Wednesday, September 01, 2010

Ramadhan #22 : Awak, Kenapa Tak Puasa? Apa Alasan?


Emosi kurang stabil.
'Suami' tercedera.

Pagi tadi di bengkel aku berbual dengan beberapa orang budak yang sibuk bertukang. Sambil bertukang mulut masing-masing berbual dengan kuatnya tentang apa yang mereka buat. Aku sengaja duduk berhampiran, memerhatikan kerja yang mereka lakukan.

Aku : Puasa ke tak semua ni?
A : Puasa cikgu.
Aku : Betul? Ada tinggalkan tak?
A : Ada. Semalam.
Aku : Kenapa?
A : Haus sangat cikgu.
Aku : Jam berapa minum tu?
A : 3 petang lebih.
Aku : Ruginya! Kenapa buka?
A : Penat perambat lembu masuk kandang.
Aku : Dah tu minum air apa?
A : Air oren sejuk. (ketawa)

http://www.thedailygreen.com/cm/thedailygreen/images/FI/orange-juice-potassium-lg.jpg

Aku : Orang lain ada yang ponteng puasa gak.
B : Saya tak puasa 3 hari sebab demam.
H : Saya sehari sebab dia goda saya hari tu (jari tunjuk kawan dia)
Aku : Awak goda dengan apa?
N : Saya minum 100 Plus sejuk. (ketawa)
H : Nampak sedap waktu cuaca panas, lepas tu dia ajak minum, saya minum.
Aku : Cait! Perangai cam hantu, goda-goda orang. Awak seorang je minum?
H : Ada lagi 5 orang.
Aku : Choi!

Itu budak Tingkatan Satu. Masih mentah agaknya, aku cuba berfikiran sedemikian walhal aku sendiri serta adik beradik yang lain, semenjak umur 6 tahun sudah berpuasa penuh. Adik yang bongsu, umur 5 tahun rasanya dah puasa penuh.

Masuk ke kelas Tingkatan Empat. Waktu Sains jam 12.30 memang akan membuatkan budak-budak itu menguap beribu kali. Betapa kuat suara aku, betapa benda itu menarik, semua kepala akan berada di atas meja, memandang aku dari celahan buku ataupun celahan siku. Yang baik sedikit, akan bersandar di kerusi dan mata pandang ke depan sambil aku tertanya-tanya, apakah tumpuan diberikan atau kepala menerawang ke tempat lain. Dan budak-budak itu, satu cara untuk menghilangkan mengantuk mereka adalah dengan mengajak mereka berbual seketika. Oh, kelas ini hanya punya seorang perempuan dan kebetulan budak itu tidak datang. Jadi, penuh dengan lelaki.

Aku : Kelas ini semua puasa penuh tak?
Kelas : Tak.
Aku : Huh? Siapa sini tidak ada yang tinggal puasa?

Hanya dua orang yang akan tangan... (Tiba-tiba rasa hening di jiwa)

http://i269.photobucket.com/albums/jj72/myem0/01/cute-bear-2-006.gif

Bila aku tanya seorang demi seorang, ada yang langsung tidak berpuasa. Ada yang baru berpuasa dua hari, lapan hari dan sebagainya. Aku, terpempan dengan jawapan sedemikian rupa. Apakah yang berlaku sebenarnya dalam masyarakat? 

Aku : Kalau tak puasa, makan kat mana?
Budak : Luar rumah.
Aku : Maksudnya?
Budak : Jangan makan dalam kawasan rumah.
Aku : Er, masak kat mana?
Budak : Masak kat rumah.
Aku : Mak awak tak marah ke?
Budak : Mak saya tahu saya tak puasa.
Aku : (terdiam) Awak semua kena ganti puasa tahu?
Budak : Baik cikgu!

Aku terfikir sesuatu. Itu baru dua kelas yang aku tanya. Kalau aku tanya semua kelas? Entah apakah jawapan yang aku bakal terima agaknya. Dan, apakah mereka akan benar-benar menggantikan puasa itu? Sedangkan Ramadhan yang wajib ini tidak dilaksanakan. Moga-moga pintu hati mereka terbuka. Aku mohon dengan sangat.

Nota Kaki :
Hati aku masih lagi sakit dan tercalar melihatkan sedikit bahagian bawah (walaupun tidak kelihatan di mata kasar), 'suami' tercalar sedikit. Ya Allah, terus tidak dapat melelapkan mata aku ini.

Zara : Sedikit sebanyak aku mula mengerti dengan lebih jelas mengapa aku mencintai kerjaya ini sepenuh hati. Aku bukan mengajar sahaja, aku perlu juga mendidik mereka. Walaupun aku mengajar mata pelajaran Sains, Kemahiran Hidup, Sejarah dan sebagainya, aku tahu, pendidikan ini bukan sekular. Agama dan itu semua jangan pernah dipisahkan.


9 comments:

hans said...

aku pelik bila orang dewasa xpuasa
dan kemudian aku sedar
apa2pun terletak pada hati
selagi kita tak tunduk pada nafsu insyaallah puasa tu kita berjaya laksanakan
alhamdulillah

P/S : Yeyeyeyeyeyeye! Kelas Cancel! Yehaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

pali7x said...

mantap~ aku umur 7 tahun dah pose penuh.

mana2 yg tak pose tu, ko jemur kt tengah panas. bagi jadi negro.

avid gunner said...

adoi la kanak2 sekarang ni...manja tak hingat..zara, bagitau ler kisah nabi perang badar time puasa..biar malu skit depa..

ferra said...

kena contohi ckgu cam kamoo!

mira amair said...

hai..baru kawin dh cedera laki hang?
ganas ang zara...
hahahahhahhaahha

RMA said...

wah..wah..wah..
mantap nyer anak murid cikgu zara :P
kalo aku da sekeh sekor2.. dak skolah rendah xpe lg nie dak skol menengah.. hohoho



Jom Kibar Bendera?

Emora Valeria said...

uih baru dua kelas cikgu.belum lagi kelas yang lain.

PinQib said...

ish.. takut gak.. adik sy yng laki pun,sy was-was poser ke x.. hehe


Latest entry di:
Hantu wujud atau tak?
Dosa ke tengok orang naked!!!!

Lee Zha said...

bla bc n3 ni, rs mcm best plak jd ckgu..tp aku xbrani..sb jd ckgu mmg sng..tp jd cikgu yg btol2 lyk dpggl Guru tu amat pyh..aku respek cikgu2 skalian yg brani hdpi cbrn ni..n sis, aku yakin ko layak di pggl "Guru". :)