Friday, October 02, 2009

Teringat Kamu Setiap Kali Ke Tandas - Gembira Dengan Kenyataan Belum Sempurna Sebagai Seorang Wanita

Hidup dengan menulis acapkali membuat aku rasa mahu terkujur demi memberikan yang terbaik dalam mencari kepuasan kendiri. Bahan bacaan adalah nadi hidup ini dan sesungguhnya aku belum mahu tewas disebalik nafsu amarah yang aku kawal selama ini. Nafsu yang jahat memang subur dalam hati yang tidak pernah mahu tewas. Pinggirkan dia dengan senyuman.

Ternyata semua orang senang dengan kenyataan tiada seorang pun yang sempurna di dunia ini. Aku juga menerima kenyataan itu sebagai sesuatu yang benar, tetapi salahkah kita mencari sesuatu yang hampir sempurna? Dalam memperjuangkan mencari yang terbaik, adakah perlu menjumudkan hati dan berpuas dengan apa yang kelihatan dihadapan? Mengapa mahu menghijab pandangan dan menyeksa jiwa?


Bila aku menyatakan aku mahu memburu kesempurnaan, aku dibantah keras. Ah, kesempurnaan itu hadir dalam pelbagai gaya, warna dan kumpulannya. Kalau aku mahu memburu kesempurnaan kehormatan sebagai seorang wanita, jangan kamu membuat aksi melopong di hadapan aku. Aku sudah nyatakan, kesempurnaan yang mungkin dikejar ada dalam benak pemikiran mereka yang mencari.

Aku : Hati mendambakan kesempurnaan sebagai seorang wanita.
Dia : Kamu masih seorang perempuan, masih anak gadis.
Aku : Mungkin, tetapi setiap wanita di dunia ini mahukan kesempurnaan dan kehormatan.
Dia : Wanita dihormati, dan kesempurnaan itu sesuatu yang mustahil. Tiada siapa yang sempurna kecuali Yang Maha Esa. Jangan pernah melawan takdir.
Aku : Aku tahu tetapi kewanitaan yang sempurna bakal membuat setiap wanita bahagia.
Dia : Nyatakan dengan lebih jelas.
Aku : Aku pernah terbaca suatu ketika dulu. Seseorang wanita apabila dilahirkan hanya memiliki 25 peratus kehormatan. Apabila mencapai akil baligh, dia akan menjadi 50 peratus. Saat dia bersuami, dia akan memperolehi lagi 25 peratus, dan akhirnya menjadi sempurna, 100 peratus tatkala dia menjadi seorang ibu.
Dia : Kalau begini, kamu hanya mempunyai 50 peratus sahaja secara kasarnya.
Aku : Secara kiasannya, aku setuju.
Dia : Kamu kena menunggu lebih lama untuk memenuhi yang selebihnya...*senyum*

Zara : Mendengar lagu "Sempurna" sambil mengenangkan mengapa darah kerap mengalir dari gigi dan gusi kebelakangan ini. Adakah petanda perlu mencari penawar yang lebih ampuh dan tinggi?


Buat sahabat yang sering membuat aku senang dengan telatahnya, tempat mandi ini memang khusus buat kamu dan hanya kamu. Maaf jika perkhidmatan ini tidak ada buat masa ini di tempat yang kamu suka.

76 comments:

AbcdeFtyyhahh; said...

salam..

kak.. kita suke entri ini..
mendalam mknanya..

terima kaseh ;)

ashie023 said...

semua nye bergantung kepada diri kita sendiri,..dan bagaimana kita mencoraknye..

.ieLah. said...

kalau tu yang kamu maksudkan sempurna syg..

sabar, the time will come :)

Lifesaver said...

oh...aku bakal mendapat 100% ke dik zara?

~Cinta Cukulet~ said...

uh..masih 50% hahaha..

ZARA 札拉 said...

AbcdeFtyyhahh; :

salam sayang~

ah, terima kasih buat kamu kerana sudi membaca juga.

ZARA 札拉 said...

ashie023:

benar katamu sayang~

ZARA 札拉 said...

.ieLah.:

insyaALLAH sayang~

kamu juga~

ZARA 札拉 said...

Lifesaver :

insyaALLAH kak~

jaga kandungan kamu~

ZARA 札拉 said...

~Cinta Cukulet~ :

samalah kita sayang~

ehehe~

Pocket said...

sempurna tu apa
definasi?

kalau sudah menjadi ibu menjadi sempurna? maka ramai org kat indonesia sana sempurna :)
heheheh

(Kesitu pulak..)

kalau hitam itu ketidak sempurnaan,
di negeri malaysia yg puteh puteh ini,
maka puteh itu ketidaksempurnaan,
di afrika yg itam itam tu,

POcket sokong all black!!:D

cik ian@aH Lian~ said...

uikkk...
tak habis lagi
dgn gambo tulet berpantun tu?

zan-xray said...

syahdunya baca entry ni
sabar meniti hari..akan tiba saat 75% dan 100% tu, InsyaAllah

ZARA 札拉 said...

