Thursday, October 21, 2010

Lagi Dua Minggu Akan Nikah, Dia Mahu Kembali Kepada Kekasih Lama. Aku Ini Tunang Dia Tahu?


Hidup adalah sebuah cerita.
Kadangkala kita tanpa sedar akan melalui kehidupan yang bukan kita mahukan. Kebahagiaan yang telah lama dirancang, musnah begitu sahaja walaupun manusia mahukan kegembiraan. Kekecewaan akan sentiasa menyulami kebahagiaan tetapi semuanya terletak di tangan manusia itu sendiri. Apa yang mereka mahukan dalam hidup ini?

http://1.bp.blogspot.com/_lEmiyTSCfj4/S-ARTE923GI/AAAAAAAAAOw/f_3dm_tmRWs/s1600/love,kills,slowly,band,aid,deviantart,heart,photography-f19d043d8c42214facb25045fefb68e4_h.jpg

K : Apa khabar kau?
Aku : Baik. Eh, aku dah dapat kad kahwin kau 6 November ni kan rumah kau?
K : Ini yang aku nak beritahu kau. Tak jadi kahwin.
Aku : Eh, kenapa? Masalah apa?
K : Ada peribadi sedikit.
Aku : Tak mengapa kalau tak nak cakap, cuma kau tangguh bila? Aku nak letakkan dalam kalendar.
K : Kau faham ayat aku tadi? Tak jadi kahwin, bukan tangguh.
Aku : (nada terkejut) Biar betul.
K : Betul. Lagi 2 minggu nak nikah, dia dah putuskan tunang.
Aku : Bukan patutnya nikah 30 Oktober ke?
K : Sepatutnya, tapi dah tak jadi.
Aku : Ni bukan masa nak berguraulah.
K : Serius. Dah tak jadi, dia nak kembali pada kekasih lama dia, cinta pertama dia.
Aku : Ke kau ada perempuan lain?
K : Dia cinta pertama aku ya? Sila jangan lupa.
Aku : (ketawa) Maaf. Aku sematkan dalam otak sekarang.
K : Aku kalah sebagai seorang lelaki.
Aku : Jangan cakap begitu.
K : Kau tolong beritahu kawan-kawan kita. Ada yang aku telefon tak jawab, tapi aku nampak kamu semua dah menggila-gila rancang nak pergi majlis aku. Maaf sangat-sangat.
Aku : Tak mengapa. Kau lagi sakit.
K : Entahlah. Baru bertunang setahun sahaja ni, tapi jadi begini.
Aku : Cuba lagi lain kali. Gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya.
K : Ini gagal yang memalukan. Bertunang, tapi putus.
Aku : Lebih baik daripada kau bercerai kan?
K : Tahu. Cuma itulah, persediaan dah buat. Hantaran dah gubah, Mama aku tempah.
Aku : Aduhai, jadi buat apa?
K : Ada dalam bilik aku. Tengok sahajalah.
Aku : Kau sendiri pakailah.
K : Telekung segala macam tu? Gila kau! (ketawa)
Aku : (ketawa) Nah, kau boleh ketawa lagi walaupun pahit kan?
K : Siapa yang boleh berbual dengan kau tanpa ada gelak? Mesti gelak punya.
Aku : Susah nak serius kot?
K : Tolong jangan serius sebab nanti muka kau garang. Apa pun, terima kasih sebab sudi dengar aku telefon.
Aku : Tak mengapa, aku pun ada masa lapang ni.
K : Beritahu pada kawan-kawan kita ya?
Aku : Baik.

http://th01.deviantart.com/fs19/300W/f/2007/262/5/c/Love_we_Hold__by_dinmeleth2004.jpg

K dan cinta pertama yang musnah.
Sekarang dia sedang mengambil cuti, menenangkan fikiran di rumah. Malu mahu melihat masyarakat katanya. Bengang melihat bekas tunang keluar dengan muka selamba, dia gagal mengawal perasaan sebagai seorang lelaki. Kalah dirinya dengan air mata.

Aku dan kawan-kawan lain sudah merancang untuk pergi ke majlis dia. Ramai yang suka dengan pasangan itu. Comel dan sentiasa bahagia. Nampaknya di penghujung jalan, mereka tidak dapat bersama. Kesedihan ini pastinya akan dikongsi bersama oleh kami semua. Perit dan pahit, ini dugaan dan ujian buat dia.

Nota Kaki :
Perlu melangsaikan beberapa tugasan sebelum keluar menjalankan tugasan di luar. Petang ini akan pulang lewat disebabkan menjadi hakim pidato di sekolah sempena kempen bulan bahasa kebangsaan.

Zara : Acapkali, melihatkan kisah suka duka manusia di sekeliling aku membuatkan aku begitu takut, apakah aku cukup kuat untuk menghadapi ujian dalam hidup sendiri? Cinta aku belum ditemui, dan aku mahu meneruskan perjalanan ini tanpa ada sekelumit ketakutan dihati.

