Monday, May 10, 2010

Bila Brian Zaff Chia Hau Melamar Alisia Rayyan - Hizami Helmi Pula Mendendangkan Lagu Matahariku


Desiran bayu senja bertiup perlahan. Serakan daun-daun berterbangan ke dalam gelanggang menyaksikan dua insan yang saling memerhatikan satu sama lain tanpa menghiraukan alam sekeliling. Bagai masa dibekukan dan dunia ini hanya punya mereka berdua. Sepi tanpa sebarang unsur luar dan bahasa badan sahaja merakamkan perbualan deria mereka.
  
  “Alisia”
  “Melamar untuk apa?”
“Awak rasa?”    
“Entah, mana saya tahu”
    
Brian Zaff Chia Hau melepaskan nafas melalui mulut perlahan. Gelodak di jiwa ditenangkan sambil menyumpah di dalam hati. Berhenti  bergendang wahai jantung, jangan panggil si tukang pemukul besi terus membunuh sarung dan saraf jiwa seorang hamba yang mini.

http://www.deshow.net/d/file/cartoon/2009-03/sweet-couple-cartoons-468-32.jpg

“Hai Liya”
    “Awak buat saya terkejut!”
    “Balas dendam memang manis wahai cik adik sayang”
    “Ah, itukan sudah lama dimaafkan?”
    “Mungkin, tetapi belum boleh dimaafkan”
    “Jahat kamu”
    “Tapi macam saya pernah nyatakan dahulu, kamu lebih manis memakai baju kurung magnolia sambil senyum sendirian. Itu lebih berharga tahu?”
    “Ah, gila”
    “Eh, mahu menikmati matahari dengan saya?”
    “Sila jangan menyanyi.”
    “Mana kamu tahu?”
    “Bukan baru kenal kamu”
    “Ah, sudah lama tak menyanyi depan kamu. Boleh kan?”
    “Suka hati kamu”
    
Hizami Helmi Harith Stephen tersenyum lembut. Gadis muda itu sudah berbaring di atas rumput dan menikmati matahari yang memancarkan sinar cahaya megah. Merah saga menghiasi inci langit dan dia berseyukur kerana masih mampu menikmati isi dunia.
   
“Kata nak menyanyi?”    
“Oh, baiklah. Dengar ya?”
   
Hizami Helmi duduk di sebelah Alisia dan mula mengalunkan lagu dendangan penyanyi dari Indonesia, Agnes Monica berjudul ‘Matahariku’. Alisia menutup mata dan menghayati bait demi bait nyanyian dendangan Hizami Helmi. Ah, lelaki itu akan menyanyi kalau hatinya dirundung duka.
Tertutup sudah pintu, pintu hatiku
Yang pernah dibuka waktu hanya untukmu
Kini kau pergi dari hidupku
Kuharus relakanmu walau aku tak mau

Berjuta warna pelangi di dalam hati
Sejenak luluh bergeming menjauh pergi
Tak ada lagi cahaya suci
Semua nada beranjak aku terdiam sepi

Dengarlah matahariku, suara tangisanku
Kubersedih karna panah cinta menusuk jantungku
Ucapkan matahariku puisi tentang hidupku
Tentangku yang tak mampu menaklukkan waktu
   
    Alisia membuka mata dan Hizami Helmi sedang berjuraian air mata di tepinya. Sedih, itu pasti sedang menyelubungi lelaki itu. Serba salah melihat lelaki itu begini. Mengengsot ke tepi Hizami dan menghulurkan tisu. Lelaki itu menyambutnya dan entah bagaimana, terus memeluk Alisia.

    “Beri saya pinjam bahu kamu sebentar, sekejap sahaja. Bahu kamu mampu buat saya bahagia”
    
Alisia bungkam tanpa sebarang kata. Ditolak lembut pelukan lelaki itu dan entah mengapa, ada bibir yang sedang mencari mangsa, terhijab dengan sinaran mata, akibat kehilangan matahari diri yang sirna.
    
“Prak!”
“Ouch!”

*******

Selamat melayari Legasi Cinta Alisia Bab 19.

 

6 comments:

Mohd Adziim said...

Tertanya-tanya....dari mana semua gambar sweet couple cartoons itu datang?

noor afzan said...

masih dalam draft ye? x dapat baca pun..huhu~

NICK IRFAN said...

wah! best jgk entry ni romantik story... hehehe

MK Kimi said...

romantik giler ah..

Hizami Rahim said...

ouch.
next episode please.
ahha.
nice cik Zara.
keep it up~
;)

Aby Umy said...

salam kenal dari http://aby-umy.blogspot.com/

kalau ada waktu mampir ya ke blog aku?? :)