Sunday, May 02, 2010

Saya Balik Lambat Sebab Ibu Bapa Saya Bergaduh : Selamat Ulang Tahun Ke-35 Bekas Bakal Suami!


Salam hujung minggu semua.
Apa khabar kalian yang dikasihi?
Moga dalam keadaan yang sihat sejahtera.
Aku masih tiada nafsu untuk menulis puisi atau novel.
Menunggu Empunya Marga hadir di sisi dengan tabah saat ini.

Malam tadi menghadiri kenduri di rumah Mak Long. Sebelum itu singgah di rumah Mak Ngah dan selepas kenduri terus ke rumah keluarga Abah. Jumpa dengan saudara mara. Seperti biasa, pasti ada perbualan yang mencuit hati dan memandangkan mereka semua ada Mukabuku, status yang aku tulis sudah tentu menjadi kontroversi pada mereka. Ketawa.

Hal keluarga menjadi antara topik utama. Memandangkan ramai yang masih di asrama, maka topik asrama antara yang menjadi bahan, lebih-lebih lagi adik aku yang belajar di MRSM Muar tidak dapat pulang minggu ini. Ketawa. 

Makcik : Dia tak balik?
Aku : Tak. Tapi petang tadi dah pergi tengok dia.
Makcik : Oh, dah lama tak jumpa dia.
Abah : Dia kalau balik pun sekejap sahaja.Lepas itu, berkejar nak hantar semula, takut lambat.
Makcik : Budak-budak ini, kena balik sebelum pukul 6. Hari itu teringat apa yang anak cakap, masa hantar dia balik, lambat sikit.
Aku : Apa dia?
Makcik : Ada tiga orang termasuk dia balik lambat. Jadi warden tanya seorang-seorang.
Aku : Bagi alasan apa?
Makcik : Dia cakap dia balik lambat sebab kena hantar kakak kelas tambahan. Yang kawan dia nombor dua sebab rumah nenek ada kenduri.
Aku : Nenek kahwin ke? Alasan P. Ramlee. (ketawa)
Makcik : Yang ketiga lagi sedih alasan.
Aku : Apa dia?
Makcik : Dia cakap mak bapa dia bergaduh. Pastu warden tanya, siapa hantar awak balik?
Aku : Siapa?
Makcik : Pakcik dia hantar dia balik. Sebab pakcik dia rumah dekat situ.
Aku : Alahai.

http://media.timeoutchicago.com/resizeImage/htdocs/export_images/195/195.x600.outthere.dinnertime2.jpg?

Kasihan mendengar alasan sebegitu. Luluh hati bila mendapat tahu warden siap membuat panggilan telefon untuk mengesahkan perkara tersebut, dan terbukti ianya benar. Jujur sungguh anak itu. Sentiasa mendoakan agar keluarga aku dalam keadaan bahagia tanpa ada sebarang masalah yang boleh menggoyahkan kegembiraan kami. Oh, buat aku teringat kepada lampu ajaib tuan punya sarkas. Ini boleh kira permintaan kan?

Keluarga, kawan, teman-teman dan sahabat serta Empunya Marga antara sebab mengapa aku terus tabah menghadapi hidup dengan kekuatan yang kadang-kadang menipis dan menebal. Walaupun kesakitan, aku masih mengukirkan senyuman agar kekuatan yang disalurkan oleh mereka tidak aku bazirkan begitu sahaja. Betapa aku manusia yang kosong tanpa kehadiran mereka. 

Oh, aku mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat ulang tahun ke tiga puluh lima buat bekas bakal suami aku. Maaf, kita tidak ditakdirkan untuk bersama kerana hati aku masih dipunyai oleh jejaka -jejaka yang berasal dari Malaysia. Betapa Bonda pasti akan kecewa kalau aku memilih kamu wahai lelaki yang bertapak dalam hati semenjak tahun 1998. Maaf sekali lagi. Aku hanya mampu mengucapkan selamat ulang tahun dari jauh buat kamu setiap tahun.

Cinta kita tidak mampu bersatu disebabkan kehadiran isteri dan anak-anak kamu wahai wajah kesayangan. Maka, dengan ulang tahun kelahiran ke-35 kamu ini, aku hanya mampu mendoakan agar kamu terpilih mewakili skuad kebangsaan dalam Piala Dunia kali ini. Kalau berjaya, ini mungkin kali terakhir kamu dapat beraksi.

http://prncsjenny.files.wordpress.com/2009/06/david-beckham.jpg

Selamat ulang tahun ke-35 David Robert Joseph Beckham!

Nota kaki :
1. Kalau ada sesiapa yang mahu muntah dengan separuh perenggan di atas, silakan.
2. Masih meneruskan pembacaan untuk temuduga.
3. Menunggu Empunya Marga muncul dengan tabah.
4. Belum memulakan garapan untuk Legasi Cinta Alisia.
5. Membangunkan seseorang untuk peperiksaan dia pagi tadi. Ketawa aku dengar suara orang bangun tidur dan pasti terpisat-pisat. Romantik kah? Ketawa.

Zara : Mendendangkan doa dalam setiap sujud aku agar kamu bertambah kuat demi meneruskan perjuangan yang telah ditakdirkan wahai wajah kesayangan. Aku titipkan kasih sayang dan keampunan di hujung setiap kalimah agar permohonan ini didengari oleh Yang Maha Esa. Pembawa senyuman dalam marga menghimpun kekuatan, menyimpan tenaga dalam menunjukkan wajah kepada dunia. Biarkan bumi disirami hujan, menyapu derita yang pasti akan menemui noktah kerana erti bahagia bukanlah sesuatu yang mustahil bagi kita yang redha dan percaya akan takdirNya.

9 comments:

Shahrul Tanaka Safeai said...

macam setan!

miss zahidah said...

teringin nak dengar suara someone baru bangun tidur =P

naz said...

haha! tak sabar giliran daku nanti begini

rhapsody LiN said...

smoga parents budak tu elok balik.. cian kat anak2 kan.. tp klu budak tu bijak, mesti dia akan amek benda tu sbg pmbakar smgt utk brjaya.
iA..

:)

Nisaeciz said...

selamba je dia ngaku kn. hattoiii


nak tgk apa yg kamu sudi komenn => Apa lah yang dia

merapu kan niii?

joegrimjow said...

xpe
xmuntah
gambar beckham jadikkannya ok balik
;)


tau x yg dia tun model herbalife?

cikeju said...

:)

Miss Shizu said...

hahaha...tajuk ta ley bla..hengat kan jd kat famili cikgu tadi...hee...

mindbreaking said...

kesian buadak tu....