Monday, August 30, 2010

Belahan Jiwa Aishah Merdeka | Karya Patriotisme : Cerpen Sempena Hari Kemerdekaan Ke-53


Salam semua.
Sempena hari Kemerdekaan ke-53, aku terlibat dengan satu projek menulis cerpen di Aksara Keraian. Jujurnya, itu kali pertama aku menulis cerpen dewasa ini. Terima kasih kepada Anuar Kamaruddin yang mempercayai aku untuk menulis bersama dengan beliau. Seorang anak muda dan Pengetua yang aku hormati.


[Aksara Keraian]

- BILA CINTA BERKIBAR DI HATI ( Anuar Kamaruddin )
- BELAHAN JIWA AISHAH MERDEKA ( Shafaza Zara Syed Yusof )
- PUISI LAUNGAN KERAMAT ANAK MERDEKA ( Nazrul Aziz )

Sila nikmati cerpen daripada aku dan juga dua penulis lain. Alhamdulillah, sudah boleh dilayari dan aku jujurnya bertuah kerana cerpen itu telah ditambah baik oleh seseorang yang tidak dikenali. Oleh Pengetua aku itu barangkali. Entahlah, tidak kira siapa, Alhamdulillah, Anuar dan Aishah Merdeka bersatu di hujung cerita.

*******

“Papa!”

Jeritan kuat di tepi membuatkan ketiga-tiga lelaki itu menoleh. Wartawan muda itu menghampiri mereka. Anuar memalingkan muka. Malu, takut-takut kalau soalan sebentar tadi diulang semula.

“Aishah, duduk sini. Papa mahu kenalkan dengan kawan papa”

“Oh, Haji Zul”

“Aishah kenal?”

“Tadi sudah temuramah dia”

“Oh, baguslah begitu. Kawan lama Papa. Zul, ini anak aku. Aishah Merdeka”

“Ni yang lahir masa hari Kebangsaan tu ya?”

“Ya pakcik”

“Dah besar rupanya”

“Pakcik, kenapa anak pakcik pegang tangan pakcik dari tadi?”


Haji Zul menerangkan segalanya. Anuar tunduk dan entah mengapa, dia menjeling sekilas ke arah muka Aishah Merdeka yang cukup manis itu. Wajah yang penuh dengan kepuasan setelah semua soalannya sudah terjawab. Gadis itu menghampiri dia.

“Anuar, kita serupa”

“Maksud awak?”
Gadis itu hanya tersenyum dan mengajaknya berdiri untuk sama-sama berikrar Rukun Negara.

*******

Lebih pembacaan boleh menggunakan pautan di atas ya?
Terima kasih kerana masih setia bersama aku yang biasa-biasa ini.
Dan ya, buat mereka yang bertanya apakah yang aku belikan untuk diri sendiri tahun ini selain kereta dan Al-Quran (Ya, nak tunggu hantaran kahwin memang tidak akan dapat. Ketawa.)


Baiklah, ini imej hari ini (30 Ogos 2010)
Kali pertama pakai tudung belang-belang begini. Rasa macam warna PLKN pula.
Maaf jika beliau tidak comel pada mata pembaca, sebab beliau tidak kisah. Ketawa.

Nota Kaki :
1. Sepanjang minggu ini aku bertugas. Sila berikan sokongan padu.
2. Baru dapat surat untuk menghadiri mesyuarat di PPD petang ini. Er, nasib baik hari ini aku pakai kasut yang senonoh. Kalau tidak, macam menjerat diri.
3. Silakan baca cerpen tadi dan kalau ada komentar, sila beritahu aku ya?

Zara : Hari ini bersemangat waja membawa 'suami' tercinta. Jangan tanya kenapa, mungkinkah kini telah berusia? Ketawa.


7 comments:

3SYA said...

hey sis..
dont know how, suddenly i drop by @ ur blog.. jodoh agaknya!
keep it up .. coz i like ur style..

MuNsYi SaMa said...

baru nk bace. wee~

^_^

hans said...

maju setapak lagi
tahniah

P/S : Semangatnya Nak Balik Kampung!

cinta said...

suka gambar awak. tak hipokrit.

Uruchimaru @ kf said...

terase gembire,tumpg semangkuk!

tersenyum kamu kini sudah begelar PENULIS!

selamat maju jaya ZARA! (*_*)

Nadia Is Cute said...

Kan cantik tu! I told you you can make anything work ;)

enalchemila mohamad said...

Good job beb...keep on