Sunday, February 21, 2010

Siapa Kekah Bidan Sepiah : Hidangan Terbaru Berbau Darah Manusia Bercampur Tangkal Dalam Kari Daripada Sindiket Sol-Jah - Siapa Harimau Jadian?




Siapa Kekah Bidan Sepiah (aku ganti dengan SKBS)
 Bukan semua yang mengaum itu harimau,
dan bukan semua harimau itu mengaum, yang!

Amaran awal : Kamu akan dihidangkan dengan tulisan yang panjang hasil penilaian aku sendiri serta dihiasi dengan gambar-gambar aspirasi aku terhadap apa yang bakal aku perkatakan. Kalau kamu rasa kamu mahu meneruskan pembacaan, dengan segala hormatnya aku persilakan.

Dengan muka depan yang mengancam dan buat kamu asyik mengira serta membelek dan meneka badan siapa paling lawa (juga mungkin punggung siapa paling menawan), kamu tidak akan kesal untuk memindahkan wang ke dalam akaun bank kepala Harimau.


Di tangan kanan - Siapa Kekah Bidan Sepiah.
Di badan - baju Sindiket Sol-Jah.

Ya, cakap mengenai harimau, plot dalam SKBS (eh, macam syarikat dari Korea), ia nya berkisar tentang harimau jadian. Sila lemparkan pemikiran mengenai watak-watak harimau jadian dalam layar perak ataupun kaca televisyen yang kamu pernah tonton. Ini lain. Lain bukan sebab ia ditulis oleh lelaki-lelaki yang menarik perhatian (disebabkan tulisan mereka, dan juga mungkin wajah tampan) tetapi kamu akan disajikan dengan karya yang membuatkan fikiran kamu menerawang. Meneka siapa sebenarnya yang mengekah Bidan Sepiah.

Sekejap.
Walaupun Bidan Sepiah bukanlah mangsa pertama dan terakhir, dia dijadikan watak utama kes dalam cerita ini. Sebab apa? Hampir kesemua watak dalam Siapa Kekah Bidan Sepiah telah disambut kelahiran mereka oleh Bidan Sepiah. Ya, Bidan Sepiah hebat. Tetapi kehebatannya tamat di rahang harimau jadian.

Jaringan sosial dalam Kampung Fatimah Kacip sangat rumit.
Kamu kena kenal setiap penduduk untuk tahu lebih lanjut dari duduk terkumat-kamit.
Diam, baca, duduk atas tumit.

Siapa Kekah Bidan Sepiah?
Menelusuri setiap bab hasil tulisan Sinaganaga, Vovin, OP Zaharin, Jigo, Mat Jan, Spyz, Pipiyapong, Azzam Supardi, Lau Siew Ren serta diari harimau oleh Tok Rimau, minda kamu akan diajak untuk berfikir, siapa sebenarnya harimau jadian yang mengekah Bidan Sepiah.


Mungkinkah aku terlalu geram hingga mahu mengekah buku ini?
Jawapan, aku perlukan jawapan!

Ada tiga harimau jadian dalam buku ini.
Ya, ada tiga.
Encik Renjer - tulisan Vovin
Abdul Kadeer Kuti - tulisan Azzam Supardi
Orang luar yang tersedak kari yang dalamnya ada tangkal Bidan Sepiah - tulisan Azzam Supardi juga.
Jadi, mana satu harimau jadian yang mengekah Bidan Sepiah?

Pada aku, jawapannya adalah yang terakhir.
Tetapi watak yang manakah yang menyerupai harimau jadian dalam kisah ini?
Menelusuri penulisan Diari Harimau karangan Tok Rimau, aku suka sahaja hendak menebak bahawa Tok Rimau adalah harimau jadian yang mengekah Bidan Sepiah. Eh, Tok sudah tinggalkan gelanggang bola keranjang dan mula mengekah leher-leher manusia?

Lupakan Bidan Sepiah - sebab mana mungkin dia mahu mengekah dirinya sendiri.
Lupakan Pak Akop Baju Kot - sebab dia lagi berminat dengan politik.
Lupakan Leha Kebaya Jarang - sebab orang sudah sula dia dan dia tidak bertukar. Fakta penting : Leha adalah penulis blog juga! (Kasihan Ustaz Iqbal - adakah dia bakal menemui pengganti lain dari Kampung Fatimah Kacip?)
Lupakan Wak Karmon - sebab malam kejadian, dia ada bersama Jimi Mahmud hantar Lijah Somel ke hospital sebab Lijah Somel susah sangat mahu beranak.

