Friday, February 25, 2011

Ujian Pertama : Penyeludup Adalah Perniagaan Antarabangsa


Setiap tahun, ujian pertama adalah pengukur, tanda aras bagaiman proses pembelajaran telah berlangsung untuk jangka masa dua purnama, lebih kurang sebab cuti sekolah menimbun tak ingat dunia. Aku akui, cuti itu menarik, tetapi kalau sampai masa budak dah tak ingat apa yang disumbatkan sejak hari pertama, mahu gila nak betulkan semula. Kan?

http://farm4.static.flickr.com/3613/3365104343_a9bd0156a1.jpg
[Gambar : Waktu begini, aku memang longlai sedemikian rupa. Sadis kan? Ketawa]

Menanda kertas ujian adalah satu terapi yang sangat diperlukan selepas berhempas pulas membuat soalan. Percayalah cakap aku, membuat, menyediakan soalan adalah lebih sukar berbanding menjawab soalan. Jadi, aku lebih suka menjawab atau mencari jawapan berbanding membentuk soalan ujian yang ternyata menyebabkan aku separa nanar.
Ketawa.

Berbuih aku mengajar di dalam kelas, tapi penyeludup adalah satu bentuk perniagaan luar negeri ataupun antarabangsa? Hebat betul kan?

Bila aku panggil ke depan, macam-macam pula dalihnya. Memang aku ketawa besar tapi aku lebih rela kertas jawapan kosong dari dapat  jawapan pelik begini. Baiklah, kita anggap dia kreatif dan sangat berseni (aku sedang berusaha untuk berfikiran positif dan terbuka ni).

Aku : Ni sejak bila penyeludup jadi perniagaan antarabangsa ni?
Budak : Dalam drama selalu macam tu cikgu.
Aku : Oh, dalam drama eh?
Budak : Cerita 'omputih' kan macam tu cikgu.
Aku : =.=

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/184269_10150414850415543_885375542_17351012_4804391_n.jpg
[Gambar] Sejak bila pula 'airport' adalah jenis perniagaan luar negeri? Sejak bila? Import adalah.
Ya, baiklah, kita gunakan 'airport' untuk 'import'. =_=

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/179860_10150414850490543_885375542_17351013_6379811_n.jpg
[Gambar] Sila tengok tempat yang aku bulatkan. Kekurangan tenaga katanya sebagai alasan tidak siap.
Aduhai. Tenaga terakhir telah digunakan untuk menulis ayat itu agaknya.

Aku : Banyak salah, nanti buat pembetulan.
Budak : Kena buat ke cikgu?
Aku : Buat.
Budak : Cikgu doakan saya ada tenaga nak buat cikgu.
Aku : Mesti ada tenaga. Balik makan nasi. Minggu depan kalau tak siap, kena awak nanti.
Budak : Kalau ada tenaga, saya buat nanti cikgu.
Aku : Malangnya saya sentiasa bertenaga kalau nak denda orang.

Sebab itulah kalau menanda kertas jawapan murid, aku lebih suka menonton drama Korea ataupun apa-apa siri penyiasatan supaya kepala otak aku tidak jumud pada satu perkara sahaja. Gila kalau aku terlampau fokus pada satu benda sebegitu rupa (walaupun hakikatnya seronok baca dan ketawa seorang diri macam orang gila).

Nota Kaki :
1. Mungkin tidak akan ke Skudai esok.
2. Keletihan dan rindukan hujan.
3. Cubaan aku untuk terus senyum dan berjalan menjauh nampaknya menghadapi ujian kecil dari dalam. Hati, jangan degil dan terpesong dari apa yang ditetapkan serta dipateri.

Zara : Menukar kulit baru untuk blog sebagai suka-suka. Kacak tak?

47 comments:

♥ AMOYELLA said...

hahaa...seryes...tak sabar nak jd cikgu bila baca entry ni. hahaaaaaa

M. Faiz Syahmi said...

budak penyeludup tu ada bakat jadi blogger yang terkenal.

MATAHARI said...

Gumiho!




*Om Nom Nom*


"nak Daim?", sambil menghulurkan daim sebungkus.

miss aisya said...

comel nyer blog!!! nampak mcm blog kanak2 riang..shuke2..:p

Johari Hamzah said...

huhu. seyesly lawak.. budak sekolah darjah berapa nie zara?? huhuhu...

p/s: templates ni cantik gak.. :)

LORD ZARA 札拉 said...

