Tuesday, December 14, 2010

"Cikgu Dah Ada Calon? Kalau Belum, Ada Orang Suruh Saya Carikan" : Cara Pantas Sampaikan Niat


Salam semua.
Sudah hari Selasa.
Usai pulang dari sekolah atas beberapa urusan yang menuntut aku memandu selama sejam pergi dan sejam pulang. Tidak mengapa, asalkan urusan aku selesai, itu sudah cukup baik. Sempat juga aku mengejutkan si dia supaya bangun pagi dalam perjalanan aku pulang tadi (kebetulan Mak singgah di kedai, kalau tidak banyak pula persoalan yang mencurigakan keluar)
Senyum.

Ada sesuatu  yang berlaku di sekolah membuatkan aku tersenyum sendirian sehingga tengah hari (baiklah, selepas tengah hari sudah senyum disebabkan benda lain (benda ke orang?) pula)

 [Gambar : Sebenarnya cinta sahaja tidak cukup kan?]

K.S : Cikgu, nak tanya satu benda boleh?
Aku : Tanyalah, boleh sahaja.
K. S. : Cikgu dah ada yang punya?
Aku : (terkejut) Eh?
K.S. : Cikgu kalau belum ada yang punya, saya nak kenalkan dengan seorang lelaki ni boleh?
Aku : (masih lagi terkejut) Er, siapa?
K. S. : Dia ni sedang mecari, kebetulan cikgu pun bujang lagi, itu yang saya tanyakan.
Aku : Ya, bujang lagi.
K.S. : (suara teruja) Jadi boleh berkenalan ke cikgu?
Aku : Er, sebenarnya saya dah ada kawan dengan seorang ni.
K.S. : (suara muram) Oh, tak bolehlah kalau begitu?
Aku : Maaf ya?
K.S. : Tak mengapa, tiada rezeki nampaknya.

[Gambar : Maaf, sedang mengikat dua marga dalam satu jalinan yang entah dimana simpulan hujungnya]

Alhamdulillah.
Kehidupan bertambah baik.
Senyuman terukir dengan lebih ikhlas kepada diri sendiri.
Tumpuan dan perhatian untuk lebih menjaga hak dan keperluan diri sedang diterapkan menjadi motivasi.
Ah, kalau rahsia sekalipun, adakah rahsia itu tidak terbongkar kepada sesiapa?
Enak ketawa.
Ukir rasa.

Teringat apa yang aku bualkan dengan Busuk tengah hari  tadi.

Aku : Baru balik sekolah, aku nak masak sekejap.
Busuk : Baik. Cuma kalau kau nak beritahu keluarga kau yang kau teringin nak kahwin ada caranya.
Aku : Apa dia?
Busuk : Masak pastikan garam lebih, kasi masin. (ketawa)
Aku : (ketawa) Lama lagi lah.
Busuk : Petua orang tua-tua.
Aku : Nanti kena darah tinggi kang.
Busuk : Takpun, rebus dengan air laut.
Aku : Boleh jadi bahan di blog ni. (ketawa)
Busuk : Dah, pergi masak.
Aku : Baik.

Memang gila.
Kalau aku masak semua benda masin, lain pula jadinya nanti.
Ketawa.

Rutin hari ini, seperti selalunya mungkin.
  • Buat sarapan pagi.
  • Kemas rumah.
  • Gerak ke sekolah.
  • Jam 12 tengah hari kejut si dia bangun pagi.
  • Selesaikan masak tengah hari.
  • Luangkan sedikit masa tengok orang makan, buat tugasan universiti dan hanya tengok mata cantik.
  • Berbual dengan kawan-kawan di Twitter.
  • Membalas surat elektronik yang dikirim oleh teman-teman.
  • Menjawab telefon dan membalas pesanan ringkas kawan-kawan (Ya, si dia akan cakap begini - Masa Skype dengan saya pun sempat jawab telefon dan SMS orang kan? >.<)

Baiklah.
Itu sahaja.
Mahu teman orang ke kelas pula.
Senyum.

Nota Kaki :
1. Rindukan Papa, Mama dan Nakama di Twitter. Mana keluarga bahagia kami di Twitter?
2. Berbual dengan Arnab comel adalah menyeronokkan.
3. Sedang mengumpul kekuatan.
4. Jadual tidur semakin hanyut ke laut.

Zara : Bila masing-masing sarkastik dan tiada siapa mahu kalah, memang bergaduh itu tidak akan lama. Mana boleh tahan kalau tidak bercakaran dan lihat masing-masing mahu tunjuk gagah bukan? Ketawa.

12 comments:

Hazzy Ishak said...

wah ada jugak yang tolong carikan pakwe utk zara
hehehe

lea said...

dh ade seseorg..jgn lambat2..hehe

Eila said...

akhirnya...terjawab sudah...selamat berbahagia yer zara...love was wonderful moment...

░♥si lampu neon♥░ said...

asal weh? ko la kawen dulu k...

Cik Dara said...

tip yg plg terbaek..hehe,
xpsl2 mak pelangkong gune kuali..

sumpit said...

wah... bagusnyer.. yang penting tip nak bagitau keluarga tu.. hahahaha
salam kenalan,


| Jemputan untuk menyertai GA | Domain untuk dimenangi |

Ikhlas
- Qalish [Dot] Com -

tehC said...

sekarang ni memang musim kawen..pilih betul jangan sampai terluka..hehe...kawan C pun dah jumpa jodoh siber...C bila lagi yek..

Faarihin said...

best sungguh bila ada orang nak kenalkan seseorang..

skang musim kawen cikgu.. cikgu bila lagi?.. hehehe...

~fiM-uNdefiNed~ said...

wah tahniah kakZara..dah ada yg punye..cepat2 la kawen hehe~
tumpang heppy nie..

ijatnuar87 said...

jgn tunggu lama2,nanti lama2,dia dikebas orang,hehehe...

seven_eleven658 said...

hurmm..sejak2 Arnab muncul dalam hidup cik zara ni, dah jarang dpt tengok gambar2 kotak comel kan..nape ye??=P

takky said...

jgn lupe cari mangga mcm dlm blog http://sylver-room.blogspot.com/2010/11/spring-vacation.html