Monday, November 02, 2009

Kenapa Saya Mahu Menjadi Guru : Awak Fikir Saya Turun Dari Langit?

Aku rasa hari ini aku telah kumpul satu kelas untuk menyukai aku.
...dan hari ini juga aku rasa aku sudah temui satu kelas yang bakal membenci aku seluruhnya.

*******

Aku telah ditebak dengan soalan, mengapa aku memilih kerjaya guru sebagai jalan hidup aku.
Kenapa ya?
Secara jujurnya, aku merasakan kerjaya ini membuatkan aku dekat dengan keluarga, masyarakat dan manusia secara amnya. Kerjaya ini membuatkan aku menyelami dan mempelajari erti kehidupan manusia secara hakiki dan harfinya. Manusia memang lemah, tetapi manusia sentiasa mencari jalan dan berusaha untuk menjadi kuat. Ya, itu hakikat manusia.

Ada pelbagai sebab lagi sebenarnya, dan itu meliputi pelbagai aspek tentunya. Ah, aku menyedari penulisan aku kebelakangan ini sudah dicemari dengan kata pinjaman dari bahasa asing, tetapi tidak mengapa, Malaysia mengamalkan dasar terbuka bukan? *senyum*

Dan ini mengingatkan aku pada kejadian di dalam kelas. Suasana kelas yang biasa dengan bilangan pelajar tidak mencecah 40 orang. Aku berhadapan dengan beberapa pelajar yang tidak terkawal nakalnya. Amarah sedang dikawal agar aku tidak tersilap langkah.Amaran awal telah diberi, tetapi malangnya hanya segelintir yang sudi meminjamkan telinga.

Aku : Kenapa bising sangat?
Pelajar : Takde benda nak buat cikgu.
Aku : Tak boleh belajar untuk peperiksaan seterusnya? Jangan ganggu kawan-kawan yang belajar.
Pelajar : Bukan bising sangat pun cikgu.
Aku : Kasihan pada kawan-kawan. 
Pelajar : Ala cikgu ni. Cikgu lain lah.

Aku :  Awak fikir saya turun dari langit ke? Tiba-tiba boleh jadi cikgu? Saya pun pelajar juga dulu. Kalau awak tak mahu ulangkaji, duduk tempat sendiri, jangan kacau kawan.
Pelajar : Baik cikgu.

Pelajar.
Duduk di tempat sendiri. Mengelamun.
Tidak mengapa, asalkan tidak bising dan menganggu tumpuan pelajar lain.
Masa bergerak, jadual berjalan, kelas berganti.

http://blogstore.lomluang.com/coffeeprince/coffeeprince_cartoons/coffeeprince_cartoon14.jpg
 [Gambar penghargaan di SINI]

*******

Kertas Sains 2 sedang berjalan.
Usai kaki melangkah masuk kelas, hati berdetak tidak enak. Bala apakah yang bakal terjadi?
Rasa hati yang tidak menentu ditolak jauh. Mainan gila.

Sudah menjadi kelaziman aku, tidak akan duduk diam bila menjaga peperiksaan. Amanah yang pernah aku terima daripada Abah menjadi pegangan aku. Itu prinsip, itu pesanan. Untung kasut yang dipakai tidak mengeluarkan bunyi, jadi aku bergerak seperlahan mungkin. Melihat apa yang dilakukan oleh pelajar.

Pelajar 1 sedang menjawab soalan mengenai tuas. Arahan yang diberi adalah untuk menyuai-padan gambar rajah dengan sistem yang ditunjukkan seperti di bawah.

http://salestores.com/stores/images/images_747/D12E.jpg
[Gambar penghargaan di SINI]

Ya, ini gambar pemotong kertas yang memenuhi hukum Tuas Kelas Kedua.
Aku lihat pelajar itu salah melabel bahagian-bahagian yang menunjukkan Daya, Fulkrum dan Beban. Aku hanya menyuruh dia membaca semula soalan baik-baik dengan suara yang perlahan.

Tiba-tiba seluruh kelas ketawa mengilai dan ada di antara mereka yang ketawa berdekah-dekah. Aku bingung. Aku perhatikan kelas secara menyeluruh. Suasana kembali tenang.

Aku berjalan ke pelajar lain. Dia juga sedang berusaha menyelesaikan soalan yang sama. Kesilapan yang lebih teruk, maka aku memintanya membaca soalan dengan berhati-hati dan fahami kehendak soalan. Kejadian yang sama berulang kembali. Seluruh kelas ketawa mengilai. Aku berpusing dan berkata dengan suara yang tenang dan dalam.

