Monday, May 17, 2010

Penerima Anugerah Guru Wanita Popular Dan Guru Baru Wanita Popular 2010 Adalah Milikku


Salam semua.
Upacara Hari Guru telah berjalan dengan gilang gemilang siang tadi.
Aku masih keletihan akibat sesuatu saat ini.
Tinggalkan kalian dengan gambar ini sahaja.
Maaf.


17 Mei 2010
Penerima Anugerah Guru Wanita Popular.
Penerima Anugerah Guru Baru Wanita Popular.
Tapi kalah di tangan Guru Lelaki Paling Kacak yang berjaya menggondol Guru Paling Popular 2010.
-_-"

*******

Bila orang bertanya tentang hati dan sebagainya, aku cuma mampu merenung jauh dan ketawa. Apa yang mereka fahami tentang hati aku? Aku akui, hanya sesetengah daripada sahabat aku yang benar-benar memahami apa yang tersirat dan tersurat dalam hati ini. Hampir bertahun keseorangan tanpa seseorang istimewa, banyak mengajar aku apa yang dinamakan sebagai kehidupan itu sendiri. Terlalu banyak yang dilalui, kebanyakannya keseorangan atau hanya bersama teman-teman seperjuangan, aku harus akur yang hidup aku dalam gelanggang dunia ini terlalu naif tetapi istimewa.

Apakah aku terlalu tamak? Kehidupan itu telah indah dengan sendirinya. Apakah aku kurang bersyukur? Aku ingin menganggap semua yang berlaku adalah satu ujian, sama ada aku akan tabah atau tidak dalam menjalani sesuatu yang dipanggil kehidupan.

Apa perlu aku merungut sendiri?. Aku melalui kegembiraan sebagai penghujung remaja yang bakal menginjak ke usia dewasa dalam beberapa bulan sahaja lagi, insyaALLAH. Aku melalui kehidupan yang indah dan ceria bersama keluarga, teman-teman kuliah, suasana dan persekitaran di mana aku merasakan di situ tempat di mana aku sesuai berada.

Cinta? Mengapa aku sering diajukan pernyataan tersebut? Pemikiran manusia masih dangkal barangkali. Pertanyaan begitu membuat aku mengingati apa yang pernah ku baca, lupa di mana coretan itu, tetapi dari Kahlil Gibran, beliau pernah menyatakan, "Jangan kau kira cinta yang datang dari keakraban yang lama, cinta adalah anak kecocokan jiwa dan jika itu tidak pernah ada, cinta tidak akan tercipta".

Hidup ini adalah mimpi buat diri aku. Aku menjalani kehidupan yang aku impikan, melanjutkan pelajaran ke tempat yang aku inginkan, apa yang aku ingin gapai, syukur kepada Yang Maha Esa, Dia telah memudahkan segala urusan aku. Aku di kelilingi oleh manusia-manusia yang memahami serta mengerti apa yang perlu dikobankan dalam menjalani sesuatu impian.

Cinta itu penawar. Benar barangkali cinta itu penawar. Kerana asakan cinta, manusia menjadi kuat, menjadi lebih tabah dalam menjalani kehidupan. Sesuatu yang indah, apa perlu lagi kita merosakkan dengan sikap yang tiada ertinya dalam kehidupan kita sendiri?. Hidup ini bukan hanya ada kita, tetapi, masyarakat serta semua komponen yang tidak harus kita lupakan.

Ampuh sekali kata-kata masyarakat terhadap nilai kehidupan seseorang itu. Itu sikap manusia, yang paling penting, bagi diriku, ambil sahaja yang membina, yang positif. Yang meruntuhkan itu, tidak perlu walaupun sedikit. Sikap yang negatif akan meracuni diri, itu adalah pasti.

Pernah aku menyatakan, aku bukan manusia yang dianugerahi kecantikan tetapi dibidas oleh seorang sahabat. Dia menyatakan aku cantik, dalam apa yang Tuhan telah jadikan. Nah! Aku terpempan dengan kata-kata itu, benar katanya. Manusia ini dijadikan dengan sebaik-baiknya, mengapa aku harus merungut lagi?

