Tuesday, January 31, 2012

Panduan Bagi Penceramah - Cara Atasi Gentar.




Salam semua.
Adakah sudah mengundi aku berdasarkan gambar di atas?
Ceh, sempat lagi nak tanya benda begini kan?

Apa pun, aku kembali pada momentum aku untuk menulis. Aku rasa disebabkan apa yang aku lalui sejak beberapa minggu ini, aku mula susun kembali otak aku, agar berfungsi seperti yang aku mahukan dan bukan semata-mata mengikut apa yang aku panggil sebagai kedegilan. Ya, kedegilan dalam meneruskan kehidupan. Melalui masa yang agak sukar, aku rasa kadangkala ianya juga baik dalam menentukan (dengan lebih tepat dan jitu), tentang apa yang aku paling kehendaki, dan tidak hanyut dalam nafsu diri. Ah, bicara pembuka kata sahaja sudah bikin yang baca mahu hentak kepala aku gamaknya. Tapi, ini aku seperti yang kalian semua kenal, gila tidak tentu masa.

http://farm4.staticflickr.com/3144/4077764060_a17e8e3e3a.jpg
[Sumber gambar] - Cuti panjang aku habiskan dengan keadaan lebih kurang begini, tapi sudah tentunya ini bukan aku.

Aneh.
Sesetengah orang mungkin merasakan sedikit aneh bila aku tidak memperkatakan tentang Anugerah Juara Lagu 26 (#AJL26). Sebab selalunya aku akan menulis berdasarkan apa aku suka, apa aku rasa secara peribadi. Kali ini tidak, atas dasar aku menulis dengan lebih gigih di Twitter. Seperti dikhabarkan oleh saudara Hazrey dan Sultan Muzaffar di Twitter mereka, aku berada di tempat pertama manusia yang paling banyak berkicau tentang #AJL26 mengikut rekod yang dikeluarkan pada sidang media. Baiklah, aku tidak mahu memperkatakan tentang itu, sebab ya, aku sendiri mendapat khabar itu dari mereka.

Berbalik kepada tajuk di atas, aku mendapat undangan untuk memberikan ceramah (istilah ini agak menakutkan) pada hujung minggu ini, 4 Februari 2012 di salah sebuah kolej berdekatan dengan rumah aku. Ini kali kedua aku diundang secara rasmi untuk memperkatakan sesuatu yang dekat dengan aku. Sebelum ini, aku berikan ceramah motivasi (ya, bunyinya agak macam bagus) pada sekelompok murid yang dianjurkan oleh kawasan kejiranan aku. Kali ini, peserta atau lebih tepat lagi pendengar yang bakal menyertai adalah daripada manusia yang aku tidak berapa biasa. Lebih tepat adalah golongan yang aku tidak kenali, tetapi aku pernah berada di tempat mereka, melalui apa yang mereka sedang hadapi sehingga membawa kepada siapa aku hari ini.

Jadi, membaca apa yang penganjur hantarkan kepada aku, garis panduan isi penyampaian dan ceramah membuatkan aku sedikit tergelak. Bukan tentang garis panduan itu, tetapi lebih kepada, mampukah aku memenuhi kriteria yang mereka tetapkan? Kegilaan aku sekarang ini bukannya boleh dikawal sangat, apatah lagi sejak aku mengajar mata pelajaran baru, aku memang agak dramatik dalam mengajar di kelas. Kalau ada cerita pendek, puisi, habis semua aku lakonkan. Ya, aku mungkin pelakon yang hebat serta mempunyai lantunan vokal yang menarik, eh. Sudah menyimpang pula. 

Aku akui, aku sedikit gementar tentang perkara tersebut. Jadi aku bercadang untuk mengulas setiap satu daripada panduan bagi penceramah yang telah mereka bekalkan. Bukanlah untuk tujuan yang tidak elok, cuma sebagai ingatan kepada diri sendiri agar kegilaan aku tidak berlaku. Bukankah nanti kamu semua juga yang malu ada kawan seperti aku. (bunyi cengkerik)

http://farm4.staticflickr.com/3664/3394064128_c116989c38.jpg
[Sumber gambar] - Ini semua mungkin bagaikan sekeping kek. Mungkinlah. Mungkinlah. (Cubaan untuk positifkan diri)

01 - Etika pakaian bagi penceramah adalah formal.
Baiklah, benda ini sesuatu yang mudah untuk diikuti. Disebabkan hampir setiap hari aku mengenakan pakaian formal, rasmi, jadi aku rasa ini bukan masalah. Masalahnya aku tiada baju baru. Baju paling baru aku, yang kononnya dibeli untuk majlis ini, aku sudah pakai ke majlis perkahwinan kawan aku. Er, peduli apa aku tiada baju baru. 