"Lagi sekali saya dengar sesiapa ketawa mengilai sebegitu, saya lempar dia keluar dari kelas"

Ya.
Seluruh kelas senyap. Ada di antara mereka yang menjeling masam. Ada yang menarik muka meluat. Dan muka-muka bertambah mencuka bila aku langsung tidak duduk sepanjang 40 minit di dalam kelas mereka.

Yang meniru aku renung mereka.
Yang berbual aku tenung mereka.
Bila aku berjalan mendekati mereka, muka masam ditunjukkan kepada aku.
Bila aku berdiri di hadapan, mata menjeling marah pada aku.
Bila aku berdiri di belakang, badan disengetkan, cuba melindungi perbuatan.
Bila aku keluar, semua memandang dengan muka marah.
Eh, ada aku kisah?



Kali pertama berjumpa kelas yang sungguh sehati sejiwa dalam menunjukkan rasa benci dan menyampah pada guru. Entah-entah aku akan menerima bungkusan hadiah yang mempunyai tahi di dalamnya pada tahun hadapan. Ah, manusia memang membenci kebenaran, dan itu kenyataan.



Zara : Sudah menempah kuih lompang untuk dibawa ke sekolah pada 3 November 2009. Cuma untuk kudapan guru-guru di dalam bilik kakitangan. Buat semua pengunjung, semoga kamu semua mempunyai hari yang ceria. Aku sayang kamu!

78 comments:

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

bersabar ye zara...letih menjadi seorang pendidik tapi insyaAllah akan rasa berbaloi bila yang dididik menjadi orang berguna suatu hari nanti...go go caiyok! =D

messyremo said...

tak nak jadi cikgu..

sekian~~hehe

semoga tabah ye syg~

imHepPie said...

hwaaa..mesti sgt penat kan..takott wuuu

ashie023 said...

semoga tabah zara..hehe..

aaha..bebudak nih..ambik ko sebijik..hengat turun dari langit ke tetiba bleh jadik cikgu..

bebudak aku dolu slalu cakap mcm nih kat aku biler aku suh buat soklan susah skit..
"cikgu xpelah, cikgu pandai dah"

mmm...tp budak sekolah rendah nih, cute je diorg ..kekeke.aku just senyum je..biorlah..asalkan x biadap sudah..

ashie023 said...

semoga tabah zara..hehe..

aaha..bebudak nih..ambik ko sebijik..hengat turun dari langit ke tetiba bleh jadik cikgu..

bebudak aku dolu slalu cakap mcm nih kat aku biler aku suh buat soklan susah skit..
"cikgu xpelah, cikgu pandai dah"

mmm...tp budak sekolah rendah nih, cute je diorg ..kekeke.aku just senyum je..biorlah..asalkan x biadap sudah..

cik intan (◡‿◡✿) said...

tak nak jadi cikgu..

sekian~~hehe

semoga tabah ye syg~


.hiks!
.semoga tabah syg ;p
.wuuuuu takotnye cikgu zara garang
.kite x pndai nk garang3
.kang budak3 bukan takot pun
.buat penat je jerit3 T__T
.lg marah, lg doang ckp kite comel ;D

Ries Lee said...

kalau aku dah lempang pun budak2 macam tu...

cik eja^_^ said...

:)
sama seperti pengalaman ja

mier@merr said...

waa...subjek aku tuh...
bkali2 aku jelaskn tjuk lever tu kt tusen....


erm... tabah ye syg~ ekeke

faqhrule said...

kaedah tradisional kadangkala berkesan.

kekerasan campur kambing hitam sama dengan hukuman khalayak. mungkin peneguhan negatif sebegitu memberikan kesan psikologi pada pesalah dan pelajar lain tidak berani. kalau di peringkat perkembangan kanak-kanak ia mungkin berkesan tetapi tidak tahulah kalau di arena kamu.

ah kamu tentu sudah belajar pedagogi bukan hehehe

avid gunner said...

wow...payah gila jadi cikgu....

gua dulu pun nakal gak kat sekolah...
tapi masih hormat cikgu...
satu nasihat gua...student x suka cikgu skema...cuba terapkan disiplin dgn cara sempoi dan bergaya...mcm mana aku x tau...haha...

cInTa aDrIaNa said...

hehe...wau akak...!! garang..

lempang jerk...haha..ganas giler..

budak zaman sekarang memang begitu...

cik abg sy seorang guru..pernah kena terajang dengan anak murid sendiri..huhu...dia rotan sedas dua pada anak murid dia...

Fatt Chin Choy said...

mcm kelas gangster jer... pernah tgk kat drama jepun

haha

Framestone said...

