat school attack.mau?2 kali attack singgit.

mOhd irWAn said...

guru tu pekerjaan yang mulia...

Coffee Girl... said...

Cikgu itu pemegang amanah, baik betul profesyen ko Zara. Tapi 36 tahun, baru nak mula minggu depan... sabar je lah ye. Jangan duduk satu tempat je, minta2 lah u jadi cikgu di Sarawak ke. :-)

ashie023 said...

makcik H ..i love u..hehe
(iklan cap sabun jap)

walau ape keje skali pong zara, cabaran tetap ader..yg penting diri kite ni, samaada kita rajin atau malas....aku yakin kamu boleh buat yang terbaik...semoga berjaya ..

rizputra7 said...

hai cikgu zara...aku rasa ler..makcik tue tengah mengayat kamu hehehehe...berkenan nak jadikan menantu kot...

hidayah said...

huhu.
kuatkan smgat msti sampai bila2 zara akan mengajar. amin.

NUai said...

“The mediocre teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The great teacher inspire and all of that the best teachers teach from the heart, not from the book"

hopefully u have all of that quality.. ^^

~duniatanpahenti~

keSENGALan teserlah.. said...

akak boley punye..
InsyaALLAH..

ZARA 札拉 said...

j0j0_bdiN@ :

hahaha~
tabahlah wahai hati~
tabahlah~

kih kih~

ZARA 札拉 said...

Framestone :

hehehe~
zara rasa bro ada something yang memang sesuai dengan bro~

sebab sekarang ni pon bro dah cukup hebat~

=)

ZARA 札拉 said...

zan-xray :

hehehe~
insyaALLAH bang~
doakan Zara ya?

ZARA 札拉 said...

itafukada :

hahaha~
ye ke kak?
alahai~

ZARA 札拉 said...

Kak Long Mawar Merah :

Salam.
Terima kasih Kak Long~
Zara sangat2 hargai~

=)

ZARA 札拉 said...

zeqzeq:

hahaha~
duit KWSP~

ZARA 札拉 said...

Anike MK:

Thanks sayang~
I know it and I know u'll always support me~

ZARA 札拉 said...

zeqzeq :

alhamdulillah~
Zara memang betul2 bersyukur~

ZARA 札拉 said...

cHeRyNa PiReS :

Thats what make me scared anyway~

Alhamdulilah kerja kerajaan~

=)

ZARA 札拉 said...

HEMY :

insyaALLAH bang!
sanggup!

ZARA 札拉 said...

faqhrule :

terima kasih cikgu!

menunggu kamu masuk ke alam kerjaya juga~

ZARA 札拉 said...

Tirana:

betul katamu kak!
zara setuju~

ZARA 札拉 said...

miSs siv :

hahaha~
tak nak~
nanti ada org makan hati~

ZARA 札拉 said...

cik intan (◡‿◡✿) :

Thanks sayang~
alahai~
kamu dah nak belajar lagi~
lagi best~

ZARA 札拉 said...

et :

betul sayang~
eh, cepat2~
akak nak check gigi~

ZARA 札拉 said...

Framestone:

bertuah bro~
Zara ditentukan, dan nasib baik ia membawa bahagia~

ZARA 札拉 said...

intan izani:

hehehe~
sudah tentu akak ada menemui seseorang di sana kak~

=)

ZARA 札拉 said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

hehehe~
Nuar suka mengusik~

=)

Terima kasih Nuar~

ZARA 札拉 said...

diya :

Thanks a lot hun!
U make me shy~

ZARA 札拉 said...

sI tEDI :

Thanks Tedi sayang~

wewiit~

ZARA 札拉 said...

a.z.r.i.n.a.03.07 :

Terima kasih Kak Rina~

=)

ZARA 札拉 said...

[z@ck]:

dan Zack, aku percaya, kalau jadi cikgu~
kita akan sentiasa dapat improve diri kita~

=)

ZARA 札拉 said...

Samaira:

hahaha~
skirt?
aww~
hahaha~

ZARA 札拉 said...

Ms.Independant :

Thanks syg~

=)

Tekkaus said...

Bukan senang nak jadi guru kan! :) Tapi saya rasa Zara boleh! :)

ZARA 札拉 said...

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ :

hahaha~
tak tanya pula kak~

kih3~

pakai kak~
nak tau kaler tak?

=)

ZARA 札拉 said...

arque :

hahaha~
buat school attack?

boleh gak sayang~
aku gila glamer~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

mOhd irWAn:

Betul tu!

=)

ZARA 札拉 said...

Coffee Girl... :

hehehe~
aku mau Sabah!
hehehe~

ZARA 札拉 said...

ashie:

mak aii~
ada iklan pula~
hahaha~

ZARA 札拉 said...

rizputra7:

hahha~

gamaknya ler~

aduyai~

ZARA 札拉 said...

hidayah:

amin~

doakan aku ye yayang?

