Sunday, September 05, 2010

Iklan Hari Raya Aidilfitri 2010 : Aku Rasa Iklan PKNS 2010 Yang Paling Baik Dan Menepati Tema Raya.


Salam semua.
Kurang daripada sepuluh hari Ramadhan akan meninggalkan kita. Semua stesen penyiaran serta pelbagai media telah menayangkan iklan-iklan yang berkaitan dengan hari raya. Dan aku, seperti yang pernah aku nyatakan sebelum ini, aku memang menyukai iklan. Cuma kali ini, setakat yang aku tonton, belum ada iklan yang benar-benar menyentuh hati ataupun memberikan makna yang mendalam kepada diri. Tidak seperti tahun-tahun sudah.

Iklan PKNS 2010.
Ini iklan yang aku tengok di Tiub Awak (baca : Youtube). Sekurang-kurangnya, itu boleh dikatakan iklan raya bagi aku. 


Kebetulan aku terjumpa iklan ini sewaktu mencari contoh iklan raya.

Aku belum pernah menonton iklan ini di kaca televisyen. Adakah ini bukan iklan komersial? Tetapi pada aku, bukan satu masalah kalaupun ianya bukan satu produk komersial ataupun tidak. Nilai sesuatu iklan itu yang lebih penting bukan?

Dan aku, sebagai seorang rakyat Malaysia, amat kecewa dengan mutu iklan raya yang sedang disiarkan di televisyen saat ini. Ada yang langsung tidak peka dengan suasana raya itu sendiri, bahkan mencedok unsur perayaan lain secara terang-terangan (Sejak bila kita ada beca terbang semasa raya?) dan pelbagai lagi iklan raya yang buat aku tertanya-tanya, ini iklan raya ke?

Mengenai beca terbang itu, aku secara peribadinya tertanya-tanya, hasil garapan siapa agaknya? Mungkin boleh kata orang yang menulis dan memberikan kritikan ini adalah kritikan semata-mata dan terlampau memikirkan sedalamnya mengenai iklan tersebut tetapi kalau terang-terangan menceduk unsur daripada perayaan lain, aku mahu tahu juga, konsep apakah yang diterapkan?

Konsep perpaduan?
Mungkin agaknya.

Mungkinkah kita sudah terbiasa dengan iklan yang menyentuh hati daripada syarikat gergasi hasil karya seorang pengarah berkaliber? Tapi tahun ini, aku lihat iklan syarikat itu juga tiada nilai raya didalamnya. Entah, mungkin sekadar kelakar yang agak dibuat-buat. Aku cerewet?

Bukan.
Cuma, aku mahukan sesuatu yang lebih indah dan bermakna di hari raya. Kalau setakat unsur-unsur pelik yang membuatkan penonton keliru tentang iklan yang ditonton oleh mereka, aku rasa lebih baik iklan itu ditarik keluar. Ini cuma pendapat peribadi aku sahaja.

pon & zi,pon,zi
Aku nak makan kuih raya yang aku buat di Mydin tadi. Silakan menonton iklan di atas ya?

Zara : Ramai yang menulis tentang iklan-iklan raya. Aku sekadar mahu menonton sesuatu yang lebih bermakna di hari raya.

33 comments:

PinQib said...

haa.. memang ramai pun dok cerita sal iklan raya// bikut wat kat mydin??????

faqhrule said...

CMH,
SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI,
JEMPUT DATANG RUMAH

twinkle twinkle said...

ha?buat di maidin?hehe

RMA said...

Iklan macam nie yang kita mau..
**Jangan lupakan ibubapa dekat kampung**

IntanBerlian said...

zara, aku suka tgk iklan ni.hmm memang banyak sangat maksud tersirat.. hmm thx share zara.
aku setuju sangat dengan pendapat kau kata pasal kenapa nak cedok unsur perayaan lain. entahlah. macam dah takde idea lain pula.

mira amair said...

dah ada iklan raya kat tv ka?
aku tak perasan pun..
hahahhahah...
ke memang iklan yang aku tgk tu iklan raya tapi aku tak perasan?
huhuhu..

Along Mikagami said...

akhirnya ku datang berguling... macam suster ngesot...

satu lagi bila dilihat betul2, ada unsur bunga teratai dimasukkan..haizz... kena bezakan agama dan adat...

RastaMat said...