Pocket :

All Blacks juga kegemaran Zara bang~
kalau begitu, ramai sudah yang jadi sempurna~

ahh, definisi acapkali mengurung manusia bang~

ZARA 札拉 said...

cik ian@aH Lian~ :

hahaha~

harus kak~

faqhrule said...

sapa mahu cukupkan 25 peratus lagi kesempuarnaan? aku sedia membantu ngeh ngeh ngeh

ZARA 札拉 said...

zan-xray :

harap begitu juga bang~

aku redha sahaja~

ZARA 札拉 said...

faqhrule:

hahaha~

ku mahu lagi 50 peratus~

=)

~♥ cik intan® said...

.entry mu sungguh menusuk kalbu! ;p

ZARA 札拉 said...

~♥ cik intan® :

hanya perkongsian hati sayang~

GiGGLe GaL said...

nice article dahling.. ai loikkeee..

maknanya, hot gorjes mama ni sempurna la sudah eh..

belum lg dik..belum selesai perjuanga wanita.. selagi anak yg kecil belum dibesarkan.... selagi tulang belakang suami masih perlu dibantu..dan selagi mata belum tertutup.

tiada siapa yg lebih sempurna selain Allah. Manusia itu kalau sempurna, bererti dia telah mati. kerana mati adalah kemsempurnaan kepada kehidupan duniawi.

aku terkesima memberi komen disini. dan tiba2 insaf tahap gaban.

ciK LyndaWawa igUana said...

aku pun 50 % jugak ke? entri kamu ini penuh ayat bunga2......
masuk pertandingan kesusasteraan melayu sangat ok ni.....betul aku cakap..

MOKCIK AZWA said...

tajuk entry yang sangat mendalam maknanya...huhuhu...

sedey...tapi lucu..everytime i go to the toilet, i remember u...hahaha

miera a.k.a merr said...

sedang mencari kesempurnaan juak...

>tiada yang sempurna..tapi jalan mencapai kesempurnaan suda boley dianggap sempurna~

Jard The Great said...

bila ar ku jadi ibu neh.. hehe

Precious said...

Hmmm .. aku seorang ibu. sudah sempurna? uh .. don't think sooo ... how I wish larrrr!

imHepPie said...

ala...ni yg nak cpt2 kawen neh...

~MIEZA~ said...

memang kita wajar berusaha menjadi manusia sempurna walaupun perkataan sempurna itu tidak pernah melengkapkan manusia. Manusia perlu tiga perkara, Ikhtiar, bersabar & berdoa.

nota kaki:nice blog!kte suka.

sI tEDI said...

dak zara : kata orang kita tidak akan berjumpa dengan kesempurnaan selagi kita bernama manusia. Betul ke?

Anike MK said...

adakah ini merupakan satu lagi petanda bahawa kamu tidak sabar mahu mencapai 75% itu??

kihkihkih...

cHeRyNa PiReS said...

zara...

sha terasa nak menyanyikan lagu kisah tak sempurna yang sangat sempurna di telinga sha:)

kalau macam tuh, sha pon tak sempurna sbb tak jd ibu lagi. but then, kalau org yg dah melangkah tahap kesempurnaan tuh (macam org yg mengandung anak luar nikah?)

still dpt another 25 percent walaupon itu tak cukup sempurna:(

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

lengkap kehormatan seorang perempuan itu menjadi seorang ibu yer zara...bagus gambarannya =D

farah said...

tunggu kamu kahwin dan punyai anak,
maka sempurnalah kamu.

:)

intan izani said...

sempurna itu berbeza dari setiap mata yg memandang...

;)

suke juge penulisan cik zara

hidayah said...

bila nak capai yg lagi 50 tu yang ?

sharamli said...

j0m jadik ibu..

kEy said...

zara!

>>>roses is red
vi0let is blue
sugar is sweet
as sweet as y0u~
tu die punye pantun sebnarnye!
hehe...
sje nak sharE~

zara swEet!
muahXX!

ZARA 札拉 said...

GiGGLe GaL:

aku pun insaf secara tiba2 kak~

hehehe~

ZARA 札拉 said...

ciK LyndaWawa igUana :

hehehe~

aku belum layak sayang~

ZARA 札拉 said...

MOKCIK AZWA :

hahaha~

sengaja ku pilih itu Mokcik~

=p

ZARA 札拉 said...

miera a.k.a merr:

dan aku pasti yang kita akan kekal mencari jalan2 itu~

ZARA 札拉 said...

Jard The Great :

hush2~

kawen dulu meh~

ZARA 札拉 said...

Precious :

sempurnanya seorang wanita walaupun tanggungjawabnya mungkin belum~

ZARA 札拉 said...

imHepPie:

sila jemput ya?

=p

ZARA 札拉 said...

