Wednesday, December 09, 2009

Bila Telur Berguling Laju : Kenapa Telur Dia Lain? - Edisi Kenangan




Siang tadi aku menjaga peperiksaan di sekolah.
Untung hari ini.
Ada orang luar datang tunjuk demonstrasi buat aiskrim.
Dapat makan aiskrim perasa limau mandarin.
Angin yang sepoi-sepoi bahasa buat aku tersengguk dan terhempas-hempas kepala di meja wakaf tatkala menanti pelajar keluar dari dewan peperiksaan.
Tengok kanak-kanak berlari-lari di tepi pagar sekolah bermain layang-layang.

Makcik-makcik pekerja swasta ada berbual dengan aku.
Elok sahaja, boleh senang mesra.
Ada makcik yang tiba-tiba cakap dalam bahasa Jawa.
Aku terpinga-pinga. Bila dia cakap dengan aku, masih pekat bahasa dia.
Aku senyum dan teringat kisah lama.


 Aku makan dengan kawan aku.
Dah lama tak jumpa dia, jadi luangkan sedikit masa bersama.
Makan di café universiti sahaja.

Ramai orang sekeliling kami.
Memang ramai - lelaki dan perempuan.

Kawan aku pandang ke satu arah.
Aku tegur dia.

Aku : Kau pandang apa? Makan lah…
Dia : Kau perasan tak, telur budak tu lain…
Aku : (toleh belakang, nampak ada kumpulan pelajar lelaki) Telur?
Dia : Ya. Lain betul telur dia.
Aku : (bingung) Bila masa pula dia makan telur? Tom yam adalah.
Dia : Ye lah… kau dengar telur dia cakap.
Aku : Tu bukan telur! Tu telor lah!


Nota :
Perbezaan yang besar antara telur dan telor.
Telur = dihasilkan oleh haiwan.
Telor = gaya percakapan.


Zara : Akibat daging raya yang bertimbun dalam peti sejuk, makan malam yang terhidang adalah berasaskan daging. Malam ini hidangan utama, "beefsteak".

38 comments:

zam.enol.arep said...

haha...kau berbaur lucah lg...
haha

fadh said...

haha~
otak saye bersih ye...
kiki~ tpi memang agak lucah di ctu..

min said...

heheee...

cInTa aDrIaNa said...

hikhikhik...mesti kak zara memandang pelajar lelaki itu dengan penuh perasan curiga...

hihi...

ashie023 said...

ahahhha..aduhlah..lawak2..telor maksudnye slang ke ape?ahaha..
gila klakar..
pervy duhh!

tiniey said...

huk3..telor itu kahh..
aduyai.sucikan otak daku ini..

qila~ said...

telo,mcm loghat ke? 'e' nye bnyi cam kite nk sbut teh drpd sbut tea..ape aku mrepek ni,huhu~

~** PROFFY **~ said...

huehuehueheuheuehue

:)

~** PROFFY **~ said...

saye inesen..
hikhik

+betterSINGLE+ said...

mesti akak da pndng 'something' kt dak laki tu kn..
huhuhu lucah!

+betterSINGLE+ said...

mesti akak da pndng 'something' kt dak laki tu kn..
huhuhu lucah!

sI tEDI said...

ha ha ha ha ha..

hampagas!!!

cHeRyNa PiReS said...

cikgu,

bagusnye topik arinieh...otak berwarna biru ye?

ateeka amer said...

pemikiran saye makin kotor dan kakak selalu marah.

cikgu pun sama, haih :D

miloicekaw1119 said...

betol2 ho liau!!!!hahaha!!!

JohnJenin said...

orang utara pasti takdak masalah dalam situasi di atas sebab depa sebut teloqqq...

Cik Biol said...

hehe ingat telor pe td hahaha

Nakamura Kazuki said...

Sensei Zara..memang cuakkkkkk baca tajuk entry...pastu time sembang telur pun sudah goosebumps....nasib bek telorrrrrrrrrrr....kalau telurrrrrrrr..confirm dan direbus dan dimakan bersama kicappppppp..hahaha

Aku yang bijaksana said...

hampes...hilang kesucian aku seketika

kah3x...

Jard The Great said...

telor camtuh ke? ahaha.. first time aku dgr......

tatau pon maksud telor tu sbnrnya.. baru ku tau.. thanks cekgu!

pisey said...

akak masak gila sangat sedap.tolong poskan beefsteak itu dalam bentuk poslaju ya!

saya menanti.
jeng3.

apa telor/telur?
hah.

niesz said...

hahaha..wat niesz pk yg bukan2 je td tau..

hans said...

hahahhah
salah sebut lah tu
telor jadi telur
hahaha

Pocket said...

kita patut menggunakan 'E' yang berbeza dalam telur dan tEor
untuk menunjukkan penggunaan yg berbeza.

kenapa lah aku bayangkan budak budak berlari bogel tadi.. adehlaaaa...

dah tu?

mIsTa aLeH said...

ganaz sungguh entry kamu kali ni hikhikhik..
kepada yg under 18 you must open minded ha wakaka ~

Dak Wan said...

Telo yang mereng! Hehehe.

miSs s!v said...

hahhaa.
akak!
macam lusyah.
telor-taylor.
ekekeke

i'msosupernotcool said...

lain ke??
err..

i'msosupernotcool said...

lain ke??
err..

i'msosupernotcool said...

lain ke??
err..

zella said...

hehehhehehe...
lawak2...
=)

rAtu saLju™ said...

otak menjadi blue...adehhh~

Hazami Bahrin said...

err...

telur apa?

Donatella a.k.a. Don said...

OMG!

Blue~

Blue~

Allysa M said...

Err...

I don't get it...

=[

Lifesaver said...

kalo org utara dia tak panggil telor...dia guna loghat

~0~ said...

siot...aku ingat dia xpakai sluar sebab nampak telur...hahahaha

mamai said...

dah pandai buat aiskrim tak nak minta ajar la lepas nie