Tuesday, December 15, 2009

Bila Pembohongan Kamu Terbongkar, Hingus Aku Meleleh Gembira.


Aduhai.
Sumpah.
Penipuan kamu buat hingus aku meleleh laju.
Selsema akibat hujan malam yang mencucuk ke dasar tulang.
Ditambah dengan terbongkarnya penipuan yang cuba kamu selindungkan.



Aku ketawa sambil membuka kamera di kepala Sean.
Berinteraksi dengan teman-terbaik sepanjang masa.
Teman lihat aku asyik mengesat lelehan mukus.
Ketawa.

Kamu boleh gali lubang.
Tutup.
Gali dan tutup berkali-kali.
Tapi bila terbongkar, kamu mahu menimbus diri?

Ya, kamu belum sedar.
Kamu belum tahu.
Tapi si perempuan telah mendedahkan segalanya dengan bangga.
...dan aku?
Ketawa gembira.
Kerana apa?
Pembohongan kamu telah terbuka dengan jayanya.

Kamu masih mahu menari, aku ikut rentak kamu.
Tapi kamu terlupa, penari tentu ada pelan tindakan seterusnya jika acara tidak berjalan lancar.
Aku sudah nampak pincangnya tarimu.
Jelas walaupun kamu mahu menafi walau kaki sudah terseliuh berkali.
Ketawa.

Tetap masih mahu menipu?
Betul?
Sungguh?
Sumpah?

Esok pagi akan aku letakkan di tempat persidangan kita.
Akan aku bentangkan di depan mata kamu.
Tetap mahu menipu?
Telur kamu akan tinggal satu.
Ketawa gembira.

Zara : Sedang menikmati perjalanan yang kita panggil sebagai satu garis usia remaja menginjak dewasa. Esok ada yang mahu membawa bersiar-siar menghirup udara segar, menyedut wang belanja ke negeri Melaka. Moga-moga rancangan berhasil, moga ada pelepasan dari tuan dan puan pemilik rumah.

33 comments:

Hazrey said...

Aku kalau masuk sini, mesti kena migraine sebab tak tahu mana satu nak tengok. Nak ubat, kau kan ahli kimia.

intanurulfateha (◡‿◡✿) said...

.telur tinggal satu?
.mne lagi satu syg?
.HAHAHA!

Cik Biol said...

menari kalau sudah pincang cari tarian lain pula mgkn inang hehe

Zarpeno said...

halamak teloq tingai 1? gulp!!

Paan said...

Pembohong kakak kata saya???? T_T

Hahahaha! Siapa, kak? Nak jugak meleleh air hidung. Masin.

min said...

ooo
kata-kata kamu
memang sungguh simbolik
heheee

Pocket said...

pocket pernah menipu,
jarang kantul, tp kalau kantul..

pocket akan sorok muka mcm kevin dlm filem up, sorok belakang russel:D

so dia menyorok tak?
kabo kat dier.. muka jer tersorok..
'tipu' dia tak jgak :D

Mr. J @ pengerindu.com said...

ayat seribu makna...

hisham said...

telor ape ek..??

enyheartsdiamond said...

kenapa entry ney ada kesinambungan dgn uncle beruwang??:))

sharamli said...

telur kamo0 ad brpa syg?

ha3

Noorlaila Mohamed Nor said...

mcm paham jeee
huhu

Jard The Great said...

ku pening bc sastera mu.. ehehe

Farhana said...

Zara.. Kalau saje google translator punye translation utk sastera.. Huhu.. Dahsyat sastera kamu.. Deep meaning.. Smpi kdang2 kalau tak betul2 mau tenggelam.. Heehee.. ;)

~ ajarkan ku.. hee.. kdang2 ade yg perlu kita luah tapi tak mahu orang faham.. errkkk.. ade ke mcm tu.. hmmm..

YobSumo said...

macam mana nak hidup kalau telor tinggal satu? tiada lagi semen. hehe.


Zara mungkin dia terpaksa menipu.
Untuk kebaikan kamu.

Ada ke orang menipu tanpa sebab.

Atau pun dia memang betul2 berniat jahat dengan menipu.

mungkin.

CIK IZ'S said...

kena baca 2 kali baru paham..
cik iz xpandai sastera, tu yg lambat ckit.. hihi

nway, doakan org yg menipu tu diberi petunjuk..

mungkin dia ada sebab tapi x boleh dibiarkan..

CIK IZ'S said...

kena baca 2 kali baru paham..
cik iz xpandai sastera, tu yg lambat ckit.. hihi

nway, doakan org yg menipu tu diberi petunjuk..

mungkin dia ada sebab tapi x boleh dibiarkan..

GhOsToNe said...

iskh..

pelik lew..

ahli kimia leh hasilkan begienieyh!

Wanita Itu said...

pergh kes berat ni sayang heee...

sampai tinggal satu nih hehehehe

zella said...

zara nk keluar dengan sape tu??
=)

Lifesaver said...

telur tggl satu??apa maksudnya itu adik ku

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

haippp
saper berani tipu adik ku ini?

telur? hehe *senyum =}

Miss Hirose said...

jahat btul si penipu ni kan..isk3

~0~ said...

xyah tipu...

~0~ said...

xyah tipu...

Jalani hidup apa adanya said...

salam

mamai said...

dah buat persidangan ker, ada keputusan tak

PiNk ButTeRfLy said...

ayat kamu selalu buat kamu senyum.

tajam setiap bicara.

kamu kuat zara!

tasekM said...

aku suka kamu.

:)

et said...

haha..kenape telur tinggal satu? =p ku dah mule pk lucah..haha~

sI tEDI said...

buat telur rebus!

anith said...

anith ske yg nie!
=]
padat!

Anonymous said...

Terima kasih atas informasi menarik