Cinta itu mengubah tingkah laku kita. Cinta itu barang kali telah merubah sikap aku sendiri. Aku menjadi manusia yang lebih bijak dalam menilai perasaan, pandangan serta harapan yang telah disandarkan kepada aku. Mungkin disebabkan cinta pertama yang telah kecundang, aku rebah seketika, ianya lebih kepada aku menilai diri ini. Cinta yang aku pertahankan terkulai, apakah daripada kesilapan aku atau si dia?

 Aku mahu mengurangkan menuding jari, barangkali ia berpunca daripadaku, siapa tahu aku bakal diuji begini tatkala gembira?. Jadi, apabila ianya terjadi sedemikian rupa, sepotong kata-kata daripada bapa telah menjadikan aku bertambah dewasa. Air mata menjadi terlalu murah pada waktu itu.

Apa yang bapa pesan padaku? - "Jika cinta itu datang kerana Yang Maha Esa, jika aku kehilangannya sekalipun, nescaya dia akan kembali. tetapi, jika cinta yang datang adalah kerana hawa nafsu, mungkin aku akan bersedih buat sementara, itu lumrah, tetapi aku akan belajar untuk melupakan dengan cepat dan tidak akan merasakannya lagi". Pesanan bapa sentiasa menjadi azimat buat diriku kini.

*******

Nota Kaki :
1. Sedang menenangkan pemikiran yang berkecamuk kerana sesuatu.
2. Gembira dengan apa yang aku lakukan sekarang.
3. Kesakitan dan kepahitan sedang aku hadam dengan perlahan.
4. Sedang merindukan seseorang sambil menzahirkan diri kerana aku terlalu percaya pada takdir yang tercipta.

Zara : Senyum sendirian melihat beberapa kepingan kenangan beku masa. Itu antara mengapa aku terus kekal tabah di dalam dunia yang semakin tua ini. Tegarkah hati, kuatkah iman? Aku cuma mampu berdoa dan berusaha serta istiqamah dalam apa jua yang aku lakukan.

18 comments:

NuR said...

kagum aku pada kamu
teruskan perjuangan

Mohd Adziim said...

Eh, sekolah ada anugerah begini?
Seronok betul.
Kamu sudah bawa pulang dua anugerah, masih ingin anugerah ketiga lagi?
haha~

Lyn Yusoff said...

Congrats dear...
dah macam grammy award lah pulak... ade anugerah2 cam gini...
ape2 pun.. all the best dear...

joegrimjow said...

tengok skit gambar cg lelaki kacak tu
hhehehe

izza lemonade said...

pakaian seragam.kekeke.sekolah saya pon kuning biru juga.apakah anugerah bagai?seronoknya.kitaorg buat sukaneka jek.hehe.

Hizami Rahim said...

tahniah cikgu zara.
wah.
betul betul popular.
persis yuna sudah.
ahha.
;)

Qaseh said...

seronoknya...jadik cikgu yg popular....

hati dan perasaan sesuatu yg xbisa diungkapkan oleh kata-kata....biarlah ia menjadi rahsia...kerna itu yg terbaik

tOm said...

tahniah cikgu.. thn depan boleh masuk ABP pulak.. kite tgk cmne =P

Amieynna Amin said...

tahniah..
dapat 2 award gtu..
gempak kamu, zara..

Abe Annahl said...

giler feymes dpt award
hehe

anyway. congrats!

:D

zida said...

macam best je jadi cikgu. hohoho~ teringin la pulakk.

miss lolly a.k.a luvfareda said...

nak otografffffff !

SuFy said...

kalau ada jodoh x kemana..pasti akn bertmu yg terbaik suatu ari nti..^_^ anyway, congratez...sy pun bakal pndidik..heee

hans said...

berkat kemenangan Yuna
tempias kena dkt ko

ciK LyndaWawa igUana said...

tahniah cikgu..=)

@cu SaYaNg said...

wah..congrats cikgu zara

Adyshariz said...

tahniah zara..

fndrocka said...

award camtu memang best lah.cemana buleh jd sebegitu popular.undian sms ke ni