Nama gayanya... kne GTZ la ek... "Geat Teacher Zara"

www.broframestone.com

.ieLah. said...

huuu..
kalo aku jadik student, tamahu ah kamu jadik guru kelas..
garang! :P

selamat bertugas& tabah sayang! :)

Pais Chaos said...

kasi sebat itu budak!!

bellar0ssa said...

kagi=umnye la ngn zara..hehe..hmm garang gak zara neh.tapikan zara..intan rase,grg2 mcm mane pon cikgu,itu yg kite terkenang2 kan.smpi skrg intan xkn lupe jeritan2 cikgu dlu.heh.dan itulah yg plg kite rindu.benci itu bkn semuanye buruk dan busuk.de terselit kasih syg..heh,zara...all da best.u'l be da greatest teacher.yep2 sokong framestone.GTZ.hehehe.

chokio_nia said...

huaaa...bunyi cm garang je akak ne..haha

laki cikgu kimia said...

gua biasa dengar perkongsian cerita seakan ini.. -round2-

NUai said...

huhuu...

~hahaha.. jangan bagi muka sangat ngan budak2 skg ni zara ^^

~dunia yg penuh ngan watak2 yg berbeda.. luv it..

ninim said...

cabaran menjadi cikgu ni dah saya rasa walaupun belum agi habis study...dulu selalu ngat jadi pemonteng kelas dan penidor tegar dekat sekolah...sekarang nak amik...diriku pulak bakal bergelar cikgu...

teringat kata2 senior saya sms sy kali pertama masuk bidang pendidikan ni..

guru ini adalah perantara antara rahmat ALLAH dan manusia, ikhlasnya guru mengajar menjadikan ilmu sampai ke sanubari pelajar, doa guru ibarat azimat..

kalaupun hari ini pelajar nakal, tapi sekiranya guru itu ikhlas dan usaha serta berdoa pasti satu hari pelajar kita akan menjadi seseorang dalam hidupnya

apapun still takut jugak sebab macam2 sgt kes...

nanti saya cikgu yang comey ni dibuli pelajar..

ngeh3

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

++ bila kisah kamoo ni dik..teringat kenakalan akak time skolah dulu....hehehehe ++

zeqzeq said...

tugas bertambah bila merangkap SURI rumah..huhu gurumah

Lifesaver said...

aku dulu pon begitu dik zara...mmg payah..rasa geram nak mati!

Puan Nina (DINina) said...

semua orang kata saya garang..
suara yang kuat padahal cakap seperti biasa..
mungkin sesuai menjadi guru disiplin..
dan bakal di benci oleh pelajar kn??..
tapi itu bukan kerjaya saya..

jg diri zara..

mira amair said...

jd cikgu kena banyak sabar...budak2 skrg pun bkn mcm kte dlu2..
hati2 ye cik zara oiiii..

Wanita Itu said...

dear dek zara sayang..

aduyai sabar eh..

kakak pun pernah kena masa jadi cikgu sambilan dulu..

sejak tu yang tak mo jadi cikgu tuh ihiks..

tapi kakak tau kamu suka cabaran itu..

kamu kuat sayang..

sayang kamoo juga..

peluk kamu kembali :)

arque said...

huish.bahaya.kang tak pasal2 dia orang letak paku kat atas kerusi ke.gantung baldi kat pintu masuk kelas kaa.macam mane?haha. ;P

cHeRyNa PiReS said...

mereka tidak akan sedar selagi mereka tidak melaluinya sendiri wahai zara....take care ye! u're doing great:)

bijen m. said...

pergh.
garang!
haha.
lek2.
awl2 jer tuh.
lepas ni sayang la pulak.

atty's said...

teruskan menjadi guru zara..
kalo ramai mcm zara..insyallah ..terdidik anak bangsa..kalo semuanya takut menjadi guru ..camne anak2 kita kelak ..

miSs siv said...

kalo org jd student tu,
org kasi patung berdarah.
hahah
takot x?

Samaira said...

hehe
aku teringat zaman2 kenakalan dulu
kalau kamu jadi guru aku
pasti aku dilempar keluar hehe

Anonymous said...

Zara.
Apa yang kau tulis dah takde orang mahu baca lagi.
Berhenti sajalah menulis.
Orang semua dah bosan dengan cara kau tulis.
Takde seni pun.
Mengarut je lebih.

sharamli said...

garang la cekgu ni

Tekkaus said...

Bukan senang nak menjadi seorang guru Zara. Lebih-lebih lagi sekarang. Kebanyakan budak-budak tidak sama dengan zaman kita orang lagi. :(

~" AzreeNeerzA "~ said...

sapa yg berani tulis macam tu zara ... jgn patah semangat k .. terus kan ... kalo ada yang tak suka tapi akak suka ... terus kan ... akak sokong zara ...

rAtu saLju™ said...

sronok jadi cetgu snarnya...eheheh..zara,jon join ku iklan terbaru..daftar dan jadi org bawah ku..

