Friday, November 13, 2009

Terapi Menulis : Bolehkah Ia Digunakan Bagi Mengatasi Masalah Buta Huruf?

Zara.
Geram bila terpaksa menulis perkataan benci.
Awak benci tak?
[tumbuk-tumbuk dinding sebab tiada karung tinju]

http://www.labnol.org/wp/images/2008/07/teachingabcalphabets.png
[Gambar penghargaan di SINI]

Sedih apabila menyedari ramai pelajar di sekolah tidak tahu membaca dan menulis. Malahan, pelajar Tingkatan 4 pun ada yang tidak boleh membuat karangan Bahasa Malaysia dengan betul. Alahai. Lupakan tentang mahu mengajar Sejarah, Geografi, Sains, Matematik dan sebagainya, aku rasa aku perlu membuatkan mereka tahu membaca sebelum bergerak ke tahap seterusnya. Dalam mesyuarat penapisan pelajar ke kelas seterusnya pada tahun hadapan, aku mula menyedari gejala ini.

Kekuatan menghadapi cabaran sedang diuji. Ini ujian Zara. Ujian tentang bagaimana harus mengawal keadaan dalam suatu persekitaran di mana pelajarnya tidak mahu berubah ke hadapan. Pelajarnya semuanya Melayu. Secara peribadi, aku merasakan apabila pelajar tinggal dalam kawasan yang sama, menghadiri sekolah rendah dan menengah yang sama, serta bergaul dengan mereka yang sama dengan mereka, mereka tiada keinginan mahu berubah.


Tabahlah wahai hati. Ini adalah cabaran. Jika berjaya di sini, insyaALLAH, akan bertemu manusia-manusia yang sangat mengenang budi. Moga ada hati yang mahu berubah. Moga ada hati yang terbuka.

Zara : Hujan lebat sedang membasahi Bumi.

60 comments:

sI tEDI said...

masa kat opis lama.. GPK 1 sediakan kad membaca atau mengenal huruf untuk pelajar tingkatan 3.. sedih sungguh.. nama sahaja duduk malaysia.. bahasa kebangsaan sediri tak tahu..

semoga dak zara menjadi guru yg cekal dan sabar!

zeqzeq said...

gerammm sangat tu..

minum ais dulu

sharamli said...

akak 0rg ajar budak2 pra...
slalu dipersalahkan kal0 pelajar yg mas0k ta0n 1 xpandai membaca...

mier@merr said...

btol tu yang...sedey aku tgk...

bkn xboley.. tp mls..
pastu ble da ketinggalan..mule la give up..huhu

zella said...

memang susah nak berubah kalau kita asyik duduk dipersekitaran yang sama sahaja...

tabahkan hati k...
=)

Paan said...

Hmm...berat ni. Tak tau nak komen macam mana.

meo said...

suke topik nie :)

Abcdeftyyhahh. said...

salam, mungkin faktor keluarga atau diri sdiri. tak boleh nk slhan sape2. :)

kEy said...

besa la tu~
aku ade kawan yang sebaya ngan aku xleh bace gak zara...umo aku 20 dah~

imHepPie said...

kesian sgt tgk budak x pndai bca ntah cmna nk idup nnti

imHepPie said...

kesian sgt tgk budak x pndai bca ntah cmna nk idup nnti

intanurulfateha (◡‿◡✿) said...

.btul syg
.tegagap2 bace
.tym kite ajar english, lg lah hampeh
.mmg tegagap gile ah
.BM pun x reti bce, lagi la bi =.='

Samaira said...

amin2 semoga kamu berjaya ehehe

teddy_froggy said...

ok...
juz jdikn 1 of ur challenge k...
ol da best ^^

faqhrule said...

banyak faktor sebenarnya kalau nak kupas

avid gunner said...

"Secara peribadi, aku merasakan apabila pelajar tinggal dalam kawasan yang sama, menghadiri sekolah rendah dan menengah yang sama, serta bergaul dengan mereka yang sama dengan mereka, mereka tiada keinginan mahu berubah."

SPOT ON. Bravo gua ucapkan.

cHeRyNa PiReS said...

betul. setuju sangat. bukan kawasan pedalaman je zara. dekat bandar pon dah ada yang macam tu. leka. leka. leka.

yang susah bukan sebab bila mereka bodoh. yang susah bila mereka malas.

chokio_nia said...

tatau tulis tu ain tak pena alami..tapi pena jumpe budak nak pmr tatau nak tambah menda2 simple..haish..cmne die kre duit agaknye kan??

paTonG kerTaS said...

jgn mengeluh..
sis pasti boleh!
;)

CIK IZ'S said...

nak aminkan doa yg kat bawah skali dlm entry ni..
amiiiinn yarabbal a'lamin..

jgn putus asa k.. :)

arque said...