02 - Penceramah diminta untuk memberikan ceramah berkenaan tajuk yang diberi selama 1 jam sahaja bagi setiap tajuk.
1 jam itu tempoh masa yang agak lama sebenarnya kalau kau berdiri seorang diri di hadapan dengan diperhatikan oleh ramai orang. Aku mungkin dah lali dengan berdiri lebih daripada satu jam dan bercakap (baca : mengajar) di hadapan anak murid aku. Aku boleh berbual selama enam jam tanpa henti dengan orang yang baru pertama kali aku berjumpa, berbual tujuh jam tanpa hati secara atas talian Skype, tapi satu jam depan orang yang aku tidak kenali serta ceramah berbentuk ilmiah, apa yang aku perlu lakukan? 

Jika sebelum ini, aku dapat paksa tiga orang lagi untuk teman aku - jadi dari ceramah, ia sudah jadi seperti forum, aku harap keajaiban mungkin berlaku pada hari Sabtu ini, ada orang teman aku. Tapi kalau ditakdirkan seorang diri bercakap di hadapan, aku mohon ada orang sedarkan aku jika aku melampaui masa yang dibenarkan. (sambil jeling jam)

03 - Penceramah dibenarkan menyentuh subjek atau perkara yang boleh dikaitkan dengan tajuk yang mereka sampaikan.
Menyentuh subjek itu menyentuh tajuk kan?
Bukan menyentuh peserta ceramah rasanya. Oh, aku dah tengok tajuk, aku rasa aku boleh merepek bercerita tentang banyak benda. Mungkin aku akan cerita mengenai Dunia Sebelah Zara juga. Er, boleh ke tidak agaknya?

04 - Penceramah bebas menyampaikan ceramah mengikut cara dan gaya yang dikehendaki asalkan tidak keterlaluan dan tidak melampaui batas.
(angkat kening)
Cara dan gaya yang dikehendaki? Wah! Macam mana mahu buat ini agaknya? Merujuk kepada patah perkataan seterusnya, - "asalkan tidak keterlaluan dan tidak melampaui batas" - adakah dengan tangan bersilat bagai itu dikira keterlaluan? Aku tidak boleh bercakap tanpa menggerakkan tangan. Dah terbiasa sejak dahulu, tidak kira zaman sekolah, zaman matrikulasi, universiti dan sampailah aku mengajar. Tangan aku memang akan bergerak selaju mulut aku bertutur juga. Hmm, bunyinya seperti masalah besar untuk mengawal diri sendiri. Heh.

05 - Penceramah boleh mendapatkan bantuan dari pihak pengacara majlis dari segi keperluan asas ceramah seperti persiapan peralatan tayang audio/visual, menjaga pergerakan slide show ataupun air minum.
06 - Sekiranya penceramah mempunyai powerpoint untuk digunakan semasa ceramah, sila berikan soft-copy kepada pengacara majlis untuk dimuat turun ke dalam komputer sebelum ceramah bermula.
"Mohon pengacara majlis adalah kacak" (doa dalam hati)
Itu doa merepek. Sila abaikan.

Oh, jadi boleh tayang audio atau visual. Perlu ke aku buat Vlog (video blog) khas bagi ini agaknya ya? Rasa macam teringin mahu buat memandangkan sudah lama tidak memuatnaik video merepek sendiri ke laman sosial. Walaupun tiada siapa yang menonton, tapi aku rasa mahu muncul sedemikian rupa, bukanlah benda yang mudah bagi aku. 

Aku memang manusia yang sentiasa bawa bekal air sendiri. Sekarang aku dalam perkiraan mahu menyediakan bahan ataupun tidak buat mereka yang mendengar ceramah itu. Rasanya perlu ataupun tidak?

http://farm5.staticflickr.com/4043/4350392857_9eb35fc560.jpg
[Sumber gambar] - Perangsang adrenalin aku perlu ambil. Pasti.

07 - Penceramah tidak dibenarkan sekali menyentuh isu sensitif termasuklah isu politik, perkauman, keagamaan dan sebarang perkara yang mampu mengguris mana-mana pihak.
08 - Penceramah tidak digalakkan untuk mempromosikan apa-apa perkara yang tidak berkaitan dengan tajuk ceramah yang diberi. 
09 - Penceramah juga tidak digalakkan sama sekali untuk mempromosi sesuatu universiti ataupun pekerjaan/syarikat secara khusus.

