Saturday, March 19, 2011

Hati Dan Cinta : Kau Tak Belajar, Mana Kau Tahu?


Benci tahu?
Rasa nak lempang orang laju-laju. Buat undian nak ajak orang sakit hati. Pusingan pertama dah jumpa dengan si biru yang puaka. Memanglah boleh buat aku bakar meja orang yang berada di arah timur laut aku di sekolah nanti. Tak masuk arah utara ataupun arah barat sekali. Memang masak nanti. Alahai.

Ichiban [Number One] Headband
[Gambar : Ni dia tulis "Ichiban" - Nombor Satu]

Kawan : Tengah buat apa kau?
Aku : Belajar.
Kawan : Belajar apa lagi?
Aku : Untuk peperiksaan. Kenapa?
Kawan : Ada benda nak tanya.
Aku : Apa dia?
Kawan : Apa beza cinta, kasih, sayang, suka dan memendam rasa?
Aku : Apakah?
Kawan : Macam mana nak beza?
Aku : Otak aku tak boleh cerna ni.
Kawan : Tolonglah. Aku betul-betul nak tahu.
Aku : Cuba kau tanya hati kau. 
Kawan : Nak tanya macam mana? Ketuk hati tu?
Aku : Mari aku ketuk guna tukul besi.
Kawan : Gilakah kau perempuan?
Aku : Aku tengah belajar ni. Otak tak rasional.
Kawan : Macam mana, tolonglah aku sekejap. Aku keliru.
Aku : Keliru kejadahnya? Kau belajar kenal hati kau sendiri.
Kawan : Maksud kau?
Aku : Kenal hati kau. Baru kau boleh bezakan perasaan kau tu.
Kawan : Macam mana?
Aku : Contohnya dengan aku ini, kau rasa apa?
Kawan : Sebagai kawan, aku sayang kau.
Aku : Kan boleh bezakan, sayang ke apa kan?
Kawan : Dengan kau senang, tapi bila ada dengan seorang kawan aku ni, aku jadi pelik. Entah sayang ke, aku cinta dia ke, aku tak pasti. Bila nampak dia gembira dengan lelaki lain aku jadi bengang sendiri. Tapi dia kawan aku juga.
Aku : Sebab itu aku suruh kau belajar kenal hati kau, diri kau sendiri.
Kawan : Macam mana nak tahu hati sendiri?
Aku : Kau tak belajar, mana kau tahu?
Kawan : Perempuan garang dah keluar.
Aku : Kan aku kata aku tengah belajar.
Kawan : Kau kenal hati kau?
Aku : Kenal.
Kawan : Siapa yang kau suka sekarang ini?
Aku : Diri aku sendiri.

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/189352_10150441952815543_885375542_17649495_7379985_n.jpg
Dah berzaman tak letak gambar sendiri. Ini gambar siang tadi lepas terima pengikat kepala itu dari seorang rakan Twitter dan blog aku. 

Memang tak comel pun.
Jadi siapa yang sangka tukang menaip di blog ini adalah lelaki kacak, anda salah sebab perempuan beku di atas adalah penulisnya. Kalau dia geram sebab hasil tulisannya dijaja, fahamilah dia sebelum dia mula menyanyi lagu Faizal Tahir secara maraton.

Apakah aku terlalu tamak? Kehidupan itu telah indah dengan sendirinya. Apakah aku kurang bersyukur?. Aku ingin menganggap semua yang berlaku adalah satu ujian, sama ada aku akan tabah atau tidak dalam menjalani sesuatu yang dipanggil kehidupan. Hidup ini adalah mimpi buat diri aku. Aku menjalani kehidupan yang aku impikan, melanjutkan pelajaran ke tempat yang aku inginkan, apa yang aku ingin gapai, syukur kepada Yang Maha Esa, Dia telah memudahkan segala urusan aku. Aku di kelilingi oleh manusia-manusia yang memahami serta mengerti apa yang perlu dikobankan dalam menjalani sesuatu impian.

[Gambar : Bila agaknya kau akan temui cinta?]

Cinta itu penawar!
Benar barangkali cinta itu penawar. Kerana asakan cinta, manusia menjadi kuat, menjadi lebih tabah dalam menjalani kehidupan. Sesuatu yang indah, apa perlu lagi kita merosakkan dengan sikap yang tiada ertinya dalam kehidupan kita sendiri?. Hidup ini bukan hanya ada kita, tetapi, masyarakat serta semua komponen yang tidak harus kita lupakan. Ampuh sekali kata-kata masyarakat terhadap nilai kehidupan seseorang itu. Itu sikap manusia, yang paling penting, bagi diriku, ambil sahaja yang membina, yang positif. Yang meruntuhkan itu, tidak perlu walaupun sedikit. Sikap yang negatif akan meracuni diri, itu adalah pasti.

