Thursday, October 08, 2009

Pembantu Rumah, Surirumah Berpakaian Kemas - Pisang Masak Kicap? : Resepi Dari Mana Agaknya.

Tetamu datang berkunjung ke rumah dan baru dihidangkan minuman. Suara tetamu yang sedang berbual dengan Emak terdengar dengan jelasnya.

Tetamu : Oh, sekarang ini memang memerlukan pembantu rumah kan? Boleh memudahkan kerja.
Mak : Mungkin jugalah.
Tetamu : Itu pembantu rumah awak ke? Kemas pakaian dia.
Mak : Itu anak sulung saya. Baru tahun satu di universiti.
Tetamu : Oh....Anak saya pun masuk universiti.
(Percakapan yang lainnya tidak aku hiraukan disebabkan perbualan itu yang membuatkan aku menyebut pelbagai perkataan empat huruf dalam bahasa Inggeris - ketika ini aku masih selalu gagal mengawal emosi marah)

Usai tetamu itu pulang, aku hamburkan kata-kata marah pada Emak. Bukan memarahi Emak, tetapi hanya meluahkan perasaan yang terbuku di hati. Aku beritahu Emak, jangan benarkan manusia itu datang lagi ke rumah kami.

Oh, itu peristiwa empat tahun lepas. Dendam di hati mungkin telah dilupakan usai peristiwa yang baru berlaku sewaktu raya kali ini yang membuatkan aku gembira hingga mahu tersenyum sepanjang hari. Tetamu tersebut datang berkunjung lagi dan aku yang terpaksa menunjukkan senyuman paksa keluar menghidangkan juadah buat dia dan keluarga.

Tetamu : Oh, ini anaknya yang dahulu tu kan? Sudah habis belajar?
Emak : Sudah. Baru sahaja konvo hari tu.
Tetamu : Sudah bekerja?
Emak : Belum lagi. Menunggu penempatan sebagai cikgu. Sekarang ni dia duduk rumah sahaja.
Tetamu : Oh, macam pembantu rumah lah ni. *ketawa*

Sewaktu ini, darah sudah naik ke kepala. Aku ternampak Emak tersenyum dan meminta izin ke dapur menyediakan juadah. Hati kecil berbisik, inilah peluang.

Tetamu : Sekarang ni duduk rumah buat apa je?
Aku : Macam-macam boleh buat.
Tetamu : Mesti banyak kerja nak buat kan? Macam surirumah tangga ada, pembantu rumah pun ada. *ketawa*
Aku : (dalam hati : sila pergi mati) Memang pun. Tetapi pembantu rumah yang punya ijazah dan menolak tawaran Sarjana - malahan pakej lengkap dengan kebolehan membentuk manusia.
Tetamu : (senyap)...Kalau duduk rumah ni mesti pandai memasak kan?
Aku : Bolehlah sedikit.
Tetamu : Anak saya sudah pandai masak macam-macam.
Aku : Oh, bagusnya. 
Tetamu : Cakap apa sahaja dia boleh.Masakan Barat, Timur Tengah, Timur semua boleh. (dia memandang anaknya yang sedang tersipu malu)
Aku : Senanglah makcik di dapur kan? Oh ya, selalu pisang awak masak apa ya?
Anak : Macam-macam. Kadang-kadang masak kicap.
Aku : Errk...masak kicap?

Anak : Err...(memandang muka ibunya)

Tetamu : (menepuk paha anaknya) Goreng pisang - makan dengan sambal kicap.(sambil memandang muka aku)

Aku : Sila minum dulu ya? Nak tengokkan Emak di dapur.

Sampai di dapur aku ketawa sepuas hati. Pisang masak kicap? Ingat pisang itu paru lembu kah? Oh Zara, hati puas selepas melampiaskan rasa terbuku di hati dengan ayat yang tidak mungkin boleh dijual beli.

http://4.bp.blogspot.com/_e4-Q0NppaSw/SrAx7zDu4qI/AAAAAAAAEK4/5QS7ciT_jqo/s400/pisang+goreng+cicah+sambal.JPG
(Penghargaan gambar di SINI)

Zara : 8 Oktober 2009 - mahu menikmati hari yang bahagia bersama teman wanita yang istimewa. Kalau berkesempatan, mungkin juga menemui seorang penulis blog yang kini menjalani latihan praktikal di Hospital Muar.

86 comments:

sI tEDI said...

i nak orderlah pisang masak kicap! ada jual? minta tanya pada makcik tu yek..

sharamli said...

nak jgk..nak..nak...

imHepPie said...

bagusnya dpt kenekan camtu..ahaha...

tahniah buat zara~~

mRs.jUkoGYu said...

tetamu itu mmg patot diajar...

dik..aku penah jugak ade peristiwa macam tu..tetamu yg suke memuji anak nyer...,rase nak sekeh jer...tapi memandangkan beliau org tua..aku simpan jer hasrat hatiku..ekekekekkeke...cis!