47 comments:

cik QasehThya said...

semoga K sabar n tabah mengadapi ujian ni..

ima said...

aduhai. semua cinta pertama.
moga K tabah yer.

zharmin said...

arghh..xdapat bayangkan..remuk habis hati lelaki tu. xpela..anggap ini sebagai dugaan hidup..moga dipertemukan dengan yang lebih baik lagi..aminn

intanurulfateha said...

sedih :(
smoga K tabah dan sabar~

Khumaera Ismail said...

dugaan utk dia..huhu~
sedih lak bace..ta ptt tul sb ex-bf leh wat kptsn mcm tu..

Paan Ovrtd said...

K adalah seorang lelaki yang benar2 lelaki kerana dari perbualannya, saya dapat rasakan dia redha dengan apa yang jadi. Cuma, yelah. Kadang ekspresi yang tumpah dek air mata tu susah nak dielak.

Zie said...

waaa..kesian en.K...

pe2 pun byk bersabar en.K..

mungkin ada hikmah kenapa x berjodoh dgn org tu..Tuhan dah tunjukkan awal2 bagaimana perangai dia

terluka skrg lebih baik drpd terluka selepas nikah..

Rebelle Me said...

pity on him..
yahhh..
tkut jgk since i hv a long way to go..
i dunno wat's my ending..
ape yg akn dilalui nnt..
langit ta sntiasa cerah..
tp cahaya akn mnyinar kmbali slpas hujan reda..
mungkinnnn.........

☺[ai][sUmi]☺Chan said...

semoga dia tabah menghadapi..

cKyN WaN said...

OMG~

tetibe rasa nak menangis baca

serius tak tipu!

Ya Allah, panjangkan jodoh aku ngan dia. walaupun belum bertunang...

izyanty collection said...

mula2 memang akan rasa down sgat..suruh dia p bercuti...pas 2 ok arr..hadapi ngan tabah, i pun ada pgalaman cam2..

AhMad FieTrie -Naval Architect- said...

~kesian sngt kt k..
hope tabah lalui sume dugaan 2,
wlupn pahit, prlu d tlan jua..
erm, dh nk kawin xbpe lma pn leh jd cm2..
inikan pula yg msih couple, lum tentu lg msa depan cmna kan..

gurl ngan first love nye,,
kdg2, smpai yg dh kawin pn xleh lupa.. erm, gurl2...

Faisal Reza said...

Aduhai sakitnya... lagi dua minggu... sampai hati tunang dia tu... takpe... setiap yang berlaku tu ada hikmahnya.. mungkin si dia akan dapat pembalasan... mungkin...

AhMad FieTrie -Naval Architect- said...

~kesian sngt kt k.
hope dia tabah lalui sume ni,
wlupn pahit, hrus telan juga...

xbpe lama ja lg dh nk kawin,
leh plak jd cm2 kn..
inikan pula yg couple, xde ikatan pape lg. msa dpn pn lum tntu lg.

erm, gurl ngan 1st luve nya,
kdg2 smpai yg dh kawin pn,
msih xdpt lupakn 1st luvenya...

miss_ummi said...

peritnya nak menanggung...
sedangkan putus cinta pun dah terasa peritnya...
inikan pula bertunang...
semoga K tabah~

~memilih jalan untuk hidup sendiri kerana masih tak sanggup untuk kecewa lagi~

health-beauty-slimming said...

harap kawan awak tu byk kan bersabar dan doa byk2,insyallah dia akan dapat wanita yg lebih baik dari tu

izulman said...

dunia sebelah zara sgt mencabar... hmm.. harap k bersabar, ada hikmahnya..

ザ-sylver-shooter said...

tkpe..
A true guy always looking for his last,not the first...



kot(memandai je aku)

Anonymous said...

Salam,

Pesan pada K at least Tuhan masih sygkan dia, ada hikmah tu, kawan sepejabat (perempuan) aku baru kahwin pregnant, beranak & diceraikan, lagi dahsyat..walhal ada rupa n sahsiah diri semua, penyebab? si laki menjalinkan hubungan dengan ex-gf dia balik..fyi, tak sampai setahun pun diorg kahwin..

- axxisamril -

shazriena said...

ehm sungguh tabah barangkali hatinya...
dan sungguh tegar perempuan itu utk menyakiti satu hati...
kesian pada K tp kesian lg pada perempuan itu kerna kebahagiaan sudah ada didepan mata tp maseh lg mencari kebahagiaan yg dia sendiri x pasti...
apa pun doaku semoga k tabah...

miss lolly a.k.a luvfareda said...

zara,

sedeynya kal0 jadi K. ape punya p0mpuan ni huhuhu!!!

Cik_Noor said...

Semoga K tabah

sungguh tragis
tak sanggup nak tanggung kalau ini yg terjadi

sastraboy said...

kesian Kawan tu. haih. tak apa, macam dah cakap tadi, dari cerai?

ye dok?

