Sunday, October 31, 2010

"Tuan Zara, Boleh Minta Nombor Telefon?" - Ninja Menggamit Memori Mikro Helaian Sejarah Peribadi


Senyum.
Di kem, aku dikenali sebagai Tuan Zara. Lebih baik daripada dipanggil Puan Zara aku rasa. Ketawa. Oh, setiap kali aku ke kem, pasti ada sahaja yang menggamit kenangan dan memori aku. Edisi kem kali ini aku kurang bergambar disebabkan aku dalam keadaan kurang sihat dan aku tidak sempat untuk mengambil gambar yang diletakkan di dalam komputer riba penyelaras. Biarlah.

Semalam, selepas majlis penutupan rasmi, aku menjengah juga ke program peserta sekolah rendah yang baru tiba. Seronok melihat kanak-kanak yang teruja penuh gembira. Eh, macam Dementor pula. Tetapi aku tidaklah menyedut kegembiraan mereka, aku hanya seronok dalam menahan demam yang semakin memuncak panasnya. Dihampiri oleh seorang peserta yang aku jaga dari hari Rabu hingga Sabtu, peserta Tingkatan 3.

Aku : Kenapa?
Budak : Tuan Zara, terima kasih banyak-banyak.
Aku : Tiada masalah. Semoga dapat keputusan cemerlang.
Budak : Tuan Zara, nak minta nombor telefon boleh?
Aku : Eh?
Budak : Bolehlah Tuan Zara.

Imbas kembali, dalam masa empat hari ini, dia antara peserta yang rajin menolong menghidangkan makanan dan pastinya akan menjadi orang yang terakhir duduk di dalam barisan untuk sama-sama membaca doa sebelum makan. Biasanya, kuih adalah 2 ketul seorang (boleh ditambah jika ada lebih) dan dia pastinya sengaja mengambil lebih sambil curi-curi pandang pada kami, pihak jurulatih.

Senyum.
Nombor telefon tidak aku berikan. Itu peribadi walauapapun alasan yang mungkin ada di sanubari.

*******

http://4.bp.blogspot.com/_Ak1oStAy5rY/SPPJkNj2XmI/AAAAAAAAANE/DARVC0CxXsk/s400/ninja+love.jpg

Pagi ini aku lihat sesuatu yang sungguh buat aku celaru. Perbualan malam tadi dengan seorang rakan membuatkan aku tahu, aku tidak boleh lari dan tidak boleh juga duduk membatu. Diam, kunci mulut dan biarkan suasana turut membisu. Rakan itu mengasak aku dengan soalan dan aku tahu, dia hanya mahu membantu. Pening, aku keliru kerana aku masih manusia beku.

Kawan : Awak apa khabar?
Aku : Baik.
Kawan : Macam mana dengan kem?
Aku : Mungkin kena pergi lagi empat hari.
Kawan : Eh?
Aku : Badan aku tak sihat, mungkin aku tak pergi.
Kawan : Rehatlah dulu.
Aku : Faham.
Kawan : Macam mana dengan ninja?
Aku : Kenapa dengan dia?
Kawan : Dah cakap dengan ninja?
Aku : Belum.
Kawan : Kenapa?
Aku : Nantilah dulu.
Kawan : Dah balik ni, ninja tahu?
Aku : Nak kena beritahu dia ke?
Kawan : Dah berapa hari tak berbual dengan dia kan?
Aku : Dia sama macam kawan-kawan lain juga lah kot.
Kawan : Saya tahu dia tak sama macam orang lain.
Aku : Eh, pandai nak serkap jarang kan?
Kawan : Cakaplah dengan dia.
Aku : Dah cuba hubungi guna YM, tapi tiada balasan.
Kawan : Ceh, guna YM sahaja?
Aku : (ketawa)

Baiklah.
Ninja, aku dah balik.
Senyum.
Tunduk hormat.

Ketawa.
Entah apa-apa kan?

Nota Kaki :
Mungkin aku terpaksa mengucapkan selamat tinggal kepada peluang pertama ini. Mak dapat mengesan aku sakit walaupun aku cuba sembunyikan. Dia kata dia dapat tahu daripada suara aku yang aku sedang sakit. Pelik betul kuasa seorang ibu kan? Padahal, aku makan ubat dan berlagak sihat sepanjang masa.

Zara : Perlu menghubungi Jabatan Pelajaran Negeri esok memaklumkan yang aku tidak dapat bertugas di sana seperti yang dimahukan. Sudah mendapatkan khidmat nasihat daripada Ketua aku tadi.

10 comments:

g0m0k9enDek said...

wow ada peminat di kem! :P

izulman said...

woot woot! siapa ninja?? XD get well soon ok! didnt knw u were sick, :(

Nana said...

semoga cepat sihat kak zara :)

Mr. J pengeRindu said...

Tuan zara , i dtg melapor diri. hehe./


*Jom singgah di www.pengeRindu.com

noor afzan said...

zara..ninja dengan budak yang minta number tu bukan orang yang sama kan?
hehe~

mier@merr said...

salam tuan!!

The Poyo Me said...

ninja coming~~
and steal your heart.
and left those holes in your soul.

*hara kiri*

takky said...

wah, ade peminat lor....
ingatkan dlm blog je ade peminat...
hihihihiihi....

hubungi ninja???
rase ye akak penah tulis ttg dye dlm blog akak kan b4 tis, rite??

piNky LuCiA said...

sama macam mak aku. akuu tak sempat cakap, dia dah tanya dah. adeh. kekadang rasa mcam nujum pun ade. huhu

Amni said...

makcik, suara ko memang macam sakit walaupon ko tak sakit...=P Tuan Zara.. hehe... kelakar! aku rindu ko betul2!