Friday, December 18, 2009

Kamu Teringin Untuk Menderma Dara? - Sangat Digalakkan Demi Manusia


Sedih.
Sedih.
Sedih.
Tiga kali sahaja tahun ini.
Tidak boleh mengambil risiko.

Semalam, sepupu kesayangan ada bertanya pada aku jika aku tahu bila kempen menderma darah akan berlangsung lagi. Aku sendiri kurang pasti dan agak terkilan kerana impian untuk menderma darah empat kali setahun tidak tercapai. Sedih sungguh. Sangat berisiko jika aku tetap mahu berdegil untuk menderma darah lagi.

Tiba-tiba ingatan melayang ke kampus selatan.
Tempat pertama aku cukup usia untuk menderma.
Memenuhi impian yang aku santakkan dalam diri.



*Tempat Kejadian*

Kolej Perempuan
Bilik Seminar.

Duduk bersama orang-orang yang tidak dikenali.
Rakan bersembang bertukar cerita.
Senyuman buat semua.
Wanita, jejaka kacak, semuanya dihiasi dengan muka seputih mutiara.
Putih pucat.

Rakan Kegiatan Luar berbual bersama.

Dia : Duduk kolej mana?
Aku: Kolej Campur-Campur.
Dia : Jauhnya datang. Datang naik apa?
Aku : Teksi.
Dia : Bagusnya. Memang semangat betul.
Aku : Terima kasih.

Telefon berbunyi.
Dia jawab dan kembali berpusing ke arah aku.
Masih mahu berbual.

Dia : Datang nak derma darah ke?
Aku : Ya, takkan derma dara pula?
Dia : Kalau derma dara, di kolej sebelah la.
Aku : Apakah?!

Nota : Kolej sebelah adalah Kolej Lelaki.



Majlis kejutan petang tadi menjadi.
Gembira.
Senyum mesra.

Zara : Esok hari ulang tahun kekasih gelap, teman wanita dan ramai penulis blog. Esok juga masa akan dipenuhi dengan menghadiri majlis perkahwinan rakan-rakan sekolah.

38 comments:

enyheartsdiamond said...

zara..u ni kelakar la ;))

HEMY said...

ko keturunan arab ke keturunan sami vellu ni??

zella said...

belum lg pernah derma dara dan darah! ngeh3

ashie023 said...

Dia : Datang nak derma darah ke?
Aku : Ya, takkan derma dara pula?
Dia : Kalau derma dara, di kolej sebelah la.
Aku : Apakah?!

what the hell...ahhahhaa...
ko ni lawak yang amatlah...
aduyai..

aku pong penah derma darah..
tp sekali je..masa kat maktab dolu..
skrg ni jarang dah..kalu ada pong, xde geng nk pegi..

Rabiatul Adawiyah said...

ni gambar convo ke? atau penjaga kuda?? hehe.. cute plak tu.. hehe.. derna darah boleh banyak kali.. dara jangan sekali..

:D

miss lolly a.k.a luvfareda said...

nyahhhhhhhhh oi lawakingkong tul derama daraaaaaaaa kat kolej sblh? agaggagagagaga :P

YobSumo said...

hehe aku pun pernah derma darah!

tahun 2007 dekat PLKN.

lepastu tak derma2, bukan tak minat tapi selalu tak dapat info.

m.haziqhanif said...

darah smoker..xsesuai nk derma..hha

sharamli said...

darah peri0d b0leh?

he3.. k0lej 9 kah?

Ries Lee said...

hahaha.
mmg kreatif cadangan dia tu.
pi kolej laki.

meo zara said...

rindu kat samy vellu

hans said...

ingat ker pasal samy vellu tadi
haha

Mr. J @ pengerindu.com said...

derma derma. darah boleh tapi dara untuk suami sah .

www.pengerindu.com

Muhammad Ariff said...

err, dara? hahahaha dermalah :D

Farhana said...

Penah gak derma dara.. Ooppss.. Derma darah.. Tapi kan.. Pastu aku jadi sgt kuat makan dn badan aku menaik.. Hahaha.. ;p

miloicekaw1119 said...

bagus2!!!derma darah lagi...tapi kene cukupla serbaa serbi...pt kat wad terselamat kalo ade penderma darah mcm korang ni...

mier@merr said...

hahahahaha~

KDSE ke? ke K9?

zeqzeq said...

oohh dah memang betul ahli kimia dengan DARAhnya

Faarihin said...

Assalamualaikum tuan umah..

singgah di sini..

erkk.. derma dara? ada ke? huhuhu.. tahniah dpt derma darah lagi..

salam maal hijrah tuan umah.. (^__^)

Noorlaila Mohamed Nor said...

haha dah agak
mesti kolej lelaki

zeqzeq said...

dah agak da ahli kimia dengan DARAhnya..

saypOOL rafhtello said...

aku xpernah dermah darah lagi..derma dara langsung xde..=)

YuSeNzE - KniGhT said...

adeh!!! apakah...???~~~

et said...

sekeh si dia itu..adeilaa..

GhOsToNe said...

teringin nk derma darah...

x pnah drma!

min said...

hahaha
mcm samy vellu kan
derma dara
huhuuu

cik peah said...

serik dah derma darah..
last time xjadi sebab nurse tu salah cucuk..
abes ungu tangan i..iskk

avid gunner said...

x penah try...looking forward to it, though..

kawie2020 said...

hehehehehehe.. aku sanggup menjadi penerima derma dara.. hahahahaha..

Fatt Chin Choy said...

lama dah aku x derma darah
err... baru sekali wat

kalau nak derma dara aku pun blh

aku zaty said...

hahaha! lawak2..=))

i'msosupernotcool said...

kau doktor haiwan ke?
ahaha..

M O N I C A said...

lol..derma dara la pulak..=.='

saya x penah derma darah..teringin nak derma kat org 1 hari nanti..:)

naz said...

terkena btg hidung sendiri haha

zan-xray said...

kenangan mengusik jiwa..
selalu orang buat humor masa nak derma darah ni..

Sizuka said...

gtew caranya nak derma dara.
haha.
scary habes:D

Dak Wan said...

Sayang darahku tak laku.... hurm.

Lifesaver said...

jgn derma dara dik....hehehe