Wednesday, December 08, 2010

Ceritera Manusia Beku Penagih Kopi : Bila Sahabat Aku Menulis Asas Dalam Hubungan


Salam semua.
Alhamdulillah, puasa Awal Muharam dapat dilaksanakan.
Cuaca juga membantu sebenarnya.
Senyum.

Sakit kepala aku semakin teruk, berlanjutan dari pagi semalam sehingga selepas berbuka. Dan ternyata, bukan disebabkan aku kurang tidur, tetapi tiada kafein di dalam badan menyebabkan otak aku memberontak dan tangan mula menggeletar. Badan menggigil dan urat kepala aku seperti mahu pecah. Aku bukan manusia yang boleh membiarkan kesakitan itu mencengkam jiwa dan raga. Maka, kesakitan itu membuatkan aku terpaksa bergegas mendapatkan kopi.

http://farm3.static.flickr.com/2544/3908613514_8c8649e14c.jpg
[Gambar : Ya, tanpa kopi memang hidup aku akan agak meracau.]

Tidak perlu katakan kepada aku kafein bahaya, dan berikan aku seribu satu cara untuk berhenti mengambil kopi kerana semuanya tidak berhasil kepada aku. Terlalu kebal dan tegar sudah. Orang lain pening bila minum, tapi aku perlu minum untuk elakkan pening. Choi!

Baiklah.
Setelah dua cawan cecair yang tinggi kafein masuk ke dalam sistem badan aku semalam, otak semakin stabil dan ya, aku dapat tidur lebih kurang setengah jam untuk mengurangkan kesakitan. Nasib baik si dia (batuk-batuk, jangan tanya) sedang memasak, jadi tidaklah terganggu dia. Kalau tidak, mesti aku sudah meracau dan mengamuk pada dia (suka betul kan kau Zara, jadikan orang lain mangsa amukan).
Ketawa.

Mak : Kau kenapa Long?
Aku : Sakit kepala.
Mak : Sakit kepala lagi?
Aku : Ya. Nak ubat.
Mak : Ambil dalam kotak ubat.
Aku : Baik. Dah minum Nescafe tadi, kalau tak lagi sakit kepala.
Mak : Apa peliknya kau ni, orang lain minum kopi sakit kepala, kau sakit kepala kalau tak minum.
Aku : (sengih)
Mak : Asyik tersengih sahaja kau.
Aku : Dah gembira mestilah sengih.
 Mak : Gembira kenapa?
Aku : Sebab dapat minum kopi.
Mak : Haish.

Sebenarnya bukanlah setakat dapat minum kopi Mak.
Ada benda lain.
Mak, Along rasa nak kahwin, boleh?
Tiba-tiba.
Ketawa.

Apa kau ingat aku berani cakap begitu dengan Mak?
Jangan harap.
(sambil pura-pura duduk bersimpuh macam gadis ayu)

[Gambar : Aku rasa panda comel walaupun mata dia bengkak macam mata aku yang kurang tidur tetapi cergas macam apa. Oh, mungkin akibat sukatan kafein berlebihan.]

Baiklah.
Bercakap tentang asas dalam hubungan, aku tertarik untuk berkongsi apa yang dinyatakan oleh Busuk dalam penulisannya di blog. Dia menggariskan 7 benda yang menjadi asas dalam satu hubungan iaitu :

1) Hati.
2) Kepercayaan.
3) Toleransi.
4) Kejujuran.
5) Komitmen.
6) Tanggungjawab.
7) Keserasian.

(lebih pembacaan di sini)

http://farm6.static.flickr.com/5286/5236092206_5692e7c4c1.jpg
[Gambar : Kadangkala kita merenung sebuah hati yang kosong tanpa isi serta membuat kita tertanya-tanya, apakah ada peluang kita menyelinap masuk dan tinggal di dalamnya]

Bila menyebut tentang hati, aku akan segera teringat apa yang pernah aku tulis sebelum ini.

Awak, ingat lagi kata kunci kita berdua?
Kata kunci hati kita berdua.
Awak ingat lagi?

Masa kita mula-mula kenal, awak cuma nampak permukaan jiwa saya.

Masa mula-mula kita kawan, awak cuma nampak luaran hati saya.
Tapi awak terima dan awak mula tamak.

Awak berdiri di luar hati saya.

Awak ketuk perlahan-lahan.
Awak datang setiap masa, setiap hari.
Awak tanya, bila agaknya awak dapat masuk ke pintunya.