The Poyo Me said...

soalnya ada orang tu kadang-kadang kasihnya tak dihargai.kenapa tidak diputuskan lebih awal kalau tahu kasih tu masih kuat?

Bila aku baca yang ini aku teringat cerita di blog member aku....http://dulcetdumb.blogspot.com/2010/09/bila-gagak-buat-shit.html
at least member kau belum sempat kahwin. kalau dah kahwin bagaimana?

Jelly Beku said...

giler ar dah antar kad kawen pas tuh x jadi nak kawin? pergh...malu giler

diba said...

apabila dilukai..kita akn smakin mtang...dan mngenali diri kita

Wanita Mutalib said...

sakitnya :(

suffer8zine said...

seduh juga ni


Terkini : BlackBerry terbaru ke??

syaftome said...

aduhai...
hari yang disangka panas sampai ke petang...
rupanya hujan di tengah hari...

begitulah kehidupan...
keceriaan dan kebahagiaan yang dikecapi...
tidak akan dapat menjanjikan kehidupan yang gembira di kemudian hari...

mier@merr said...

kawan aku pun jadi camni...tp...kawan aku sniri yg putuskn tunang n g kt org lain..skit mata ni tgk... teganya dorang...

Zala Wajik said...

sedihnya dengar :(
Ya Allah janganlah kau jadikan aku seperti perempuan itu

Sharif John said...

Semoga Tabah

phreak id said...

Sedih.. sedih.. Kepada K, anggaplah tuhan dah tentukan yang itu memang bukan perempuan yang setaraf ko. Perempuan yang sesuai untuk ko ada di luar sana. Jodoh di tangan tuhan..

>>My Latest Entry<<
Kisah Tisu

noor afzan said...

kasihannya.
tapi mmg better daripada dah kawin tapi bercerai kan.
actually he deserve the better one!
yang setia macam dia.
=)

aku dan hidupku.. said...

sabar la..k..
biase la..2, kte merancang
tuhan yg akn menentukan...
mgkin tyhan da tetapka yg lg baik n lg sempurna dr die tuk k...
ya...sy taw...
mgkin sukar nk melupekan...
yela...nk sayang owg mgkin dlm mse 1 jam pon bleh...tp nk lupe owg???
mgkin seumur hdop....
ape2 pon...tabah..
anggap ni pelengkap hidop awk...
saya pon same...
redha dgn pe yg berlaku...

ZihNuN FaTiN said...

tumpang simpati...ada jodoh yg lbh baik Allah tlh sediakan utknya...

Eryati said...

ada org yg tabah dan ada yg sebaliknya

MK Kimi said...

Kasihannya kat dia...
harap dia tabah ye. jodoh tu di tangan Allah, kita xleh nak bantah. apa pon, harap dia tenangkan diri sebaik mungkin...sgt2 kesian

::seven:: said...

Allah tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya. Al Baqarah 286.

to K, everything happen for reason. maybe DIA nak bg yg lebih for you in the future. take care..

fieas said...

salam.

awak,entri ni sama dengan hotchat hotfm.

berubah hati di saat saat terakihir bila dimana semua persediaan telah tersedia.memang sakit kan?

anyway,kali pertama singgah disini.sangat menarik :)

Amira Amair The Poyos said...

eiii..
takutnya..

.s.o.f.i.a. said...

snggah dari blog che arm..

sedey nyer!!! walau dia lelaki tapi terluka tetap terluka........ argh!!!! takut nak kawen!!!!!

Anonymous said...

:Z:salam..
sabar jelh K Allah lebih sygkn hambanya yg bsbr.sy p0n penah mgalami peristiwa pahit yg x pernah sy bygkan..tp alhamdulillah keajaiban yg sy 2ggu slm ni akhirnye mjd kenyataan.

Miey said...

Hantaran itu simpan sahaja atau jual sahaja pakej hantaran melalui talian (online).

Bersabar dan bertawakal.
Allah dh tetapkan seorang jodoh yang lebih baik dari yang ada sekarang. Alhamdulilah sekarang saya hidup bahagia dgn isteri tersayang sekarang.

Dulu walaupun pinangan ditolak, masuk balai dan abah ma pernah dimalukan oleh family perempuan, namun kini baru saya tahu apa yang Allah sudah sediakan untuk kita di atas segala kepahitan itu.

Menara Warisan Merdeka 100 Tingkat? Then you better read this!

shida anwar said...

betul...cinta itu membunuh secara perlahan...sakit..perit...moga tabah k...moga tabah hati ini...moga tabah kepada semua...

takky said...

cinta pertama mmg menakutkan....
disebabkan takut kecewa pada kali pertama...
aku x sanggup hadapinya...
kerna dikelilingi oleh environment yg byk terluka dgn cinta pertama...

Anem arnamee said...

Salam.

eheh!takutnya. semoga K kuat:)