Saturday, November 27, 2010

Nasi Bujang, Janda, Dan Duda : Itu Cuma Cebisan Kenangan Silam Yang Mencuit Sistem Penghadaman.


Salam semua.
Baiklah.
Ketepikan segala macam perasaan yang membunuh aku dalam penulisan sebelum ini.
Anggap sahaja bila emosi aku tidak stabil, kejadian gila sedemikian rupa didatangkan demi aku mematangkan diri untuk lebih tabah menghadapi hari muka. Ramai juga yang tidak tahu pucuk pangkal cerita memberikan aku tazkirah secara percuma.

http://farm4.static.flickr.com/3624/3430815791_9fec6303a6.jpg
[Gambar : Menu utama kita hari ini adalah telur]

Tengah hari tadi Bonda dan Abah menghadiri majlis perkahwinan. Aku yang pemalas pada hari ini tiba-tiba teringat pada menu yang sering diambil sewaktu zaman universiti dulu. Ada sebuah kedai di Kolej 11 yang menyediakan masakan ini. Mula-mula aku fikir kawan aku bergurau (manalah tahu penjual itu janda ke apa) tapi memang betul nama masakan itu begitu. Jadi, tengah hari tadi, aku yang malas untuk menyiang ikan atau menyediakan apa-apa akibat masih lagi mengambil ubat, masak benda yang paling mudah ini (setelah menggila menjawab soalan dan memberi penerangan di Twitter).

Nasi Bujang, Nasi Janda, Nasi Duda.

Siap masak terus aku muatnaik ke Mukabuku. Ya, katakan gila pada diri sendiri.
Ini nasi janda (walaupun yang membuatnya adalah anak dara)

Ketawa.
Betul.
Memang ini disediakan di sebuah kedai makan sewaktu zaman belajar di universiti dulu. Sering juga makan ini apabila sampai ke penghujung semester ataupun bila lapar gila hingga tidak sanggup menunggu makanan lain dimasak. Ini kan pantas dan hebat (disamping murah amat?)
  • Nasi Bujang : Nasi putih + telur goreng + kicap + sos + mayonis.
  • Nasi Janda : Nasi putih + telur goreng + kicap +sos + mayonis + daging burger (seperti di atas)
  • Nasi Duda (ke Nasi Janda Besar) : Nasi putih + telur goreng + kicap +sos + mayonis + sosej.
Untuk nasi bujang harganya RM 1.20. Kalau nasi janda itu dan nasi duda harganya RM 1.80. Mudah. Makanya, duit baki boleh beli ais dua puluh sen dan buat air sendiri di bilik. Tak payah menunggu lama, balik bilik boleh terus makan, lepas tu buatlah kerja masing-masing. Enak bukan?

Ketawa.
Itu cuma secebis kenangan.
Kadangkala makan ini juga.

Budak ini sudah mahu buat Doktor Falsafah di Cambridge. Jangan lupakan kakakmu yang sering suruh kamu ajar Kimia ni.

Senyuman Itu Tanda Kuat.
Tengah hari tadi ada seorang rakan menghubungi aku. Dia sedang bersedih akan sesuatu. Sudah aku nyatakan pada dia, kalau dia mahu terus kalah dengan perasaan sendiri, aku tidak boleh bantu. Bahkan, aku sendiri masih teguh berdiri disebabkan aku disangga juga oleh mereka yang memahami dan membantu aku bila perlu.

Kawan : Aku sedih.
Aku : Kenapa?
Kawan : Sebab yang aku cerita tadi.
Aku : Sudahlah. Perempuan boleh cari lain.
Kawan : Tapi perlu ke dia kenalkan teman lelaki baru dia pada aku?
Aku : Dia rasa perlu agaknya.
Kawan : Tak perlu langsung! Dulu kau pernah kena begini kan?
Aku : (ketawa) Aku lain sedikit ceritanya.
Kawan : Tapi kau boleh ketawa, senyum sahaja.
Aku : Benda mudah. Aku tidak akan beri diri aku cedera banyak sangat. 
Kawan : Tabah betul perempuan.
Aku : Bukan aku tabah sangat, cuma perempuan itu tak cukup pandai sebab curi teman lelaki orang.
Kawan : Kiranya kau pandai sedikit?
Aku : (ketawa) Aku tak kata begitu. Sudahlah, jangan fikir.
Kawan : Buat aku bengang betul.
Aku : Kalau bengang kau pergi makan nasi janda.
Kawan : Nasi duda boleh?
Aku : Boleh-boleh.
Kawan : Aku nak lauk epal.
Aku : Kau gila ke?

http://30.media.tumblr.com/tumblr_l28jg49Mkw1qzfucio1_500.png
[Gambar : Kau nak sangat epal kan?]

Jangan rosakkan muka jambu kau dengan senyuman masam itu.
Makan epal.
Nanti senang buang air besar.
Boleh?

Nota Kaki :
1. Senyuman riang itu penting.
2. Esok ke KLIA, hantar keluarga datuk saudara pulang ke Mekah.
3. Ada sesetengah orang yang perlu sangat dijumpai.

Zara : Kadangkala dalam senyuman dan ketawa, terpalit sekilas wajah duka. Tidak. Kau takkan lihat mata sebening kaca atau marah merah menyala. Semua itu akan disembunyikan dengan baik tanpa ada cacat cela.

18 comments:

fezaL Mohd said...

haha .
terbaik la !

kt cafe aku takda .

Mknace said...

:):):)
yang tak tahan nengok z sos tu

aTan aHmad said...

LIKE page saya. Disini. Tq
Jadi FOLLOWER saya... Tq

Nampak macam lazat jerk...

HAZWAN17 said...

simple tapi menarik

Hunny said...

Tak pernah dengar atau jumpa masakan ini. Tapi kreatif dan sangat murah yorr!!

piNky LuCiA said...

senang. mudah. dan cepat. bila sangat lapar. aku suka.

Aini said...

haha.. tak pernah tau pun pasal nasi janda, duda sume tu.. tapi masa kat utm dulu suka gak g cafe kolej 11 beli mee yang banyak bebola tu..huhu

Cikbelog said...

sedap juga nasi janda tu ya..hahaha :)

+d.O.Y.A.h+ said...

nakkkkk~~~~~~~

fromjarn said...

hahahaha...
skrng ak stay ngan nasi bujang..
tpi kat tmpat ak x ada sos ngan kicap..
digantikan ngan sup dan sambal belacan..
perrrhhh..layan..ehhhee

..hizamirahim.. said...

haha.
nanti nak rasa ah nasi janda masakan cikgu zara.
XD

ijatnuar87 said...

ahaks..cam sedap jek..,tmbh2 lagi lauk daging burger...xder yg spesel ek,hehehehe...
orang ganu kabo...senyum sokmo...hehehe

MIRA :) said...

ngeh ngeh namekan jenasi ank dare.hahaha bahaye ckp jande tu

mier@merr said...

aku penah makan nasi janda...haha..da agak kebulur masa tu...so nasi yang pantas dan sedap jadi pilihan...

~aida~ said...

comelnya..standard makanan student la ni.yang penting murah
nasi anak dara ngan ank teruna xde ke? yang ni mesti lagi laku

takky said...

nasi bujang yg saye taw...
nasi+sup+sambal blajan+telur...
nampak ye bujang nie ade byk jenis ye...
kikikikikikiki
^^

izulman said...

tk suke makan epal. n yeh si jambu si jambu! ^^

Apit said...

laa.hg bdk utm ka?ak slalu duk lepak K11 lunch kt c2 dlu...