=)

ZARA 札拉 said...

NUai :

Thanks a lot beb!

I do hope I have all of it~

ZARA 札拉 said...

keSENGALan teserlah..:

doakan akak ya sayang?

*hugs*

ZARA 札拉 said...

Tekkaus:

Terima kasih bang!

=)

zeqzeq said...

makcik tu educated...
bab pencen dalam kepala dia.. hhee boleh timba ilmu..

ZARA 札拉 said...

zeqzeq :

hehehe~
nasib baik dia tak tolong kira gaji sekali~

=)

Puan Nina (DINina) said...

mungkin perjalananya nampak panjang..tapi percayalah kisah sepanjang perjalanan itu tidak akan sama..

p/s : Selamat Menjadi Seorang Pendidik..

GiGGLe GaL said...

aku bangga punya adik virtual mcm ko ni.. teruskan usaha mu dik.. ternyata..hidup mu penuh dikelilingi ilmu dan emo.. ekekeke..



lariiiiiiiiiiiiiiiiiiikkkkk!

Framestone said...

ops ade something yang sesuai dgn bro...??? apakah iteww... bgtau la bro ek...nk gak tahu please .v,(",)

eh mne de hebat pun... masih besa2 je..

- jd macai cemerlang
- jd anak yg baik
- penoreh getah di hujung minggu
- jd lelaki yg terbaik untuk si dia
- jd blogger tegar (eh perlu masukan ke x nie ek)

www.broframestone.com

miera a.k.a merr said...

gudlak syg...

insyaAllah.. kita akan kuat dan trus bertahan bila mengingatkan diri kita itu adalah amanah Allah yang dah disandarkan buat kita......

kita xkan diduga dgn sesuatu yg x mmpu kita tanggung... :)

Noorlaila Mohamed Nor said...

baru tau pencen umo 58 sekarang
lamanya kena keja
malasnya

tp keja sy tak la semulia sorg guru
sy xberbakti pd masyarakat
:)

imHepPie said...

anak makcik tuh bujang ke da kawen ihiks..

Cik Mie said...

yeahh.. cikgu zara bole!! idup cikgu zara!!

ZARA 札拉 said...

Puan Nina (DINina):

Terima kasih Puan Dina~
insyaALLAH, akan berusaha dengan lebih gigih dan tabah lagi~

ZARA 札拉 said...

GiGGLe GaL :

aku pon bangga dengan akak seperti kamu kak~
tak pernah gagal buat aku tersenyum~

ZARA 札拉 said...

Framestone :

Bro buat semua orang gembira~
at least daku gembira sebab selama ni kalau nampak bro komen di blog en me, ku curi2 baca~

hahaha~

ZARA 札拉 said...

miera a.k.a merr:

mari sayang~
kita doa sama2~

ZARA 札拉 said...

Noorlaila Mohamed Nor:

alahai sayang~
kamu pon menyumbang sesuatu kepada masyarakat~

ZARA 札拉 said...

imHepPie:

hahaha~

itu tak sempat mau tanya~

ZARA 札拉 said...

Cik Mie :

hehehe~

hidup cik mie comel!

falcon said...

keh3... hahaha bese la tuh muka nmpk muda...huhuhu

kamo wat cm ne pesanan kt atas tu?? contoh:Luahkan Cinta Dan Kasih Sayang Anda Di Sini. Mungkin Aku Bukan Yang Terbaik Buatmu, Tapi Aku Sayang Kamu Kerana Sudi Membaca Di Sini. Oh, Dan Kalau Kamu Memilih Untuk Jadi Orang Yang Tidak Dikenali Sekalipun, Sila Tinggalkan Nama.??

ajar aku yer...

ZARA 札拉 said...

falcon :

hehehe~
sudah diajar di sana sayang~

=)

arnamee said...

cikgu -

mungkin anakku panggil mu begitu:P

Fatt Chin Choy said...

errr

aku pun berpuluh tahun gak... tp lain profesion ler

ZARA 札拉 said...

arnamee :

hehehe~
mungkin juga~
insyaALLAH~

=)

ZARA 札拉 said...

Fatt Chin Choy:

err..apakah dia?

pelakon?

hehehe~

Framestone said...

eh awat bace2 komen bro kat blog en_me.. pelik2 he..23x baik bagitau huhuhu

ZARA 札拉 said...

Framestone :

hahaha~
silap2~
bukan baca komen bro~
tapi dari komen bro~
ku masuk ke blog bro~

baru betul~
hehehe~
sebab tertarik dengan gambar profil pakai jubah konvo~