Tuesday, October 19, 2010

Tiada 20 Atau 30 Ribu, Memang Kahwin Dalam Mimpilah! | Sebelah Pihak Sahaja Tanggung?


Salam.
Buat yang menghantar surat elektronik dan juga penyamar-penyamar tanpa nama (baca : Anonymous), kamu boleh lemparkan kata-kata kesat dan sebagainya. Tapi aku seperti kebiasaannya, malas mahu menyiarkan. Mari kita baca apa yang kawan-kawan aku di Mukabuku berikan sebagai jawapan jujur kepada kata-kata kamu yang langsung tiada kaitan.















Itu daripada Mukabuku aku.
Ada sesiapa lagi yang tidak berpuas hati?
Masih ramai yang boleh memberikan pendapat mereka yang bernas daripada yang menyalak tidak tentu hala.

Don : Kau tulis dalam blog ke?
Aku : Ya.
Don : Kawan kita tu aku dah nak kenalkan dengan perempuan lain.
Aku : Ya.
Don : Orang lain tak boleh kacau.
Aku : Ya.
Don : Apa kau ya, ya dari tadi?
Aku : Dalam tandas ni.
Don : Itu pun kau jawab?
Aku : (ketawa)

Ini rentetan peristiwa buat mereka yang terpinga-pinga.
Zara : Aku mungkin berpergian lagi selepas ini. Tuntutan kerja semakin menghambat. Maaf.

22 comments:

chacha said...

yang penting yang wajib. akad. tapi kalau berkemampuan xsalah buat majlis asalkan tak membazir. kan?

Paan Ovrtd said...

Facebook is seriyez biznez!

Tun Teja said...

nice one...

rhapsody LiN said...

org yg akan mnjatuhkan di mana2... for sure anda dh bukak mata bnyk pihak.. ramai yg mnyokong akak..dont worry..pekak kan telinga pd suara2 sumbang itu. :)

Danny Neza said...

Salam Zara..
wahh,pasni akak glamor dik dah zara g print screen komen2 kat FB smlm trpampang nama akk besor2 kat situ...hihihi..
anyway,gud job Zara..harap2 akan ada la insan2 yg brmata duitan tu terbuka akal dan mindanya..
dan akak harap kwn zara tu akan jumpa pasangan yg btul3 sesuai n ikhlas menerima seadanya, Amin..
take a gud care.. :)

HEMY said...

sllnya yg macam ni akan jadi masalah rumah tangga..bila dh kawin laki akan ungkit bila gaduh...

"saya ingat hantaran 30K, awak tu pandai masak, pandai jahit pandai urus makan minum..tapi hampeh. makan pn kat luar..sume baju beli juga. memang sy tak akan habis kan byar hantaran tu smpi mati!!"

so? ada betul tak?? time tu bini nk watpe yg mahal sangat tu?

tapi....kalau ini bukan kemahuan si gadis lain pule cerita nya yeee..ini assumption si gadis pn nk macam tu

Hazzy Ishak said...

tak tau nak cakap macam mana sebab tak pernah alami. kalau ada rezeki lebih apa salahnya buat majlis besar sikit. apa2 pun ikut kemampuan diri lah. tak payah la pinjam sana sini sebab nak buat majlis besar atas sebab nak menunjuk2

||| PöJìé PööH ||| said...

Itu sebabnya saya fobia nak kawenn..

Love,
PojiePooh Abdullah

Nem0 o0h Nem0 said...

duit hantaran tggi2 wat apa kalo nti nak tanggung hutang seumur hidup.
dan 1 lg kes.ade kwn aku (Ms A)bgga bila kawin pinjam duit bank.siap suh kwn aku (Ms B) wat loan tuk kawin.wtf!
kehidupan lepas kawin lg penting la dr majlis grand2..
tggi nya nilai sesorg ppuan tu di sisi Allah,bila rendahnyer nilai hantran dia..

tiap org ade pendapat masing2 kan tapi bg aku nak kawin mesti la ne share.tkkn pihak lelaki jek nk tanggung.!

ashie023 said...

aigoooo jawab dalam tandas ape kes..ahahhahha

bagi aku kalu ada duit, buatlah nak buat besow mane pun, x kesah..tapi kalu dah xde duit, tapi menunjuk-nunjuk nak buat majlis besow kedabak..ape kejadahnye pahtu pinjam plak duit ngan org, pahtu payah pulak nak melangsaikan hutang-hutang, buat sakit kepala...lol