@♥ AMOYELLA

ha ha ha.
kamu akan lalui nanti dik.
:)

LORD ZARA 札拉 said...

@M. Faiz Syahmi

kejadahnya plak?
hahaha

LORD ZARA 札拉 said...

@MATAHARI

LUCIFER!
Terimas beb.
Kegemaran ni.

XD

LORD ZARA 札拉 said...

@miss aisya

Ha ha ha.
Tak kacak ke?

LORD ZARA 札拉 said...

@Johari Hamzah

Yang tulis penyeludup dengan kekurangan tenaga tu budak Form 2. Yang tulis airport budak Form 1.

hahaha

Wahida Jumaat said...

serius kelakar...
buat jiwa terbakar jg membaca jwpn mereka2 ini..
tak ada tenaga

errrm, dulu suke wat p/s kt cikgu2 jg.. *gelihati*

Latifah said...

huhu... lebih kurang tanda kertas ujian pelajar kejuruteraan je..
dengan rumus yang tak pernah dilihat...
sangat kreatif sampai tak tahu nak bagi markah macam mana..

Afizz said...

Diorang ni mungkin terkena cultural shock kot...

Anonymous said...

have to specify what kind/types of 'legal' business that they have to answer...

illegal business might also be included if you don't specify and thus their answer could be acceptable too...

talking about creativity and giftedness.. it is not just about extraordinary way of ability/thinking but also what is valued and relevant for a given society at specific location and time... (I should include that in my discussion chapter.. why do I find it difficult to write 'formally' in the chapter but not in people's blog?)... this is my idea so even though it is appeared in your blog, I can use it in my thesis.. hahahahaha (not a plagiarism ok?)

LORD ZARA 札拉 said...

@Wahida Jumaat

hahaha~
haip! haip!

LORD ZARA 札拉 said...

@Latifah

Sama dengan Math kan?
Trauma~
XD

LORD ZARA 札拉 said...

@Afizz

EH?

LORD ZARA 札拉 said...

@Anonymous

Miss Dij, is this U?
I wonder.
;)

But then, I agree!
Sometimes it's funny how their mind/brain stimulated uniquely during exam~

Azrul Hisham said...

gelak guling bila baca jawapan semua tu... :)

dah tukar template nampak...hehe..cool :)

Anonymous said...

now u feel what I used to feel when I marked the assignments and essays... still remember it quite well somebody wrote about the importance of philosophy of education in education

Untuk memastikan setiap jiwa akan terdidik dengan ajaran yang murni dan beretika demi agama, bangsa dan negara.

heck... since when I taught these students to use such dramatic wordings and sentences? ...

well, had a good laugh marking that...

in your case, rather than punishing them, why not have a good discussion about why their answers are not what you expect even though it might be considered as acceptable in another context? in this case, you are also teaching them about social norms as well as to be creative within that social boundry... well, there is nothing wrong with being creative but again, what is valued in a society will determine if one's creativity will be rewarded accordingly... if you use your creativity to do something that socially unacceptable, you will end up in troubles and adolescents need to be taught to aware about such issues... if not, you will have a hellish experience to convince them especially when they will start to loyar buruk with you... and then you will get mad and the discussion does not lead to meaningful interaction...

they are not kindy children... so if you have such academic or high level kind of discussion, they could understand..

to be a teacher, don't easily loss your temper... at the same time being cool at all times might cause you to lose their respect too.. impresss them with cognitively stimulating discussion.. some might still loyar buruk with you but be aware... some of them might pick up more than what you think and who knows, u might change the course of your students' lives... aren't we glad to be in the profession where we can 'empower' and at the same time 'mold' and thus control how the students think in the future?.. (sounds like an evil plan, right?... hahahha)

LORD ZARA 札拉 said...

@Azrul Hisham

Nak guling atas bunga sakura ke bang?
hahaha.

LORD ZARA 札拉 said...

@Anonymous

Personally I laughed my ass out while I was reading those papers. That's why I took my phone and snapped all those photos.

I even sarcastically (but in joke tone), sound that boy. Penyeludup might be correct, in term of business, but to find that it's actually killed my nerves when I found that kind of answer, I asked him to make correction.