Naz said...

rasanya n3 ni yg paling lawak... kanda gelak jer membacanya... hahahaha...

Pocket said...

-tumis bawang merah n puteh,
-tumis halia,
-kicap 6 camca besor,
-lada itam kasar,
-bila dah masak sikit lada itam tu..
-masukkan pisang yg dah di'deep-fry'
-taruk bawang besor, goreng sampai lunyai.

Gitu gitu lah pocket nyer mazhab or pisang goreng masak kicap :D

arque said...

haha.mesti tetamu tu terus cabut pulang ke rumah mase kau masuk ke dapur.
tak tahan malu lah kot.
ades~

miera a.k.a merr said...

kakakaka...mmg guling2...
bangga sungguh tetamu tu dgn anak dia...

zara... raya thun dpn..wat utk aku pisang maak kicap yar...yam2... (smbung gelak guling2...)

arnamee said...

tapi pisang lagi sedap cicah dgn gula.
nyum2..lalala;p

.ieLah. said...

sayang kamu memang terbaik! hahah

Tekkaus said...

Pisang masak kicap? Aw....saya pernah makan! Sedap kan. ;)

{lumut} said...

ade gak manusia cm ni...amik ko sebijik.haha

cHeRyNa PiReS said...

zara,

nasib tak jadi kak sha ini...
slalunya bila org wat camtu...
kak sha akan tanya soalan pada anaknya bertubi2 sampai tak boleh jawab. kalau anak hang tuh hebat macam yang hang canangkan, sure dia boleh jawab punya kan!

maybe akan kuar jawapan mangga masak singgang agaknye...ehehe...

good job sis!

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

kahkahkah...ke tulang hitam...rasakan tetamu tu =D

mEiZ SHA said...

uwh dapnyer pisang goreng tu sayang!!
:)

nyum nyum
one day nanti mau rasa masakan kamu sayang..;)

AbcdeFtyyhahh; said...

salam.
haha.
padan mukaaa~~
i pn gerammm~~

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

~~Ingat pisang itu paru lembu kah?

ketawa sampai keluar air mata...

paling lawak dan bagus sekali..


ketawa lagi dan lagi...

~dARlee zURiS~ said...

pisang masak kicap?
wow.sedap ke?
hahaaa...

sabar ye sayang
biarkan aje org camtu
at least kamu takde masak pisang masak kicap kan?
;P

cik eja^_^ said...

eiii makcik2 memang macam tu pun :(

MissXyanne said...

ksian kt u..
tp kan.....
kesian kt anak dia jugak.
sure penat ade mak macam tuh.
dan rase malu jugak..

haishs

Noorlaila Mohamed Nor said...

mintak resipi kat dia!
kena cuba ni
hahhaha~

Lifesaver said...

mulut makcik tu takde insurans ke????ngok ngek..huh!!

wah!!aku gi jb mesti cari goreng pisang ini..dgn sambal kicap..enak!

k.e.r.i. said...

simbah je kicap kat muka dieorang.
hahahahaha

atty's said...

wakakkaka..sah2 kantoi..

tapi serius ckp..sedapnya ..pisang cicah sambal kicap ..

ezany said...

hahaha.. nak gelak gak..

[z@ck] said...

hahahaha..lawak2..
si tetamu tu nak belagak sangat sapa suh..last skali diri sndri yang terkantoi..rasain lo'!

Samaira said...

hmm pisang masak kicap bley try ni jom zara kita masak sesama hehehe

farah said...

sedap ke tu?
tak pernah makan la plak.

:P

hidayah said...

pernah dgr tak kalu nak menipu kena jua cerdik

hurm...

susah ckp dgn org belagak ni like jiran sebelah rumah

dia sindir makcik sebelah rumah dia yg ada deg tapi duduk umah jaga 6org anak. dia kata "dulu buat deg tak habis ke ?" ya allah pedas ye mulut dia.

☺[ai][sUmi]☺Chan said...

kena try nih...

faqhrule said...

pisang rebus ada jual tak?

Shahira said...

bagus bagus.
mesti tetamu tu makcik tua yg mengagungkan anaknya.
*sigh*

Mie said...

kahkahkah...

ini sudah lawak makcek..

sile antuk kepala anak makcek laju-laju apabila pulang nanti ya!

Uruchimaru @ kf said...

ejh zara jadi maid pun mhl ape gaji hehehe =p jgn marah ea !!!

myjaehee said...

haha kn cantas camtu lain kali ...
slalu gak kena camni

Paan said...

Hai bik...eh? Silap...sorry...;)

azuan said...

tue la berlagak lagi hahah...

Airland said...

Hahaha.
bagus2x!! sikap berdendam dan sentiasa mencari peluang utk membalas dendam perlu ada dlm diri seorang anak melayu..hahaha

Anike MK said...