~MIEZA~ :

itu yang menjadikan manusia itu kuat~

pencarian yang tidak akan pernah henti~

=)

ZARA 札拉 said...

sI tEDI :

mungkin tetapi manusia boleh mengejar bahagia~

ZARA 札拉 said...

Anike MK :

Oh sayang~
itu lama lagi sayang~

ZARA 札拉 said...

cHeRyNa PiReS:

urutan yang tidak sempurna tidak akan membawa kepada kesempurnaan~

maka itu tidak dikira~

ZARA 札拉 said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

terima kasih Nuar~

=)

ZARA 札拉 said...

farah :

lama lagi sayang~

aku tunggu kamu dulu~

ZARA 札拉 said...

intan izani :

terima kasih kak intan~

=)

ZARA 札拉 said...

hidayah :

insyaALLAH lagi 4 tahun~

=)

ZARA 札拉 said...

sharamli:

kalaulah semudah itu~

=)

ZARA 札拉 said...

kEy :

hehehe~

zara sengaja pilih yang ni~

=P

Tekkaus said...

We are the ones who control our own future. Although everything else is predetermined, we can still change it! :p

ZARA 札拉 said...

Tekkaus:

Yup!

Agree wit you!

cik eja^_^ said...

ja lagi 50% kot kak... :)
suka cite akak nie..

ZARA 札拉 said...

cik eja^_^ :

kak pun baru 50 gak~

miss zahidah said...

baru 50 jugak....huhuhuhu...bila la nak jadi 100 ni? nak markah penuh la....lalalalalalala

arque said...

jgn bimbang zara.
sekiranya seseorg itu betul2 suka pada kau.
semua perkara mengenai kau adalah sempurna baginya.
dia dah tak nampak cacat cela kau.
kecuali ade org bagtau.
"eh kau perasan tak,kalau zara makan,die kunyah tak tutup mulut.tak senonoh kan kan kannn"
haha. -__-"

ZARA 札拉 said...

miss zahidah;

hahaha~

tunggu sayang~

ZARA 札拉 said...

arque :

LOL!

bila pulak aku makan tak tutup mulut ni wei?

messyremo said...

apasal ku tak faham kisah toilet ni?

=_="

org lain semua suka,tp ku blurrr~~

ZARA 札拉 said...

messyremo :

hahaha~

sila roger ku untuk kepastian~

Pocket said...

biarpun untuk komen ke 65,
harapnya penulis masih tidak mengendahkan komen pocket yg tak berapa intelligent ini,

definasi 'kotor'
benda yg berada di tempat yg tak sesuai,
kari itu suci untuk kita makan,
tp tak suci kalau tumpah kat baju nak bawak gi interview.
lg lg tak suci lg di mulut lelaki islam yg sihat lg cukup umur pukul dua petang ramadhan.

so cerita lucah di website blue tu tidak lah 'kotor' kan?

jadi definasi tidak mengurung,
definasi membuka jalan:D
yey!!

penjenayah merah jambu. said...

huh,baru 50%,samalah,lamaaalah lagi nak dapat 100%.

bila kita cakap kita mahu sempurna atau sekurangnya menjadi hampir sempurna supaya kita mampu menyempurnakan orang lain,dia cakap mustahil kerana orang lain.tapi kita gigihkan jua supaya yang terlaku itu semua dia juga yang akan merasa.tapi dia tak pernah tahu,yang hampir-hampir itu nyarisnya dipanggil sempurna dicari bukan semata bangga untuk diri.dan kesempurnaan itu sendiri tak sempurna kalau tak menyempurnakan yang lain.dah akhir-akhir ni baru aku tahu,tak perlu jadi sempurna untuk dibuang merata. T_T"

Naz said...

sungguh meriah tempat dinda ni...
kalau lelaki pula bagaimana ya peratusannya?? ahaks ;)

meo188 said...

sy mencari hidup yg lebih sempurna

miss lolly a.k.a luvfareda said...

wah. teibe lak mahu jadi sorg ibu*

♥Hernee Nazir♥ said...

akak bru 75% la klau cam tu ek..

ZARA 札拉 said...

Pocket :

sudah tentu Zara tidak akan mengabaikan bang~ ada benarnya di situ dan Zara bersetuju dengan abang dalam hal ini.

=)

ZARA 札拉 said...

penjenayah merah jambu. :

kalau sempurna juga kadangkala masih dibuang merata dengan alasan masih ada yang lebih sempurna~

ZARA 札拉 said...

Naz:

Lelaki?
mungkin juga dipengaruhi dengan unsur2 seperti nilai tanggungjawab bang~

ZARA 札拉 said...

meo188:

saya juga bang~

ZARA 札拉 said...

miss lolly a.k.a luvfareda :

hehehe~

mari dik~

ZARA 札拉 said...

♥Hernee Nazir♥ :

insyaALLAH bakal ke 100% nanti kak~