Funny penyeludup tho.
XD

Those kids sometimes kinky. Yeah, kinky even tho they actually 13 or 14 years old only. Kids grown up too fast eh?

And...
ehem, that's not evil.
That's consider as, we're the master. We did gone thru all of that. It's time to repay whatever our teachers did before aite?

XD

Orkid Edyliyne @ OrkEd said...

sudah.. OE pun tergelak sendiri...
teringat dekat cerita ibu OE yang dulu jadi cikgu BM...
sampaikan tak cukup nafas menggelakkan paper nak murid dia dengan ayah OE masa tu diorang baru kahwin...
heheh...
(n_n)

LORD ZARA 札拉 said...

@Orkid Edyliyne @ OrkEd

Ha ha ha.
#ohsem kan?

SuperAqram said...

mungkin aku akan buat entri sebegini bila menanda jawapan tutorial.

lagi hamjad kalau budak universiti bagi jawapan. dan aku akui aku pun pernah bagi jawapan yang hamjad sewaktu menjawab exam dulu.

hehehe~~

mcjust.lol said...

lucu gile jawapan 'kehabisan tenaga' tuh... ;D

FasiHaH SupiaN said...

kak zara! kacak lah wajah baru! ;)

kotak said...

budak sekarang mmg keretip...
mak kite cikgu bio. tgk bdk2 jawap mmg sakit jiwa.
soklan: apakah fungsi uterus?
jawapan: tempat bermain utk bayi.
soklan: fungsi placenta?
jawapan: permainan bayi.

dlm kepala nk main je.

Raouf Sora said...

skin blog yg baru ni style la kak zara...cool!!

LORD ZARA 札拉 said...

@SuperAqram

hahaha.
lagi kreatif kan?

:)

LORD ZARA 札拉 said...

@mcjust.lol

Ha ha ha.
Yup~

LORD ZARA 札拉 said...

@FasiHaH SupiaN

Thanks.
:)

LORD ZARA 札拉 said...

@kotak

Sengal je kan?
T__T

LORD ZARA 札拉 said...

@Raouf Sora

Thanks yaww~

takky said...

nk sokong murid yg tulis jwapan penyeludup 2 boleh x????
sebab saye rase murid nie jenis yg suke bace surat khabar (kot??)
tahu psal penyeludupan minyak dan gula yg berlaku sekarang ini...

Amoi said...

masa sekolah I will not write those answer. But I will just hand in the blank answer sheet.

kids now a days very funny tho.

LORD ZARA 札拉 said...

@takky :

Ha ha ha.
Dia tengok movie.
XD

LORD ZARA 札拉 said...

@Amoi :

TU la.
Better empty, clean answer sheets.

g0m0k9enDek said...

senyuman ak larik lintang pukang bila tanda buku latihan. xam paper apatah lagik!

Rina AVAIL a.k.a cik betty said...

erkk..bbrp hari x jengah ke sini rupanya dah berubah template..hehe..lucu la anak murid zara..me sulu ngajar bahasa melayu..tau² jelah nak menanda karangan..boleh pengsan..lagi baik dia x payah tulis apa²..me blh bg O ajer..

LORD ZARA 札拉 said...

@g0m0k9enDek :

Ha ha ha.
Lagi trauma kan?
Kan?

LORD ZARA 札拉 said...

@Rina AVAIL a.k.a cik betty :

Sangat kagum pada cikgu Bm dan BI.
boleh tahan baca ayat2 budak yg gila panjang~

hahaha~

oreo oreo said...

hari ni baru sempat menyinggahh kembali di blog yang semakin hari semakin cantekkkkkk!

oh suke template baru nii. nampak jauh jauh lagi comel!

dan sekarang saya da dapat petua baru untuk tambahkan tenaga kalau kekurangam.wuhuuu.

nice one kak zara! =]

yanaSham said...

so cute siap bagi note kat bawah ketas jawapan...;)

Muhd Hafiz said...

Yang budak kekurangan tenaga tu, kena bagi minum Power Root :D

dalila saleh said...

Haha lawak. ketawa sorang2 sampai adik yang duduk dekat sebelah pun tanya "kau ni kenapa??" :D

tumpanglalu said...

sori mencelah. bagaimana kalu ada bdk yg jwb "minta maaf cikgu, saya tahu saya tak sepatutnya tulis camni tp saya betul2 tak igt jawapan utk soalan ni"..