Tuesday, July 19, 2011

Adakah Itu Cinta Atau Sekadar Suka-Suka?


Setiap manusia melalui satu fasa, satu detik dalam hidup mereka - rasa ingin mencintai dan dicintai.
Menyayangi dan disayangi.
Diperlukan dan memerlukan.


Dan manusia itu, kadangkala perlu mencari walaupun mungkin ia akan datang sendiri.
Hidup ini kan aneh barangkali. 


Masa kita mencari dengan penuh gigih, tiada apa yang terbentang ataupun terhidang dalam hidup. Bila kita berhenti mencari dan mula rasa mahu berputus asa, satu demi satu menjelma di hadapan mata dan kita mungkin keliru, yang mana satu perlu diraih dan ditolak walaupun dirayu tanpa jemu.


http://farm3.static.flickr.com/2793/4284552475_41a2f8443c.jpg
[Sumber gambar]
Dan, dalam perjalanan mencari bahagia - membuat keputusan dalam hidup, ada satu saat, kita akan tersentak dan tertanya-tanya. Apakah ini benar jalan menuju gembira? Apakah benar ini cinta atau sekadar suka-suka?

"Kalau cinta itu datang kerana Allah, sejauh mana dia pergi pun, dia tetap akan kembali. Kalau cinta itu sekadar suka-suka, nafsu, bila dia pergi, kita akan sedih sekejap sahaja dan akan pulih kembali dan tidak rasa apa-apa"
(Ayat Syed Yusof, Abah aku 2007)


Dan, untuk menjawab pertanyaan itu tadi, kita perlu tanya diri sendiri. 
Tanya kematangan diri dan jangan lupa, mohonlah pada Yang Maha Esa itu sendiri.

Nota Kaki :
Sibuk sepanjang minggu ini.

Zara : Juvana dah habis. Aku ganti Cikgu Zakiah tu nanti. Jangan lupa undi.

12 comments:

Wanz Mejuez said...

terbaik lah zara...... cinta hanya pada nafsu binasa..

ima said...

betul.sebab itulah yg jadi pd sy skrg.

namaakulynn said...

ayat ur abah best.;)

p/s:notakaki last tu sangat ohsem.hahaha.ok la.CIKGU ZARA=CIKGU ZAKIAH!hahah.

mamafarhan said...

CINTA... punya banyak maksud yg tersurat dan tersirat... cinta pada Allah swt adalah kekal abadi..

b a m b a m ' s said...

ohhhh..cikgu zakiah ek!! ahhahha..

DaUnAn said...

hahahaha...kalo cik zara gantikn cikgu zakiah...moleh sungguh hahahha

Ainul Hayat said...

Nak ganti cikgu zakiah ye zara? wow, pasti best.

**::CIKNUURUL::** said...

best entri ni,..dn sgt stju dgn kata2 ats tu,..


"kalau kite cnta kerana Allah,bile d tinggalkn kite xkn kecewa,.malah kite akn lebih brsykur dn psitif sbb Allah akn kurniakan kite pengalaman brtemu dgn sseorang.

Melukis Awan said...

Pengen tahu itu cita atau cuma suka-suka? kurang rasanya kalau kita cukup bertanya pada diri sendiri.... karena diri ini karena bisa jadi diri ini lebih cenderung pada nafsu,Standar yang paling pas adalah kita tanyakan pada al Qur'an dan sunnah Rasulullah.....jangan-jangan Allah dan rasulnya percintaan yang demikian atau minimal tidak menyukai percintaan dengan cara yang demikian....... wallahua a'lam bisshawab.

oshinz said...

quote terbaik sis!!! nak copy bleh ke?

vy nin said...

cinta cinta cinta buat saya bingung. (-_-')

luthfi said...

Zara, susah nak cari cinta sebenar sekarang ni. Semua cinta berlandaskan nafsu..