Sunday, December 05, 2010

Musim Bunga Sudah Tiba? - Negara Mana Musim Bunga Pula Ketika Ini?


Salam semua.
Sedang gembira sambil buat kayuhan mantap di laluan lori getah dan kelapa sawit.
Gembira seperti terlampau banyak pil khayal dalam badan.
Eh?

[Gambar : Eh, kenapa renung bentuk ini ya?]

Senyum.
Celah mana ada musim bunga saat ini.
Setahu aku sekarang musim sejuk dan musim panas di beberapa benua.
Betulkan?
Ketawa.

Hari ini adalah hari yang lebih indah daripada biasa. Kenapa ya?
Sekejap, aku mahu fikir.
Senyum lagi.

Oh ya (tukar topik dengan laju). Pagi tadi kekasih gelap yang berkulit cerah (baca : senior aku) ada menghubungi aku. Rindu dengan suara lelaki pelat dan sentiasa berkomunikasi dalam bahasa Inggeris dengan aku. Cuma, sejak kebelakangan ini dia lebih pekat dengan slanga Negeri Di Bawah Bayu. Maklum sahaja, kekasih yang baru juga datang dari sana. Ah, cemburu dengar dia bahagia. Oh, aku panggil dia O(ketawa kecil)

O: Sudah balik ke kampung halaman ini, bila mahu ke Sabah?
Aku : Mungkin tahun depan kot?
O : Bila?
Aku : Belum pasti. O ada pendapat untuk hotel di KK?
O : Shangri-La Tanjung Aru. Menarik (dan O bercerita tentang segala kelebihannya)
Aku : (sambil dengar sambil Google) Shangri-La?
O : Ya, kenapa?
Aku : Mahal tu, O nak bayarkan ke apa?
O : Tengok bila kamu datang dan dengan siapa (ketawa)
Aku : Mungkin dalam bulan Julai dengan kawan.
O : Siapa kawan tu?
Aku : (ketawa) Nanti beritahu, kenapa O?
O : Nak bertunang bulan Jun dan kahwin bulan Disember tahun depan.
Aku : Betul? Tahniah!
O : Kalau kamu datang lebih daripada bulan Jun, tak dapatlah nak bermanja (ketawa)
Aku : Ceh!
O : Kalau datang bulan Julai, nanti tengok kamu bermanja dengan orang lain pula.
Aku : Haish! O tu nanti bermanja dengan tunang depan saya.
O : Mestilah. Jadi, bagaimana? Datang awal daripada Jun?
Aku : Kena tunggu sekurang-kurangnya Julai.
O : Dah pesan kalau datang sini mestilah berteman, nanti tidur seorang diri, kamu takut pula.
Aku : Ada bawa kawan, seorang, bolehkan?
O : Ikut kamu, tapi bagus juga kalau boleh datang sebelum kahwin.
Aku : Kenapa?
O : Masih boleh bawa kamu jalan-jalan. Nanti kalau dah kahwin, lagi kamu takut mahu jalan sama.
Aku : (ketawa) Sa teda takut bha ini.
O : Wah! Masih ingat cara cakap ya?
Aku : Mestilah.
O : Kawan kau urang Sabah ka? (dia dah mula cakap dengan slanga)
Aku : Teda la. Semenanjung juga ni.
O : Oh, bagus. Tidaklah nanti macam sa kena terbang pulang jumpa keluarga.
Aku : (ketawa) Bahagia kan?
O : Jadi, nanti sa carikan hotel yang sesuai buat kau ni. Bulih?
Aku : Bulih bha kalau kau.

[Gambar : Mahu bilik yang bagus dan menggembirakan serta pemandangan yang menarik]

Pandai sahaja senior aku itu mahu menebak aku sudah punya teman lelaki. Aduhai. Belum ada lagi senior, lainlah senior sudah punya teman wanita baru. Oh ya, dia juga menyatakan mahu buat satu majlis khas  memandangkan perkahwinan dia bakal berlangsung di gereja, jadi untuk rakan-rakan yang beragama lain, dia akan buat satu majlis lain. Ya, bagus!

Oh, kenapa musim bunga?
Tidaklah.
Aku rasa musim bunga adalah musim menggembirakan.
Bukankah bunga itu menarik?
(Sejak bila kau bersikap keperempuanan ni Zara?)

http://farm2.static.flickr.com/1284/5188749576_f06bb44b50.jpg
[Gambar : Terima kasih kerana pinjamkan sedikit manisan di dalam hidup aku yang suram]

Cinta ibarat manisan berwarna warni.
Pelbagai percikan meliputi laluan yang dipilih.
Kita senyum dan gunakan semuanya mewarnai kanvas indah.
Hiasi megah sebuah takhta.
Untuk diduduki bersama.
Susun atur taman bahagia.

Nota Kaki:
1. Rasa Nakama sudah lain dariapda biasa. Kenapa ya?
2. Menggila di Twitter bersama gadis-gadis jelita.
3. Setiap kali baca surat khabar Ahad, aku mesti menyampah. Iklan penuh lebih banyak dari berita.

Zara : Tidak dapat menahan diri daripada senyum tidak berhenti-henti. Tolong, jangan sampai kejang rahang aku ini. Alahai.

8 comments:

Johari Hamzah said...

wah. mahu ke sabah ke??
mesti bestkan.. jalan2..


mane blajar cakp sabah nie?? :)

hans said...

pi sabah
sila beli ole2 dkt ku
dah tempah awal2 dah nih
hahahaha

P/S : Apakah Perasaan Anda Apabila Umur Anda Menjadi Bahan Tekaan? Gembira Atau Duka Atau Tiada Apa - Apa Perasaan?

::wan fadhilah:: said...

wow! tak sangka kak zara pn bleh cakap sabah.. hehehe.. rasa cam teruja plak walaupun bukan orang sabah.. hahaha.. btw, sya di sabah 3 tahun bljar kt sini.. thun depan dah abis.. shangri-la hotel tu best! hehe.. cantik view dia..

izulman said...

Love autumn :)

suffer8zine said...

wahhh jauhnya

Terkini : Seluar Dalam Kalis Bom | Ini Fakta Bukan Auta | GIVEAWAY Lumayan

mier@merr said...

perancangan dia sama dgn aku.haha.

en_me said...

manis tewww.. ;-)

Nabila Azureen Azis said...

HEHE, kak zara pndai ckp sabah laaa. hehe, sya pon org sabah kak! buli laa dtg ke sabah ne yaa! sabah bestt! buli tu tingu2 laut, ada pulau2 lae, hihi..dtg laa tawau! :D