You are devil dear...ha3!!!

btw, so funny...

ha3!

ZARA 札拉 said...

sI tEDI:

wokey beb~

bleh sajork~

ZARA 札拉 said...

sharamli :

masuk dalam list~

ZARA 札拉 said...

imHepPie :

kejikah daku?

ZARA 札拉 said...

mRs.jUkoGYu :

tu la pasal~

kalau muda, jom tempur~

ZARA 札拉 said...

Naz :

dan ku plak rasa cam nak penyepak org~

haha~

ZARA 札拉 said...

Pocket :

muahaha~
ku suka~

ZARA 札拉 said...

arque:

dia tetap makan~
tak bleh blah gua~

ZARA 札拉 said...

miera a.k.a merr :

bleh~
kicap manis?
masin?

ZARA 札拉 said...

arnamee:

tgk jenis pisang gak~
=)

ZARA 札拉 said...

.ieLah. :

muahaha~

ZARA 札拉 said...

Tekkaus:

betul ke bang?!
OMG!

ZARA 札拉 said...

{lumut} :

muahaha~
hidup kena keji kadang2~

ZARA 札拉 said...

cHeRyNa PiReS :

hahaha~
ikut hati mmg nak buat gitu kak~
hahaha~

ZARA 札拉 said...

Blog Anuar Kamaruddin™:

menusuk abis kan?

ZARA 札拉 said...

mEiZ SHA :

sila kak~
ngee~

ZARA 札拉 said...

AbcdeFtyyhahh;

hati lagi tak bleh blah~

ZARA 札拉 said...

a.z.r.i.n.a.03.07 :

haha~
org camtu mmg nak kena bagi montot lembu~

ZARA 札拉 said...

~dARlee zURiS~:

hahaha~
tak pernah plak daku wat camtu~

ZARA 札拉 said...

cik eja^_^ :

rasa mau penampo kan?

ZARA 札拉 said...

MissXyanne:

kecian gak~
tapi harap dapat ajar mak dia sgt2~

ZARA 札拉 said...

Noorlaila Mohamed Nor:

hahaha~

ZARA 札拉 said...

Lifesaver:

apa boleh buat kak~
insurans mahal skang~
muahaha~

ZARA 札拉 said...

k.e.r.i.:

aku teringin nak simbah acid~
haha~

ZARA 札拉 said...

atty's:

kantoi gilos sudah~
hahhaa~

ZARA 札拉 said...

ezany :

sila2~
hahaha~

ZARA 札拉 said...

[z@ck] :

hahaha~
puas hati daku~

ZARA 札拉 said...

Samaira :

kita letak dalam list kegiatan bersama sayang~

ZARA 札拉 said...

farah :

hahaha~

ZARA 札拉 said...

hidayah :

terajang saja manusia yg camtu~

ZARA 札拉 said...

☺[ai][sUmi]☺Chan :

hahaha~
sila sayang~

ZARA 札拉 said...

faqhrule :

tak plak jual~
haha~

ZARA 札拉 said...

Shahira :

terajang beliau boleh?

muahaha~

ZARA 札拉 said...

Mie :

teringin juga daku~
haha~

ZARA 札拉 said...

Uruchimaru @ kf:

hahaha~
amboi2~

ZARA 札拉 said...

myjaehee :

kena cantas manusia yang camni~
yg stok sakit otak~

ZARA 札拉 said...

Paan:

amboi Paan~
jom gig~

ZARA 札拉 said...

azuan :

hahaha~
kena lah kan?

ZARA 札拉 said...

Airland :

hahaha~
bukan satu bangsa saja~

ZARA 札拉 said...

Anike MK :

hahaha~
memang silap dorang wat camtu laling~

Naz said...

bukan gelak pasal pembantu rumah, tp gelak pasal mokcik yg eksen dan anaknyer tu la...

ZARA 札拉 said...

Naz:

Dinda faham kanda~
=)

Senyum2~

N0r HAn!z@ NoR H@L!m said...

kapan bisa ketemu deh zara....
kih..kih....kih..... (~_*)/

Aku Beskot™ said...

wah..
garang jugak cekgu kita ni ye..
hehe..

kakaka..
pisang masak kicap..
cm bongek je dgr..

ZARA 札拉 said...

N0r HAn!z@ NoR H@L!m :

entahlah sayang~

=)

ZARA 札拉 said...

Aku Beskot™ :

hahaha~

hidup harus garang~

eh, tetiba je kan?

diya said...

sungguh menjengkelkan manusia seperti makcik yg ingt anaknya paling bagus dan handal memasak, dengan harapan boleh bermenantukan putera raja..ala2 Daisy Fadjarina :p

ZARA 札拉 said...

diya:

hahaha~
that's what we called as manusia anyway~