tingkatan 4 tak reti baca.biar betik. T.T

pasti boleh.berusaha! ;P

ashie023 said...

aku tingat ex student aku yg jah nam tp x tau baca BM apatah lagi bahasa2 lain dan jawi..jadik nak amik peksa pong payah, tp dier tau math..dier ske nombor..x paham jugak..aku selidik diernye latarbelakang keluarga..aku kecewa, dier anak luar nikah, mak nye kawin lain,dan tinggal dier sorang2 ngan Tok dier, mak dier x amik kisah pong..ayahnye sah2lah xde, ayah tiri dier pong hampas...dier duk ngan Tok..slalu x dtg skolah akibat kesempitan hidup, dan suke duk kat pasar ikan, tolong2 org, kalu rezeki ader yg bagi duit kat dier...malah dier slalu tido kat market tu je..

tp kalu hidupnye lebih baik sedikit, mungkin dier akan berjaya, sebab aku tgk dier pandai math dan budak yg hormat cikgu..

ah..zara..ko buat aku tingatkan dier..

addyaholix said...

itu ujian buat kamu zara. tugas kamu mungkin untuk mengubah dunia ;p

dude said...

diorang mungkin tak tahu membaca.
tapi mungkin diorang bijak mengira.

try bagi diorang soklan2 calculus n num meth. tengok.

Tirana said...

Takkan kat sekolah menengah pun masih ada yang tak reti membaca? Agaknya budak2 tu ada masalah pembelajaran kot seperti dyslexia, ADDH atau ADHD.

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

ha'ah...agak pelik di situ. form 4 tp masih tatau baca? mmm...berkali ganda kesabaran lh cik zara perlukan tuk mengajar anak2 murid ni. huhu. caiyok!

Naz said...

huhuhuh... smpai begitu sekali? patut pelajar terus diajar buat blog spt dinda. tengok berapa cepat depa dpt tangkap...

Tekkaus said...

Betul? Ramai yang tidak tahu membaca dan menulis? :(

Lifesaver said...

akak tahu dah...mmg ramai..tambah2 pelajar2 berbangsa selain melayu..lintang pukang...

Hazami Bahrin said...

U ajar ABC je baby~

LORD ZARA 札拉 said...

sI tEDI:

TQ Tedi!!

LORD ZARA 札拉 said...

zeqzeq :

baiks!!

LORD ZARA 札拉 said...

sharamli :

nasib kami~

uhuks~

LORD ZARA 札拉 said...

mier@merr :

malas tu yang aku sumpah tak boleh blah~

LORD ZARA 札拉 said...

zella :

TQ sayang!

LORD ZARA 札拉 said...

Paan :

tu la apsal~

huhu~

LORD ZARA 札拉 said...

meo:

oh, bagusnya~

LORD ZARA 札拉 said...

Abcdeftyyhahh. :

tu tak cam salahkan org lain gak ke?

LORD ZARA 札拉 said...

kEy :

huhuhu~

ya ke?

LORD ZARA 札拉 said...

imHepPie:

tu lah pasal~

LORD ZARA 札拉 said...

imHepPie:

aku pun sedih juga~

LORD ZARA 札拉 said...

intanurulfateha (◡‿◡✿):

huhuhu~
siannya~

LORD ZARA 札拉 said...

Samaira :

TQ sayang!

LORD ZARA 札拉 said...

teddy_froggy :

hahaha~

TQ dear!

LORD ZARA 札拉 said...

faqhrule :

betul tu!

LORD ZARA 札拉 said...

avid gunner :

Woot!

Woot!

LORD ZARA 札拉 said...

cHeRyNa PiReS :

betul tu sis!

=]

LORD ZARA 札拉 said...

chokio_nia :

huhuhuhu~

samalah ain~

LORD ZARA 札拉 said...

paTonG kerTaS :

TQ siv!

LORD ZARA 札拉 said...

CIK IZ'S:

insyaALLAH takkan sayang~

LORD ZARA 札拉 said...

arque :

huhuhu~
betul sayanG~

LORD ZARA 札拉 said...

ashie023:

alahai Ashie~
aku menangis baca ni~

LORD ZARA 札拉 said...

addyaholix :

insyaALLAH bang~

LORD ZARA 札拉 said...

dude :

malangnya tak boleh kedua2 nya~

LORD ZARA 札拉 said...

Tirana :

takde kak~
sungguh takde~

LORD ZARA 札拉 said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

doakan zara ya Nuar?

LORD ZARA 札拉 said...

Naz :

alahai kanda~

LORD ZARA 札拉 said...

Tekkaus :

betul bang~

=[

LORD ZARA 札拉 said...

Lifesaver :

huhuhu~
sedih kak~

LORD ZARA 札拉 said...

Hazami Bahrin :

ABC je?