Monday, October 31, 2011

Jangan Nak Kejam Sangat Boleh?



Awak.
Mari meraikan kematian.
Watak yang sudah tidak mampu berjalan.
Terberhenti disebabkan sebuah kegagalan.
Takdir menentukan bahawa ini bukan saat menggenggam kejayaan.
Ini saat belajar dari kesilapan.
Untuk buang kesialan.

Awak.
Dia menangis lagi.
Menangis bukan sebab cinta pergi.
Dia menangis bila dia terpinggir kembali.
Benda yang diusahakan tidak bernilai walaupun dia mahu berdiri.
Tangisan itu melumpuhkan sistem pertahanan diri.
Penuh rasa tidak dihargai.
Penuh rasa tidak diperlukan sesiapa di dunia ini.
Penuh dengan perasaan dia makhluk paling bodoh kini.

http://farm3.static.flickr.com/2510/3682893928_69819b77b5.jpg
[Sumber gambar]

Awak.
Itulah kulit sebenar dia.
Dia tidak perlu dihujani cinta.
Dia tidak perlu dilimpahi kasih sayang setiap masa.
Dia mahu segala terurus atas usahanya.
Dia mahu kejayaan yang diusahakan terlaksana.
Dia mahu buktikan bahawa dia juga masih manusia.
Dia mahu buktikan dia punya harga.
Dia mahu berikan nilai pada keluarga.
Dia mahu keluarga buka mata.
Apa yang dilakukan selama ini bukan sia-sia.

Awak.
Kali ini dia gagal kembali.
Sebaris ayat mampu buat dia terduduk rebah ke bumi.
Jiwa dia kosong tanpa isi.
Mata merenung lelangit kamar yang sepi.
Dan tanpa dia sedar air mata membasahi pipi.
Dia ulang tiga kali ayat - "Ini bukan rezeki"
Air mata diseka tetapi ia seakan tidak mahu berhenti.
Dia penat pujuk diri sendiri.
Biarkan mata buntang, senyap dan pipi kering terpalit manik mimpi.
Impian dia musnah lagi.

Awak.
Hati dia sukar mahu dipujuk.
Otak dia sudah mula menjeruk.
Tubuh dibiarkan terpuruk.
Perasaan menjadi semakin teruk.
Diri dirasakan semakin buruk.
Dua tiga kali pandang, dia rasa sudah serupa beruk.
Ah, dia rasa sungguh terkutuk.

http://farm4.static.flickr.com/3447/3750768436_ecc7406214.jpg
[Sumber gambar]

Awak.
Sakit itu buat dia makin gila.
Rasa terbuang buat dia tidak mampu mencerna jiwa.
Tapi dia tetap manusia yang serupa.
Tetap budak yang awak kenal sebegitu lama.
Kegagalan hanya buat dia makin gigih bekerja.
Kesakitan hanya akan buatkan dia lebih kuat berusaha.
Untuk buktikan bahawa dia mampu lunaskan apa sahaja.
Rintangan dan cabaran sudah jadi makanan ruji dia.
Air mata yang tumpah sebagai pelincir dia mahu butikan pada dunia.
Biarkan sakit diinjak membuatkan dia terjaga.
Kalaupun dia tidak mampu kali ini, suatu  hari nanti dia mungkin berjaya.
Walaupun terpaksa telan kesakitan sendirian tanpa bicara.

Awak.
Maafkan dia.
Maafkan dia yang berdusta.
Maafkan dia yang tidak mampu susun bicara.
Maafkan dia yang menafikan dia sedang menjeruk rasa.
Maafkan dia yang berselindung dengan ketawa.
Maafkan dia yang tidak mampu untuk diri setanding dengan awak yang bijaksana.
Maafkan dia yang enggan dilihat lemah depan awak - manusia yang dia cinta.
Maafkan dia yang gigit lidah agar tiada lagi deraian air mata.
Maafkan dia yang selalu mencintai awak hingga tidak mahu awak lihat dia derita.
Maafkan dia yang buat awak geram hingga berlalu pergi demi menghukum dia.
Maafkan dia yang tidak mampu tersenyum dengan ceria.

Awak.
Dia akan kembali.
Untuk buktikan bahawa dia layak dihargai.
Walaupun ia bakal mengambil masa, pastikan ada doa mengiringi.
Dia tahu dia mampu berdiri.
Walaupun awak hanya melihat dari tepi.
Itu sahaja semangat yang dia cari.

Nota Kaki :
Apa yang aku tunggu hampir seminggu sudah muncul keputusannya. Gagal mencuri hati panel penilai disebabkan aspek teknikal yang pastinya membuatkan aku sedikit jatuh. Tetapi tidak mengapa, aku doa agar selepas ini aku mampu gapai impian tersebut. Terima kasih buat mereka yang tidak henti mendoakan dan berikan aku semangat.

Zara : Aku hampir tidak mempercayai perkataan maaf disebabkan aku merasakan maaf itu sepatutnya diucapkan dengan syarat tidak mahu lagi mengulangi kesilapan yang sama. Tapi entahlah, aku masih lagi manusia, dan juga mereka juga.


8 comments:

khaizarien said...

sae with what i feel now....thank zara...

tOyO said...

ayat cikgu..tinggi..smpi x mau nk faham..hehe

a kl citizen said...

cuba lagi zara...

apa pun.

Cik Rama-rama said...

jika maaf itu betul2 ikhlas sari hati insyaallah benda yang sama tak akan berulang,
tapi ada juga maaf hanya untuk mengambil hati. akhirnya perkara yang sama akan berulang..

takky said...

saye paling x suka bila org ckp mcm ni:
" sedangkan nabi maafkan umat, kau pulak tak nak maafkan kami"...
kalau sekali 2 boleh la maafkan...
tapi saya x setanding nabi, saya lemah....

btw, harap kak zara tabah hadapi dugaan...

granulaz said...

masa akan ubat segalanya..so skang ni. zara chill je la. enjoy life. klu d jodoh xkmana..kan? :D

cik aja si budak nakal said...

ad btol jugak kan,,,,
bagus la entry niy,,, :))
banyk mmbantu pd yg mmrlukan,,,

Anonymous said...

I am distressed up the predicament in Syria!