Anonymous said...

ayark...kalau printscreen edit la dulu dik.
malu I nama kuar di situ.
ha tengok, da terpaksa guna Tanpa nama.
kahkahkah!

p.s. bagus, kenalkan dia dengan wanita lain. sedang Erra Fazira boleh hantaran senaskah Quran, ini pula rakyat marhaen yg entah sempurna entah tidak. Opppsss!!

i.am.belle said...

kesian eh. harga kebahagiaan sekarang letak pada ringgit.

mmg patut kata yg ibu bapa mcm tu menjual anak.

mier@merr said...

hoh...lemak ar sblh je yg tanggung...knuri blah pompuan kite kena tmbah2 gk la sket..yg hantaran tu biar la keje dorang...

kalau tak..tunggu la 4 5 thun lg...

Kniedaz said...

30k tu tak patut...bagi akak yg wajib didahulukan..kalau berhabis sekarang lepas tu bergaduh sepanjang masa mengungkit kisah duit tu pun tak guna...huhu

beautiful_rose said...

hot gila isu ni ye zara... =)

Tarmizi said...

kawin tu mudah sebenarnya kalau kt ikut cara islam, tapi kalau hantaran smpai 30k, teramatlah menyusahkan. terutama macam aku ni yang baru grad dan nak kawin awal. boleh je nak bagi 30k masa kawin, tapi lepas kawin tu mulalah sengsaranya nak bayar hutang.

Pocket said...

you are missing the whole point.
it is not about the sharing and caring only, if that is your only reason to get married, best dat u do without any kenduri, duit stem plus kursus nikah jer la kot. mas kawin seadanya seutas rantai tangan and cincin maybe,
5 K pun tak sampai.akad nikah kat mahkamah syariah, n balik uhumm uhumm.

kahwin is about announcing to the world that u are my wife. since i'm asking people to come, then why not i serve them some food..
biskut n air teh pun buleh, tp orang nak ke ? kang orang tak makan sendiri sedih kan?
so lets make it a feast no one will forget... RM90 per table for ten sounds good right? <-this is cheap!!
that is 9k for food only. (Considering your tetamu is 1k)
what about hall?
dewan kat sri malaysia tak masuk 1 k tetamu dik...
dewan jer dah 3-4k

waah so its your grand day, wat u wanna wear? takkan baju melayu tahun lepas kot?
lets just consider baju 1 k <- rediculously cheap!!

oh!! oh, how beautiful u look on your grand day, lets take picture!! hell u can always ask your dear brother to take the pic. but u wanna make it the best pic of your life... pro Photog cost about 1-2 k... <-cheap?

naaa.. the basics. about 14k already.
wanna add singing band?
penari inang?
silat?
kompang?
pelamin?
eh!! pocket lupa!!
baru satu side!!

belah laki ada jgak.

so kalau nak kawin seadanya.. sila.
bagus jgak :D
n u'll get what the usual people would get lah dik :)
gambar blur,(Photog second's job)
pelamin tak simetry (Sendiri buat)
baju tak matching kaler ngan beads
(Kak yam yang buatkan)
Drapes terbakar!!
(Electrician baru lepas SPM)
makanan? humm humm
nasi daging ngan asam pedas pun sodap dik :)

mia said...

duit hantaran sy br 6K..2pn da melebihi dari ckup gak..siap buat kad dewan lg majlis kahwin..apa slhnya kahwin asal sah je..xyah nak mtk duit smpai 20K keatas..bknnye emas pun.ni laa manusia skrg..nmpak sgt duit 2 raja kemusnahan..lepas kawen gduh sket cnfirm ungkit blk sume 2...

nurayunni said...

kdg2 pasangan okey ma ayah masuk campur sush jgk..

syaftome said...

lam tandas pun sempat lg bermsg...
ker bercakap...
xpasti sgt...
mengikut conversation itu...

syaftome said...

people could say anything...
coz there is no button to switch off..

Kyuubi said...

haha... lawak gila aku baca semua tu... aku org sabah.. org kadazan.. kalau kaum kadazan kat sabah memang mahal.. tapi tak sampai 20k, 30k. kalau sampai pun diorg ikut kemampuan dan diorg bincang dulu. dan paling mahal pun 20k. dan itupun sangat jarang berlaku. kalau pihak lelaki x sanggup diorg akan bagi kurang jugak harga tu.
x pernah pula nak tangguh, tambah duit lagi.. pelik la family mcm tu..

gila duit kot..sabar je lah