Sunday, December 05, 2010

Cara Menjawab Soalan Kimia SPM 2010 : Soalan Ramalan, Bocor Atau Letupan Uji Kaji?


Salam semua.
Seperti yang dijangkakan, hari ini hari yang kurang menarik.
Akibat rasa geram pada seseorang, aku keluar memandu dan cuba untuk menghiburkan diri sendiri. Terkena hujan, dan disebabkan kurang tidur juga, akhirnya aku sakit kepala sampai tahap menggigit bantal peluk di tepi kaki pula. Sakit yang teramat sangat.

http://farm3.static.flickr.com/2681/4037257875_0950a27dbd.jpg
[Gambar : Jangan suruh aku makan ubat sebab kali ini aku berusaha untuk tidak bergantung pada ubat]

Sejak bila kau tak makan ubat Zara?
Setiap bulan bila pusingan hormon datang, kau manusia yang mengambil ubat secara berlebihan untuk mengawal sakit. Setiap kali sakit, tidak pernah kau lupa pil-pil pelbagai warna untuk kau lalukan di tekak dan menikmati dunia khayalan semata-mata mahu cepat sembuh. Apa kena dengan kau hari ini?

Pening.
Sakit kepala semakin kuat.

Gagahkan diri untuk menulis supaya otak aku berjalan.
Supaya kesakitan itu dilawan.
Tahan.
Baiklah, dua biji Panadol ditelan.
Dengan gabungan aiskrim coklat dalam setiap suapan.
Moga-moga boleh beri kelegaan.
Ukir senyuman.

http://farm5.static.flickr.com/4118/4736474784_43e306fda8_z.jpg
[Gambar : Rindukan suasana makmal dan persekitaran uji kaji yang merangsang otak]

6 Disember 2010 - Kertas Kimia SPM akan berlangsung (Kertas Sains Tambahan juga). Tapi disebabkan aku tidak pernah mengambil Sains Tambahan, maka aku kurang pasti pula.

08.00 - 09.15 : Kertas 1
10.00 - 12.30 : Kertas 2
02.00 - 03.30 : Kertas 3

Sedikit pesanan tambahan buat adik-adik yang bakal menjawab soalan Kimia hari Isnin nanti.
  • Pastikan kenal simbol yang digunakan - Amatlah menjadi masalah jika K, Na, Mg, HCl, dan sebagainya tidak dikenali. Perhatikan semula jadual berkala, ingatlah nama biasa ataupun nama rasmi di dalam jadual berkala.
  • Teori - Ada pelbagai teori yang digunakan di dalam Kimia. Sila baca kembali supaya boleh mengenal pasti teori yang mana digunakan untuk sesuatu soalan.
  • Langkah Pengiraan - Daripada mahu mengira formula empirik sehinggalah muatan haba,  pastikan jangan berlaku kesilapan dalam pengiraan. Kenal pasti simbol, jangan lupa unit dan sebagainya kerana ia semuanya adalah markah.
  • Siri Elektrokimia - Memang lawak kalau tak hafal cas anion dan kation. Sengaja menempah tiket tidak mahu lulus.
http://wiki.one-school.net/images/thumb/0/0c/ElectrochemicalSeries.png/500px-ElectrochemicalSeries.png
 [Gambar : Ini kalau tidak dihafal memang menempah maut untuk tajuk Elektrolisis, Asid Dan Bes, Garam dan banyak lagi. Sila pitam kalau tidak ingat. Jangan pitam dulu, hafal dulu]

Ringkas : Cara aku hafal ini?
Aku guna akronim untuk setiap huruf depannya.

Positif Ion (Kation) : Kalau (K) - Nak (Na) - Cakap (Ca) - Micheal (Mg) - Adalah (Al) - Zalim (Zn) - Fikir (Fe) - Sejenak (Sn) - Pabila (Pb) - Harry (Hg) - Cubit (Cu) - Adam (Ag)

Negatif Ion (Anion) : Farid (F) - Suka (SO4) - Nengok (NO3) - Chinta (Cl) - Berjalan (Br) - Ikut (I) - Otak (OH)

Garam (baca : Salts)
Ini antara tajuk yang dikatakan membunuh murid. Tetapi aku rasakan ini anatara tajuk yang menyeronokkan. Sungguh, dengan warna garam yang menarik dan kesempatan untuk membuat sendiri ujikaji, memang ia bakal membuatkan murid gembira dengan ujian kualitatif di dalam penghasilan dan pengenalpastian jenis garam.

http://farm5.static.flickr.com/4141/4736475798_f5d0bd10cc_z.jpg
[Gambar : Aku percaya deretan uji kaji di dalam buku serta dibuat oleh murid di makmal adalah sangat membantu daya ingatan dan teknik penghafalan]

Cara pantas yang aku gunakan sewaktu mengajar murid aku semasa Latihan Mengajar dahulu adalah mengaitkannya dengan perkara yang mereka selalu jumpa atau nampak. Kebetulan ketika itu adalah waktu bulan Ramadhan dan ke Bazar Ramadhan adalah wajib buat mereka selain berpuasa itu sendiri.