Pernah aku menyatakan, aku bukan manusia yang dianugerahi kecantikan tetapi dibidas oleh seorang sahabat. Dia menyatakan aku cantik, dalam apa yang Tuhan telah jadikan. Nah! Aku terpempan dengan kata-kata itu, benar katanya. Manusia ini dijadikan dengan sebaik-baiknya, mengapa aku harus merungut lagi?

Cinta itu mengubah tingkah laku kita.
Cinta itu barang kali telah merubah sikap aku sendiri. Aku menjadi manusia yang lebih bijak dalam menilai perasaan, pandangan serta harapan yang telah disandarkan kepada aku. Mungkin disebabkan cinta pertama yang telah kecundang, aku rebah seketika, ianya lebih kepada aku menilai diri ini. Cinta yang aku pertahankan terkulai, apakah daripada kesilapan aku atau si dia?. Aku mahu mengurangkan menuding jari, barangkali ia berpunca daripadaku, siapa tahu aku bakal diuji begini tatkala gembira?. Nah, gagal lagi dengan cinta kedua, kali ini aku ketawa sahaja.

Jadi, kalau kau tak kenal hati sendiri, bagaimana mahu menjalani kehidupan yang indah bukan?
Senyum.

Nota Kaki :
1. Lidah sakit semula. Ketawa.
2. Buat perkara gila sendirian.
3. Hari ini aku makan nasi. Rasa nak tampar diri sendiri.

Zara : Senyum sahaja sebab aku tahu kehadiran aku tidak lagi diperlukan oleh sesiapa. Aku manusia beku yang termenung lihat langit senja dan malam gelap tanpa ditemani oleh sesiapa. Kesakitan aku, kegembiraan aku, hanya aku yang rasa.

24 comments:

mcjust.lol said...

tak belajar pasal cinta pun... sendiri kena kenal hati. ;))

redbean said...
This comment has been removed by the author.
redbean said...

buku cinta maya saya :)

soffea said...

saya suka setiap olahan ayat anda. n ya. insaf utk ayat ini: Manusia ini dijadikan dengan sebaik-baiknya, mengapa aku harus merungut lagi?..

wuhuuu..

nway, thanks utk setiap entry yg menarik.

Lucifer said...

ganbate!


hm,

nota kaki yang sayu.

hana said...

kadang2 mmg susah nk phm hati ini..
bab perasaan nh mmg sesak kn pikiran..hahha

APi said...

kesedihan kau, kegembiraan kau, hanya kau yang rasa..
sebab tu nama blog ni dunia sebelah kau kan..
eh!
dunia sebelah zara..



*pena'kulan sendiri..

Raouf Sora said...

kak zara: org kate cinta antara manusia tu ade kuasa..it can change people..love is magic..but for me now..love sometimes can be magic but magic sometimes can be just an illusion..you can make a conclusion from my statement here..~:)

tetapi cinta kpd Yang Maha Pencipta adalah yg cinta yg seagung-agungnya..~:)

PinQib said...

emm..
sy jenis pendam perassaannn

suffer8zine said...

kadang2 pendam juga best :P

Terkini : Keputusan SPM Keluar Rabu Ini

LORD ZARA 札拉 said...

@mcjust.lol

betul!

XD

LORD ZARA 札拉 said...

@redbean

apahal kau delete der?

LORD ZARA 札拉 said...

@redbean

Cinta aku juga.

La la la~

LORD ZARA 札拉 said...

@soffea

Aaaa~
makasih juga dear~

LORD ZARA 札拉 said...

@Lucifer

Eh.
Sayu ke?

LORD ZARA 札拉 said...

@hana

ha ha ha.
kenapa kau gelak?

LORD ZARA 札拉 said...

@APi

hehehe~
baik!

LORD ZARA 札拉 said...

@Raouf Sora

Ehem.
Sometimes we need miracle. Miracle always happen and it's beyond what we expect my dear.

:)

The last part, I do agree~
XD

LORD ZARA 札拉 said...

@PinQib

Sometimes kena luahkan~

:)

LORD ZARA 札拉 said...

@suffer8zine

dengan harapan mampu bertahan~
XD

Dark Half said...

masa masih panjang utk explore sikap2 manusia
mungkin berguna utk deal dgn sikap pasangan bila hidup sebumbung dgn si dia

yok said...

lama tak singgah sini :)

Raouf Sora said...

hehe..sy setuju..love is a miracle..not magic..~:D

terima kasih, kak zara..~:)

NaNa said...

cik zara..kamu begitu pandai bermain dgn kata2, begitu puitis sampai aku terbuai2 baca tulisan kamu ini...hilang sudah tensen aku mengadap bahasa alient ini..huhuuu...nway thanks... :)