Saturday, May 01, 2010

Along, Tahun Ni Kan Along Umur 23, Bila Nak Kahwin? : Menu Majlis Kahwin Adalah Ubi Rebus, Boleh?


Salam semua.
Naskah LCA sudah aku ketepikan buat sementara ini.
Nafsu menulis sudah tersekat akibat sesuatu yang aku tidak dapat zahirkan.
Kesakitan itu ditelan dan dihadam sendirian.
Perlu terus melangkah walaupun disiat dan ditusuk sembilu berulang kali.

Usai pulang dari majlis perkahwinan (yang aku langsung tidak hadiri akibat masalah kesihatan), adik duduk mengeluarkan segala benda yang diterima di rumah pengantin. Nasi dan pelbagai lagi. Dan aku mencapai aiskrim kepunyaan budak berumur sepuluh tahun yang tidak dibenarkan melawan kalau kakak ini mahu. Cuaca panas dan aiskrim itu sangat menyegarkan. Ketawa.

Bonda : Tadi rumah Cikgu K makan lontong. Abah kamu merungut tiada sambal kacang.
Aku : Semalam baru makan lontong, itu pun mahu bising ke?
Bonda : Abah kata, kalau lontong mesti lengkap.
Aku : Ceh, semalam dah makan lengkap dengan sambal kacang segala.
Bonda : Rumah pengantin tiada sambal kacang.
Aku : Makanlah dengan lauk lain.
Bonda : Itulah pasal. Kalau rumah kita buat majlis nanti, mak nak buat ubi rebus sahaja. (sambil pandang adik)
Adik : Siapa nak kahwin? Along ke?
Aku : Apa hal Along pula?
Adik : Tahun ni kan umur Along 23?
Aku : Dah tu?
Adik : Kakak kawan-kawan Ayim dah ramai kahwin.
Aku : Itu orang lain, Along lain.
Adik : Along bila?
Aku : (angkat kaki dan masuk bilik) 

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-sjc1/hs079.snc3/14639_359838665542_885375542_10125004_3608917_n.jpg
(Oit, nak cari gaduh dengan Along ke?)

Itu gambar budak yang berumur sepuluh tahun, masih dalam Tahun Empat dan meracau mahu buat Mukabuku malam tadi. Satu-satunya kawan baik aku dalam rumah ini dan boleh disuruh membuat kerja walaupun tiada upah. Selalunya umpan dengan duit juga, tapi dia jarang mahu terima duit. Dia lagi suka kalau dapat makanan ringan. Atlet sekolah yang sudah makin hitam legam seperti kakak dia ini. Ketawa.

Budak kecil ini tidak habis-habis dengan soalan yang sama. Hari itu bila dia tanya soalan yang sama, aku tutup mulut dia dengan coklat. Bila mulut dah penuh dengan coklat, dia tidak boleh bertanya. Bagus kan aku? Menutup minda kreatif pelajar ke? Tidak, itu tidak benar. Senyum.

Dan aku jujurnya belum mahu memikirkan tentang perkahwinan buat masa ini. Masih muda barangkali, dan calonnya entah ada atau tidak, entah bersedia atau tidak, aku sendiri kurang pasti. Biarlah aku meladeni hidup ini dengan cara tersendiri. Lagi pula, masih banyak yang perlu dikecapi.

Nota Kaki:
1. Sedang membuat nota untuk temuduga.
2. Mendengarkan lagu yang meruntun jiwa buat aku tersenyum bahagia. Petanda gila?
3. Membuang seseorang dari Mukabuku aku agar tidak perlu lihat apa yang dia tulis lagi.
4. Buku catatan Legasi Cinta Alisia sudah dicemari oleh darah yang terhambur keluar sebentar tadi.
5. Otak sedang berdenyut dalam kadar 45 kali dalam masa satu minit.

Zara : Sudah cukup puas mengajar diri menjadi tabah. Lihat semua kenangan beku masa milik Empunya buat diri mencarik musnah senyum palsu di wajah. Ganti dengan senyum milik sendiri yang rasanya lebih manis dari biasa. Kalau rindu itu bisa buat kau dan aku bersatu, biarkan ia menerjah laju!

13 comments:

Hizami Rahim said...

bila nak kahwin?
bila nak kahwin?
bila nak kahwin?
hehe.
;)
[gurau]

naz said...

haha selamat pengantin baru tahun ini

Anonymous said...

23 tu muda lagi tu

MK Kimi said...

adik ko dah tak sabar nak main ngan anak sedara.haha!!!!

zamdayz said...

kahwin cepat!
cepat kahwin!
bila nak kahwin?
kawen bile?
huh.
penat tnye!

intanurulfateha (◡‿◡✿) said...

.hujung tahun ni kann syg?;p

Azrul Hisham said...

apasal terbau nasi minyak kat blog ni?? hehe :)

Wawan Saini said...

macam ada bau nasi minyak..

joegrimjow said...

uhuhuhuhuk

uhuhuhk


terbatuk

ahaaa

best2 dengar perkembangan ni

kasih said...

bila nak belanja sy makan?
soalan tak ada kena mengena.
haha.
take care, kak.

Adyshariz said...

ala dik...kumpul harta dulu.. sampai seru kawen la kan..kan..

ARC™ said...

ko kawen jgn lpe jempot haku!

miss zahidah said...

suma dah sibuk tanya pasal kawen...
tension betul...

out:
welcome...
sorry lama tak blogwalking =(