Murid : Cikgu, susah nak hafal warna dalam tajuk garam.
Aku : Apa yang susah?
Murid : Banyak sangat.
Aku : Apa warna air kopi?
Murid : Hitam.
Aku : Baiklah, itu biasanya untuk garam oksida seperti kuprum oksida. Apa warna Koko?
Murid : Coklat.
Aku : Itu warna untuk Ferum (III). Apa warna air tebu?
Murid : Hijau.
Aku : Itu warna Ferum (II). Warna air anggur?
Murid : Ungu.
Aku : Itu untuk larutan potassium permanganat. Warna air lemon?
Murid : Biru.
Aku : Itu untuk apa?
Murid : Garam kuprum!

... dan begitulah berpanjangan sehingga mereka boleh mengingatkan fakta yang berjela itu dengan mengaitkan benda yang mereka selalu nampak.

Itu sahaja.
Mungkin sedikit sahaja yang dapat aku sampaikan kali ini. Keadaan diri yang kurang sihat membuatkan aku tidak dapat berkongsi banyak. Maaf yang teramat sangat. Jika ada kesulitan ataupun pertanyaan, boleh hubungi aku di Twitter ataupun Mukabuku.

Terima kasih.

Nota Kaki :
1. Kesihatan diri merosot secara mendadak.
2. Nakama kelihatan bersedih akan sesuatu. Ya Allah, berilah kekuatan kepada sahabat itu.
3. Geram dan bengang dengan seseorang sehingga aku yang sakit sendiri. Padan muka Zara!
4. Kurang gemar dengar orang yang lebih tua membebel tentang perkara yang tidak berkaitan dengan aku. Cukuplah aku sentiasa berusaha untuk membahagiakan orang.

Zara : Senyuman aku penuh dengan darah luka hari ini. Ketawa aku penuh dengan pura-pura yang langsung tidak dapat dikenalpasti. Demi manusia yang aku hormati dari sejak dilahirkan sehingga aku menghadap Ilahi, aku redha dengan pujukan dia bahawa kata-kata orang itu di luar sedar sendiri.

[Gambar : Sedang berusaha untuk memandang hidup dari dua kawasan berbeza, namun masih sama nilai dan tujuannya]

12 comments:

suffer8zine said...

senyuman penuh darah luka?

Terkini : Ini Fakta Bukan Auta | Jom Sertai GIVEAWAY Lumayan

m!da BucHuxX said...

gud luck yaa. .
hee.tahun depan mida pulak. tips yg bergune. .hmm kimia thun niy dua kali gagal.takot.. . .

Hunny said...

Take care yer..:) saya pun demam juga..

Hasrol Nizam said...

tips berguna untuk ingat kimia. siapa cakap kimia susah? hehe..

Pendapat anda?
blog Serol-Nizam

fadh ^_^ said...

bile bace post ni teringat tyme blaja kimia dulu.
suke sangat kimia!
*sambil hentak2 kepale kt dinding*
haha~

shera haifa said...

opss.okehh nti leh guna formula sis zara utk ingt nti..

hani apandi said...

wah..dia punya tips memang senang ingat..tapi saya dah lama ambik spm..haha

ChuyRy said...

haiyooo..susah ooo kimia..x tahu cmne isnin ni T_T

hans said...

dah macam mana?
hilang dah ker pening ko zara?

kimia best

P/S : Apakah Perasaan Anda Apabila Umur Anda Menjadi Bahan Tekaan? Gembira Atau Duka Atau Tiada Apa - Apa Perasaan?

takky said...

pasti akan jadi lapo law belajar mcm nie tyme puase...

Anonymous said...

ape tips nak mudah ingat elemnt dalam jadual berkala ye??

♫Nur Najihah♫ said...

Peh senang lah nak ingat pakai akronim tu kelakar der XD tapi kan yang anion kan. Aku guna akronim ni lagi senang ingat XD Father(F) Suka(SO) Naik(NO) Katil(Cl) Bersama(Br) Isteri(I) Orang(O) HAHAHAHA