LORD ZARA 札拉 said...

Blog Anuar Kamaruddin™:

hehehe~

thanks Nuar sayang!

LORD ZARA 札拉 said...

messyremo:

hahaha~

kalau berani moh le kita~

LORD ZARA 札拉 said...

imHepPie:

hahaha~

toksah takut~

LORD ZARA 札拉 said...

ashie023 :

setuju dengan kamu sayang!

LORD ZARA 札拉 said...

ashie023 :

eh, apa kita nak buat ek?

belasah dorang jom~

LORD ZARA 札拉 said...

cik intan (◡‿◡✿) :

hehehe~
amboih darling~
kih3~

LORD ZARA 札拉 said...

Ries Lee :

aku teringin gak nak melempang~

=]

LORD ZARA 札拉 said...

cik eja^_^:

hahaha~

=]

LORD ZARA 札拉 said...

mier@merr:

kih3~

budak2 UTM kan tabah~

LORD ZARA 札拉 said...

faqhrule:

malangnya mereka mungkin tak merasai ketika peringkat awal kanak2, jadi bila besar sudah kental untuk dilentur~


hahah

LORD ZARA 札拉 said...

avid gunner:

hahaha~

insyaALLAH beb~

LORD ZARA 札拉 said...

cInTa aDrIaNa :

pergh~

kena terajang dgn student?

woot!

LORD ZARA 札拉 said...

Fatt Chin Choy :

hahaha~

Gokusen kah aku?

LORD ZARA 札拉 said...

Framestone:

eh bang, akmu mmg memahami~

hahaha~

LORD ZARA 札拉 said...

.ieLah. :

hahaha~

polis lagi garang~

LORD ZARA 札拉 said...

Pais Chaos :

aku nak sebat kat montot dia~

LORD ZARA 札拉 said...

bellar0ssa :

hehehe~

TQ sayang!

LORD ZARA 札拉 said...

chokio_nia:

hehehe~


bunyi je kan?

LORD ZARA 札拉 said...

laki cikgu kimia:

hahaha~

LORD ZARA 札拉 said...

NUai :

hahaha~

thanks Nuar!

LORD ZARA 札拉 said...

ninim :

hehehe~

tabah dik~

tabah~

LORD ZARA 札拉 said...

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ :

amboih~

nakal ya kak?

LORD ZARA 札拉 said...

zeqzeq:

hahaha~

aduyai~

LORD ZARA 札拉 said...

Lifesaver:

huhuhu~

jangan mati kak~

LORD ZARA 札拉 said...

Puan Nina (DINina) :

terima kasih Puan Nina!

LORD ZARA 札拉 said...

mira amair :

baik sayang!!

LORD ZARA 札拉 said...

Wanita Itu :

maceh kak sayang~

=]

LORD ZARA 札拉 said...

arque :

aku akan lari ke makmal, amik acid curah kat mereka~

haha~

LORD ZARA 札拉 said...

cHeRyNa PiReS :

thanks a lotr sis!!

LORD ZARA 札拉 said...

bijen m.:

hahaha~
mungkin gak beb~

LORD ZARA 札拉 said...

atty's :

Thanks kak!

=]

LORD ZARA 札拉 said...

miSs siv:

tak takot~

=p

LORD ZARA 札拉 said...

Samaira :

hahahaha~
takkan kot~

LORD ZARA 札拉 said...

Anonymous:

kih3~

LORD ZARA 札拉 said...

sharamli :

hahaha~

harus~

=]

LORD ZARA 札拉 said...

Tekkaus :

setuju bang!

budak2 zaman sekarang memang lain betul~

LORD ZARA 札拉 said...

~" AzreeNeerzA "~ :

hehehe~
tahnks kak!

=]

LORD ZARA 札拉 said...

rAtu saLju™ :


hahaha~

baiks!

Ilmu Amal said...

Thanks...saya brcita-cita nk jd cikgu, lps baca tulisan kat atas ni, saya sedar klu nk jd cikgu saya kena belajar utk mnghadapi situasi macam ni..."Bila aku berjalan mendekati mereka, muka masam ditunjukkan kepada aku.
Bila aku berdiri di hadapan, mata menjeling marah pada aku.
Bila aku berdiri di belakang, badan disengetkan, cuba melindungi perbuatan.
Bila aku keluar, semua memandang dengan muka marah.Eh, ada aku kisah?~Suka ayat...eh, ada aku kisah?..;-)

alexandrinasofea said...

sebab kamu seorang cikgu lah saya berkesempatan bertembung kamu di muar ketika kamu menjadi pengawas spm di sana :)