Pandai iklan ni..
aku suke..

Bukan macam iklan "krismas" yg kat blog azrul tu..

joegrimjow said...

baca saiful islam komen
best jugak dia komen

Azam said...

bila konsep 1 Malaysia yang tak difahami oleh ramai orang...haha..aku pun tak bape nak faham konsep 1 malaysia..

raya tu dah jadi macam konsep 1 malaysia...campur segala yang boleh

noor afzan said...

woo.biskut buat kat mydin..
apa namanya..?


hmm..
saay tak tgk lagi iklan raya beca terbang tu.
tapi iklan PKNS tu mmg tangkap leleh la bila tgk.
huhu~

mungkin sebab tiada sentuhan emas Allahyarhamah Yasmin Ahmad.

Gadis Berlenses Biru said...

aku jiwa sensitif.. bole nanges dibuatnya oleh iklan neh... heheh. stuju sangat dgn cik zara.. iklan tv3 yg ada beca terbang tuh nampak pelik la sgt.. 1st tym tgk iklan tuh d fb.. rasa mcm iklan krismas la plak.. huhu... (just comment) :)

zool said...

tapi aku still suka tgk iklan arwah yasmin ahmad lagi.. lebih menyentuh dgn jalan cerita yang memang biasa dlm hidup seharian..

Yiedpozi said...

Salam Aidilfitri kak...

nama saya fatimah dan saya bukan pengganas said...

saye ske iklan raya dolu2. yg leh wat kte rse cm tak saba2 nak balik. best sgt. btw, slamat menyambut akhir ramadhan n slmt hari raya kak zara :)

naz said...

baru lah terasa auraa nya rayaaa

Encik Tikus said...

iklan raya nie memang ada value nya tersendiri. *tersentuh

Miss Anisah said...

kak zara, kononnye iklan 1 malaysia la tu..tp x patut la aidilfitri nak same ngn sambutan lain..
hmm...

MOFASAD said...

ko dah tgk cerita pendek aku baut belum??

etomyam said...

selamat hari raya..terus rasa nak beli rumah dgn PKNS hehe

pisau belati said...

hasil tangan arwah Yasmin Ahmad lebih berkualiti aku kira.buatkan kita berfikir tentang sesuatu...

tapi mengapa iklan raya sekarang agak mengarut begitu? sedikit jelik aku rasa.

Afnie Roslan said...

segih tgk iklan ni...dulu bnyk iklan raya mcm ni...touching n realiti kehidupan...tapi skng....semua hentam je

AMOI KUSUT said...

sumpah best iklan ni..
menusuk kalbu bila tengok..
i mmg rindukan iklan2 raya yg seperti ini..

btw, thanks coz sharing..

in+an Jun$u said...

sobs..sobs.. :"(

iklan yg bagus from PKNS..syabas!
xmcm iklan ehem2 tu..kreatif apekejadah kalu cedok budaya agama lain,sedangkn ni perayaan umat Islam.

Kap said...

jangan suka sangat iklan ni.
nanti politikus dacing marah marah :D

usahlah beli rumah pkns.
banyak flaw dari elok.
nyesal beli.
mata pun jadi sakit.
sabar ramadan.

Nabiel said...

iklan yg buleh menghilangkan mud raye tuh~huhuhu..

PinQib said...

Latest entry di:

Surat emo
Check out on me new header!~
Komik comel. Comel ke?~

AshAnas said...

salam, sy new visitor... tertarik dgn iklan ni... minta share boleh?

hans said...

xpernah nampak dkt tv tapi iklan nih best
tq kongsikan disini


P/S : Aku Maluuu

Lee said...

iklan ni menyayat hati..yg ni barulah iklan raya!!! :)

sayangilah ibu bapa kita..

Daffodil D said...

wa sukak iklan itu! :)



ps : apekes kuih mydin nih? adeh.

Sir Marcello said...

iklan ne mmg best...memula aku ingat anak dia durhaka gila2...or protest xmo balik kg pasal mak dia garang sangat...rupa-rupanya..leka nak buat rumah...

pape pun..aku nak karate tengkuk anak dia dulu!! buat mak bapak sedey jer...

hehehe off topic plak...yup iklan macam nie lagi bagus ditayangkan berulang2...berkualiti!

asma aishah said...

lebih best daripada iklan petronas