Wednesday, January 05, 2011

"Yang Saya Tahu, Tahun Ini Kita Rampas Balik Piala!"


Tahun ini aku mahu menang.
Tahun ini memang aku harapkan sangat dapat julang piala itu.
Terlepas di tangan musuh tradisi adalah sangat memilukan. Lebih-lebih lagi menjadi bahan ketawa peserta yang bertanding disebabkan kami sangat bersemangat. Eh, setakat selang beberapa mata tahun lepas apa kau ingat aku puas hati ke?

Baiklah.
Kalau berbicara mengenai semangat kesukanan, aku mungkin boleh dianggap antara yang menggila di atas padang tahun lepas (dan pastinya akan bersambung tahun ini). Keghairahan aku pada semangat kesukanan begitu tinggi dan sorakan serta deretan pingat sungguh memuaskan hati. Sekejap, kenapa aku bersikap seperti Dementor pula ni?

http://farm3.static.flickr.com/2634/4164281440_3837db70c6.jpg
[Gambar : Dementor menghisap kegembiraan dan semangat dalam diri manusia. Kalaulah aku boleh hisap benda tu semua dari pasukan lain, mesti enak kan? Gila.]

Sebelum ini bertiga.
Kini sudah berempat.
Kalau dulu kita ada perang tiga pembesar.
Kini empat pembesar bakal bertembung bagi merebut piala yang satu.
Laksamana, Temenggung dan Bendahara kini ditemani Syahbandar.
Merah, biru dan hijau kini sudah buka gelanggang untuk kuning.
Diam.

Pemilihan dan pengundian serta rombakan rumah pasukan dijalankan siang tadi yang menyaksikan pelari-pelari, pelontar-pelontar dan pelompat-pelompat aku sudah entah ke mana perginya. Mereka yang menyumbangkan emas buat pasukan tahun lepas sudah terlepas ke pasukan lain. Ada yang meracau berjumpa dengan aku mahu kembali ke pangkuan Laksamana (Merah), tapi apakan daya bila aturannya sudah termaktub berdasarkan undian. Tetapi tak mengapa, ada beberapa atlet pasukan lain yang mewakili hingga tahap negeri berada di pasukan aku (jadilah kan, dari tiada? - Sila bersyukur Zara!)

Budak : Tahun ini rumah merah mesti kalah lagi cikgu.
Aku : Kenapa pula?
Budak : Sebab ramai budak merah yang bagus semua dah pergi pasukan lain.
Aku : Saya pun dapat banyak budak bagus.
Budak : Kalah nanti (ketawa)
Aku : Saya peduli apa? Rumah merah punya harapan nak menang tahun ini macam harapan Manchester United nak menang liga tahu? Cerah!
Budak : Ceh! Samakan dengan MU.
Aku : Mestilah!

[Gambar : Sila betulkan telinga masing-masing bila ketua rumah pasukan merah mahu memulakan sidang mesyuarat. Dengar-dengar]

Aku : Perhatian semua. Kita akan mulakan mesyuarat pertama rumah sukan kita pada tahun ini. Selamat datang ke pasukan Laksamana ataupun rumah merah. Baiklah, sebelum saya meneruskan agenda, boleh saya tahu, siapa yang sebelum ini memang rumah Laksamana?
Budak : (tak sampai suku yang angkat tangan)
Aku : Oh, jadi yang lain adalah dari pasukan lain ya? Selamat datang dan sila redha.
Budak : Baik cikgu!
Aku : Kita akan membuat pemilihan pengerusi, naib pengerusi dan sebagainya hari ini dan menetapkan jumlah yuran yang perlu dipungut pada tahun ini. Boleh?
Budak : Boleh!
Aku : Cepat siap, kita akan cepat balik.
Budak : Yeah! (bersorak)
Aku : Misi kita pada tahun ini adalah mendapatkan balik piala yang terlepas dari genggaman. Seperti yang diketahui, dulu pasukan lain yang memenanginya.
Budak : Rumah biru, Temenggung menang.
Aku : Benda yang pahit, saya memang tak nak ingat, boleh?
Budak : (ketawa) Boleh pula begitu cikgu?
Aku : (ketawa) Memang. Kita mulakan dengan memilih pengerusi ya?
Budak : Ya!
Aku : Apa yang saya tahu, tahun ini kita rampas balik piala!

[Gambar : Apa kau nak ingat piala tahun lepas pergi ke tangan Temenggung - Rumah Biru? Macam Manchester United kalah pada Chelsea tahu? Panas darah]

Kan aku dah kata, aku mesti mahu menang kan?
Ketawa.
Semangat mestilah menggila.

Hidup Laksamana!
Hidup rumah merah!
Hidup Zara!
Eh?

Nota Kaki :
1. Memang ada pekeliling yang menyatakan guru yang mengajar Pendidikan Jasmani dan murid yang ada kelas tersebut pada hari berkenaan dibenarkan memakai pakaian sukan sepanjang hari. 
2. Semakin menyukai mata pelajaran Pendidikan Jasmani.
3. Sukar untuk menelah perasaan dan hati sendiri - terlampau banyak calar dan luka yang bertimpa-timpa.
4. Tinggal berempat dalam rumah membuatkan rumah semakin sunyi dan hanya dicemari oleh bunyi telefon dan peti televisyen empat segi.
5. Oh, aku ada jiran baru di meja kanan kini.

Zara : Adakah kau tahu sakitnya menunggu dan berkejar-kejar mendapatkan sesuatu yang dirindu? Tidak. Kau tidak pernah tahu dan tidak akan ambil tahu. Membiarkan diri letih dan lesu semata-mata mahu melepaskan rindu sudah menjadi sesuatu yang terlampau biasa bagi aku.

15 comments:

fadh ^_^ said...

bersemangat!
gudluck cikgu =)

piNky LuCiA said...

aku lupa aku rumah apa dulu. haha.

cikpepel said...

kta pulak yg bsemangat.. aku da beli baju hijau baru...rumah merah akan kalah tahun ni....haha

fartvxqhlovate said...

semangatnye cgu^^
saya rumah merah jugak! rumah Ali!!
hehe :)
lat year rumah saya kalah -.-'
mmndgkn taun ni sy pgg jwtn, maka, doaknlah rmh merah sedunia menang yeee^^

shida anwar said...

masa sekolah dulu merah rumah bendahara...rumah laksamana biru...saya rumah laksamana...xpelah sama nama pun kira oklah...chaiyok...chaiyok cikgu...

Nur said...

dulu mase kecik2 undi pengerusi umah sukan yg hensem je..muahahha...maklumla x knal sape2 lagik kan..yg hensem sudahla..muahahha

noorafzan said...

cite zara ni buat saya rindu nak sekolah.
hari sukan hari paling best dalam idup dulu.

fiq said...

fiq x pernah masuk rumah merah =(

..hizamirahim.. said...

haha.
tak sabar nak masok sekolah.
mesti masok2 je dah hari sukan.
adeh.
XD

Ahmad Tajuddin Abdullah said...

wahhh...rupa2nya cikgu saya ni die-hard fan MU...sama la kita cikgu.....hehe

naz said...

hahaha zara. barang sukan jenama zara bila nak keluar?

Gieyana said...

lama x singgah sini..kamoo sihat Zara?? rindu kamoo..sure sibuk dgn xtvt sekolahmu kan!..:D

HEMY said...

aku dah agak dah tu gambar dementor

takky said...

ya...hiduo umah merah....
pinjam penyapu harry porter utk lumba lari nanti???

atty's said...

rumah merah..caiyork..