Aku rasa tiga garis panduan di atas adalah saling berkaitan.

07 - Isu politik, perkauman, keagamaan - adalah perkara yang memang terang-terangan akan mengguris hati mana-mana pihak. Pihak itu (pling!) ataupun pihak (pling!) bak video Kyopropaganda di Tiub Awak (baca : YouTube). Jadi, untuk mengelakkan diri selama, sebarang benda berkaitan benda itu adalah penting untuk dipertuturkan sama ada sengaja ataupun di luar sedar. Tapi, janganlah sampai tak beri salam pada pendengar kan? Sewel betul.

08 - Ala! Tak boleh promosi ke? Baru nak promosi blog sendiri. Baru nak promosi suruh beli Kitab Terfaktab dan Hero. Baru nak suruh mengundi untuk blog ini. Kalau begini, tak boleh adalah merugikan. Terfikir untuk buat iklan antologi cerpen yang akan muncul pada bulan Mac ini serta projek terbaru Terfaktab. Kalau tak dapat ini, bagaimana? 

"Ini tidak adil, tidak adil baginya.
Ini tidak adil, tidak adil bagiku."
Eh, keluar Yuna pula.

09 - Aku paling suka UTM. Ya, aku adalah hasil keluaran UTM dan memang berbangga dengan hakikat tersebut. Kalau orang tanya, aku dengan pantas akan sebut mengenai UTM dan apa yang UTM telah berikan pada aku, sepanjang pengajian aku. Sudah tentunya dengan deretan tenaga pengajar yang bagus, persekitaran yang baik dan sebagainya - serta motonya memang akan aku ingat sampai bila-bila. "Kerana Tuhan Untuk Manusia"

Hidup UTM!
Eh, tak boleh promosi =.="

Pekerjaan pun tak boleh promosi?
Apa maksud ini?
Aku tak boleh galakkan peserta untuk memilih kerjaya serupa aku ke?

10 - Penceramah dinasihatkan untuk tidak menipu sebarang fakta yang berkaitan dengan ceramah.
Saya dengan ini berjanji akan memberikan segala yang terbaik dalam ceramah yang akan saya sampaikan. Saya tidak akan mengaku diri saya cantik sebab itu akan dikira sebagai suatu bentuk penipuan. Eh.

Baiklah.
Itu sahaja buat kali ini.
Cara mengatasi gentar aku adalah dengan memberikan jawapan balas bagi setiap daripada garis panduan yang diberikan. Cabaran buat diri sendiri.

Nota Kaki :
4 Februari 2012 - Moga diberikan aku kekuatan untuk berdiri di hadapan orang dan berikan ceramah terbaik.

Zara : Ujian datang menimpa bila aku belajar untuk rasa selesa dengan suasana serta keadaan yang aku suka. Nampaknya, aku tidak boleh duduk diam dan memerhatikan begitu sahaja. Sesuatu sedang berlaku dan aku dapat menghidunya. Mohon doa agar kejadian setahun lepas tidak akan berulang kembali. Aku tidak cukup tabah untuk menanam hati sendiri lagi. (Shafaza Zara, 31 Januari 2012)


4 comments:

reenapple said...

Ah... kau buat aku gelak. terima kasih.. =)

p/s--goodluck jadi penceramah.. =)

takky said...

kena bagi ceramah ke?
smoge berjaya ye...

rasanya akak boleh amek kesempatan skit2 utk promosi blog akak n mintak peserta undi akak nty...
make sure masa 2 tajuk yg akak kene present ada kaitan dgn blog akak...(skit pun jadi la, jdikan blog ni as example 4 ur topic)
jadi at that tyme, akak dh boleh promote blog akak (g bek buat printscreen blog utk tunjuk kat peserta)...
yg penting kena pndai curi pluang...
hihiihhihihi c(;

ttg insiden tahun lepas...
hope org yg akak sayang sentiasa dlm keadaan yg slamat dan sihat walafiat...
jaga diri bek2...^^

ღкHα!ღ said...

yeahhhhhhhh!

Kerana Tuhan Untuk Manusia
:)

Aisumi Chan Kawa'i said...

selamat berusaha! ^__^ teringin plak rasanya tgk zara bagi ceramah..

p/s: sumi pon student UTM.. (baru masuk)