Wednesday, June 30, 2010

Alasan Yang Mahu Diberikan Kalau Ditanya Mengapa Hari Ini Tidak Memakai Pakaian Seragam PBSM


Salam Rabu semua.
Apa khabar kalian?

Hari Rabu hari wajib memakai pakaian seragam di sekolah untuk guru serta murid. Oh, tapi aku rasa malas mahu memakainya hari ini. Bolehkah aku mencipta alasan yang mungkin digunapakai kalau ditebak dengan persoalan oleh pihak pentadbir sekolah? Ketawa.


Ya, guru Persatuan Bulan Sabit Merah.

Antara alasan yang sudah dapat aku fikirkan pagi ini ialah :
1. Saya sedang datang bulan. Saya takut kalau saya bergerak ke sana ke mari, akan berlaku kejadian yang tidak diingini pada pakaian saya yang putih suci ini.
2. Cuaca sangat panas hari ini. Saya sudah tengok ramalan cuaca.
3. Hari ini saya ada ujikaji di makmal. Kain yang saya pakai jenis lipat belakang, agak membataskan pergerakan saya di dalam kelas.
4. Saya tiada kesabaran kalau diusik oleh murid (Gila punya alasan ini).

Ketawa.
Ah, mencipta alasan adalah sesuatu yang sukar sebenarnya. Mencari justifikasi di sebaliknya adalah lebih sukar dan gila. Lagi pula, orang yang suka memberikan alasan, tidak akan berjaya. Itu sesuatu yang sering diperkatakan oleh tokoh-tokoh ilmu serta ahli falsafah. Cuma, hari ini aku terpaksa menggunakan alasan yang munasabah kalau ditanya. Alasan yang pertama tadi memang tepat sebenarnya. Oh, sayangnya baju aku yang disukai ini. Baiklah, mahu ke sekolah dahulu. Jaga diri semua.

*******
[diambil dari penulisan INI]

Budak-budak PBSM dengan gembiranya bersorak bila melihat aku.

Pelajar : Cikgu! Terbaiklah pakai baju seragam.
Aku : Mestilah. Tengok persatuan siapa kan?
Pelajar : Betul tu cikgu! Memang panaslah (baca : hot) cikgu!

Budak-budak badan seragam lain sudah kepal penumbuk.
Gelak-gelak dengki sudah kedengaran.
Senyum geli hati aku melihatnya.

Bila aku dalam perjalanan ke kelas seterusnya, kedengaran siulan dan sorakan kuat.
Budak-budak Tingkatan Lima.
Lelaki dan perempuan sama sahaja.

Tiba-tiba ada pelajar lari keluar dari kelas.

Pelajar : Cikgu, hari ini saya sakit cikgu. Tolong suntik (baca : inject) saya cikgu.
Aku : Mengada-ngada. Awak sakit apa?
Pelajar : Sakit di sini cikgu (sambil tunjuk jantung)
Aku : Sakit jantung ke? (ketawa)
Pelajar : Eh silap. Sakit di hati cikgu. Cikgu menggoda sangat.
Aku : Ceh! Masuk kelas, nanti saya libas.
Pelajar : (ketawa) Jangan lupa periksa gigi juga cikgu. Saya tunggu.
Nota  Kaki :
1. Bakal pulang lewat hari ini.
2. Hari koperasi sekolah hari ini juga.

Zara : Sedang periksa baju apa yang mahu dipakai ke sekolah. Ah, entah-entah aku pakai pakaian seragam juga ni nanti.

13 comments:

DaHLia said...

hari ni pun pakai kurung putih jer ni...rasa macam pengantin kalo pakai kurung putih BSMM ni..

beautiful_rose said...

putih itu suci...... =)

En iLham said...

hehe
comel kak zara pakai baju pbsm tu
hehe
bagus2
inilah yang dinamakan cikgu versatil
dulu mase saya sekolah cikgu tak pernh pakai baju seragam

Aini said...

cayalah cikgu zara..huhu =)

MK Kimi said...

Wallaweh! mmg terbailh cikgu ni..

fewwiit! cun lah =]

ARC™ said...

fewwwittttt

saya_arief said...

suda lama ku tidak memakai uniform cam ini..
rinduu

Hazzy Ishak said...

aku orang paling malas pakai bju seragam...

Meowwwww said...
This comment has been removed by the author.
touya said...

Pewitttttttttttttttttttttttt

bagus-bagus .. klu murid ada mengusik tandanya mereka dapat terima Zara sebagai cikgu

Meowwwww said...

Meowwwww.. Nice dress! Cute!

Kniedaz said...

suka juga pakai pakaian seragam

miss diandra said...

Baju pbsm yg labuh tu ade jual tak? kalau ade nak tempah . saya nak yang jenis labuh baju korporat nih.