Awak datang setiap hari sehingga saya kehilangan diri.

Awak marah saya - awak kata saya menyelinap masuk ke dalam hati awak tanpa perlu usaha.
Saya termangu - saya dalam hati awak, jiwa awak?
Awak merayu - berikan awak kunci, kata laluan atau apa sahaja agar awak bisa masuk ke dalam.

Saya berikan awak kata laluan.

Awak buka dengan perlahan.
Awak mula berikan sepenuh tumpuan dengan tinggal di situ.
Awak baca setiap helaian manuskrip dalam hati saya.
Lembaran demi lembaran awak baca.

Awak, bila tiba halaman yang sukar untuk difahami, mengapa awak berdiam diri?

Mengapa awak tidak mahu lebih mengerti?
Mengapa awak tidak mahu bertanya kepada saya, tuan punya diri?

Awak, hati yang awak masuki adalah hati saya.

Kamus yang awak perlukan adalah saya.
Awak, adakah awak masih mahu membaca lagi?
Atau mahu berpaling pergi?
 

(dari penulisan aku yang ini)

Dan, bila ada seorang mula mengetuk pintu hati, segala nasihat yang Busuk khabarkan pada aku buatkan aku lebih mengerti. Betapa hidup ini sememangnya perlu dilihat dari pelbagai sudut dan jangan hanya pernah memandang dari atas, kerana kita tidak akan teringat yang bawah. Ah, terima kasih Busuk.
Nota Kaki :
1. Mengejut orang dengan gigih tapi tidak bangun pula.
2. Kedatangan rakan-rakan berbasikal ke rumah semalam sangat mengujakan.
3. Kenapa dengan paparan baru di Mukabuku? Sungguh kurang menyenangkan.
4. Esok mungkin ke Melaka. Ada sesiapa mahu ikut?

Zara : Melangkah ke sebuah lagi tangga hidup membuatkan aku tahu, ini cabaran yang harus aku terima. Rasa bahagia tidak harus dinikmati bersama kerana membahagiakan manusia yang menyebabkan kita bahagia sama penting dengan kegembiraan kita. Hidup jangan terlampau mementingkan diri. Itu sahaja.

13 comments:

pali7x said...

oit aku baru pas mandi. siap sabun syampo lagi.

hans said...

kena puasa ekk awal muharam?

P/S : Kisah Dongeng Telefon Awam Dan Telefon Bimbit

noorafzan said...

wah zara..
congrats je mampu ku ucapkan =)

sweet pink gurl @ Suhaili said...

Pelik juga Zara ni kan... Pening kepala ubatnye kopi... yg lain2 terus tak pandang.. Pernah tak cuba kopi Kluang @ Kopi stesen Keretapi Kluang? Ternyata kopi ni memang sedap... Sebab saya pun dah selalu minum kopi ni tapi milo tetap di hati...hehehe

Hasrol Nizam said...

yang hal lain tak nak komen. nk komen tentang kopi je.hehe..

kopi tu sedap..tambah kalau dibuat kaw2 mcm kopi kapal api.. :D

Pendapat anda?
blog Serol-Nizam

syarifah radiah ibrahim said...

sy suka white coffee hehe

melaka ke mana?
ikut~
;D

nazihahisa said...

kaffein tak mmberi kesan lansung pada saya.. kalau nk stay up. baik tak payah tido je. minom neskepe satu tong pon lpastu bedengkur.. blerghh.

btw.. isk..isk.. tersentuh pula baca penulisan tu.. part ini

Awak, bila tiba halaman yang sukar untuk difahami, mengapa awak berdiam diri?
Mengapa awak tidak mahu lebih mengerti?
Mengapa awak tidak mahu bertanya kepada saya, tuan punya diri?

suffer8zine said...

pape pon tahniah

Terkini : Rumah Berbentuk Telur

kak ina mail said...

Setuju, hidup jgn terlampau ,mementingkan diri sendiri.salam ziarah dari akak ye.

░♥si lampu neon♥░ said...

BENCI MINUM KOPI..RASA NAK PITAM =(

emymilia said...

eh sama la dgn CE zara...tak leh hidup tanpa kafien...hehe

skrg ni x sempat minum lagi coffee...ngah sakit kepala la ni...adeiii..T_T

Pistachio said...

*senyum indah*

hye sharip!

yeaahhh.. let's welcome 2011!

armouris said...

info tentang kurang tidur di SIHAT SELALU - Kanser Angkara Kurang Tidur