Friday, August 12, 2011

#12 #Ramadhan : Burung - Cinta Robot Dan Epal


Robot tengok diri dia.
Tegak.
Tiada bentuk khas tetapi masih lain dari orang lain yang berlekuk.
Dia suka.

Epal jeling robot dengan geram.
Bentuk kotak tapi banyak pula muncul dan imbas diri dia.
Tapi epal rasa robot tak boleh makan epal.
Robot kan mesin?

Mereka menyimpan perasaan antara satu sama lain.
Diam dan saling bersaing untuk menunjukkan kehebatan masing-masing.
Tapi, mereka tahu mereka mahu bersama.

http://farm6.static.flickr.com/5063/5660743795_6cbb0e1865.jpg
[Sumber gambar]

Tapi dalam percintaan robot dan epal yang terhalang oleh sifat ego masing-masing, mana mereka nak mengaku kan? Muncul burung yang membawa sinar baru dalam kehidupan mereka. Ya, burung yang marah.

http://farm4.static.flickr.com/3037/5751754181_1d52d62533.jpg
[Sumber gambar]

Bila mereka bertemu disebabkan oleh burung pemarah, maka kasih sayang antara mereka pun bersemi dengan gembiranya. Ya, kasih sayang kan umpama dadah?

Sampai satu peringkat barangkali, keperluan kepada dadah itu mencengkam dan sangat diperlukan.
Ketagihan mungkin menular.
Keperluan mungkin berpanjangan.
Seperti juga kasih sayang.
Kan?

Kasih sayang itu umpama dadah.
Sedikit mungkin baik.
Sedikit mungkin berkurangan.
Di tahap biasa, kita gembira.
Di tahap biasa, mungkin tidak lagi bermakna.
Bila banyak, mungkin akan lebih baik.
Bila banyak, mungkin akan membawa kemudaratan.


Epal dan robot mahu bersama.
Sebab beri hitam punca segala.
Masalah melanda.


Nota Kaki :
1. Sebenarnya otak merapu.
2. Tulisan serupa budak kan?

Zara : Kita mungkin tidak pernah berhenti mencintai seseorang, tetapi kita belajar untuk memendam perasaan itu ke dalam sudut hati paling dalam. (Shafaza Zara, 2011)

7 comments:

cik hani said...

smart je robot tu..

sayang nk makan..
hikhik

Wadi AR said...

smg akak cpt sembuh. kak, jom buke sesame

nazirafarahinomar said...

Semoga cepat sembuh ya kak zara. ^^
manusia takkan dapat hidup tanpa kasih sayang.

fiey said...

betul lah syg jer nk makan..huhu

http://mommyakmal.blogspot.com/2011/08/painting-khas-untuk-si-pemurah-hati.html

Beeha B. said...

cool~

Raden said...

cantek..tp cam xsedap je. hehe

zino said...

selamat berpuasa...