Jadi siapa yang tinggal?
Jali Lempoyang - Dia punya sebab yang kuat untuk bunuh Bidan Sepiah. Anak dan isterinya mati sebab Bidan Sepiah terlewat datang menyambut kelahiran.
Dukun Najri Kamarianto - Dendam yang hebat juga pada Bidan Sepiah. Hajat dihati hendak palit minyak pengasih pada Bidan Sepiah dicantas oleh arwah isterinya yang meneman Bidan Sepiah keluar berjumpa Dukun Najri.
Leman Kompang - Dia adalah anak pada Pak Rahimin Mukatab yang gilakan manifesto.
Aida - Pembantu kedai Abdul Kadeer Kutiyang sudah mengandungkan anak Abdul Kadeer.


Ini bukti mereka wujud.
Ini bukti aku beli.
Sekejap, siapa yang tidak tandatangan itu adalah harimau jadian kan?

Ada dua orang yang punya pertalian kuat untuk mengekah Bidan Sepiah.
Jali Lempoyang atau Dukun Najri?
Sampai sini aku sudah mula tepuk dahi.
Suadah tiga kali aku khatam buku ini dalam masa tiga jam.
Yang mana satukah gerangan harimau jadian yang mengekah Bidan Sepiah?
Aku sedang fikir lagi.
Diam.

Siapa Kekah Bidan Sepiah?

Letak buku sebelah kepala.
Esok aku mahu khatamkan lagi.
Aku mahu gunakan otak Horatio (bukan bahagian homoseksual dia) untuk mencari siapa sebenarnya yang sangat misteri ini. Eh, memang buat aku jerit-jerit sakit hati. Aku masih syak yang menulis Diari Harimau itulah harimau jadian ketiga - dia yang kekah Bidan Sepiah - Tok Rimau, jaga, nanti aku terjah!

Aku sudah lihat ada yang geleng-geleng kepala.
Apa yang Zara canangkan kali ini?
Apa yang disoroti sampai mahu pitam tidak kenal diri.
Eh, aku syorkan kamu semua beli.
Sila tekan SINI untuk kenal mereka dan beli buku ini.
Tentu kamu juga mahu tahu siapa kekah bidan sepiah.
Beli, jangan tak beli.

Zara : Sudah lama aku tidak menulis sorotan tentang buku yang aku baca dan aku suka. Dan ya, setelah lama tidak meletakkan gambar lebih daripada tiga dalam penulisan aku, kini nampaknya agak meriah. Ah, terima sahaja. Boleh ya? Selamat hujung minggu semua.


Gambar ini adalah simbol aspirasi aku pada kopi dan cinta. Tidak ada kena mengena dengan hidup atau mati. Yang penting, teruskan mengundi di sini  dan sini.

10 comments:

Emora Valeria said...

fulamak.foto yg no dua style la kak!

Mimpi said...

Pantas sekali anda update.
Baru selesai buat pembayaran maybank2u, harap-harap buku Siapa Kekah Bidan Sepiah sampai ke tangan ini secepat mungkin.

OP Zaharin said...

review yang menarik zara!

tak mungkin dukun najri yang kekah sebab awek lama tu. mesti ada rasa sayang yang tersisa.

diari harimau, memang harimau jadian yang tulis. tapi dia siapa? jeng jeng jeng hehehe.

pada follower zara yang beli KEKAH, harap tunggu 7-9 hari untuk buku sampai ke peti pos anda :)

Citra Penyelamat said...

ko ingat ko Yuna ke?

rasa nak berkeladak muntah aku tengok.


geli siot.


entri paling bangang pernah aku baca.

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

kami berkarya untuk bergembira!

hihihihi =]

Koishie said...

aku perlu khatam lagi sekali untuk tahu siapa yang paling sebenarnya kekah bidan sepiah... :)

Framestone said...

bro la harimau jadian tue meoooeww

ops salah bunyi pulak

oh leha kabaya jarang

BroFramestone Blog

beautiful_rose said...

nmpk mcm menarik jerk...
rse mo beli jugak
tp 3buah buku y br di beli ini,msh belum khatam membacenye.....

Lifesaver said...

macam comel je

maPieCeoFarT said...

cute review! i want one... di mana senang dibeli selain pos dan pesan online?