Sunday, January 29, 2012

Perempuan Memang Nak Cantik Eh?



Peringatan : [Ini adalah pos berbentuk iklan]

Beritahu aku kalau ada mana-mana manusia yang tidak sukakan sesuatu yang cantik, sesuatu yang menarik dan indah. Sejuk mata memandang kata orang tua zaman dahulu. Jadi, mustahil kalau kita semua tak suka benda cantik, benda menarik dan menenangkan jiwa. Kecuali orang itu gila. Mungkinlah.

Tapi orang gila pun suka benda cantik.
Sebab itu kita biasa tengok dalam drama atau filem, mereka suka main dengan bunga, barang kemas, sebab ya, mereka masih dapat rasa kecantikan sesuatu benda. Yang mengecam kata mereka tidak siuman bagai, mohon untuk betulkan semula pandangan anda.

Jadi, sekarang aku kembali untuk menulis mengenai korset, seperti yang aku pernah tulis sebelum ini. Masih ingat tentang senggugut? Ya, untuk bulan kedua aku memakai korset PB ini, sudah tidak bergantung pada ubat. Aku pakai korset, jadi budak baik dengan buat segala kerja aku, dan alhamdulillah, tiada kesakitan yang aku tanggung macam nak mati. Sakit pinggang boleh dikatakan hampir tiada. Cuma masalah sedikit apabila pakai tuala wanita dan pakai korset, aku risau kalau bocor kena korset. Nasib baik tidak.

http://farm4.staticflickr.com/3031/2703800150_24667fcd9b.jpg
[Sumber gambar] - Sayangnya pakai PB aku tak boleh langsingkan jari. Eh.

Jadi, sekarang aku mahu sambung semula dengan menjawab soalan yang dikemukakan kepada aku. Yang sudah menghubungi Kak Sha, aku ucapkan tahniah. Bagus kalau kamu bertanya terus kepada yang pakar. Aku cuma jawab setakat mana pengetahuan aku, dan pengalaman aku pakai. Soalan sebelum ini boleh dibaca di tulisan ini.


07 - Kenapa nak pakai korset? Perempuan memang nak cantik eh?
Mohon beritahu aku, kenapa wujud pusat pelangsingan badan, pusat kecantikan dan segala jenis pusat apa benda itu yang berkaitan dengan perempuan, kalau perempuan tiada keinginan mahu menjadi cantik. Kenapa mereka mahu menjadi cantik, pastinya alasan setiap seorang adalah berbeza. 

Pakai korset sebab nak nampak cantik?
Aku tak rasa begitu (secara jujurnya). Sebab pada aku, orang yang pakai korset, ada alasan mereka sendiri. Aku pakai disebabkan aku nak cuba betul ke dengan memakai korset tersebut boleh menghilangkan kesakitan senggugut yang aku tanggung selama bertahun ini. Sudah dua bulan, aku sudah nampak hasil, jadi, salahkah aku cadangkan pada mereka yang mengalami masalah serupa, untuk mencuba juga?

08 - Ni dah mula sekolah, dah mengajar, macam mana?
[Ping pong ping pong - bunyi soalan bonus]
Tetap pakai. Mulai tahun ini aku mengajar Bahasa Inggeris dan PJK. Selain daripada Pendidikan Jasmani Kesihatan - aku beri makna lain pada singkatan itu, PAJAK disebabkan aku mengajar PJK dari Tingkatan Satu hingga Lima. Jadi, dalam sehari dalam seminggu, aku boleh dikatakan bersenam hingga 3 waktu pada sebelah pagi. 1 waktu adalah 40 minit, 3 waktu adalah bersamaan dengan 120 minit. Gila memang gila, tapi sekarang kita bercakap tentang korset kan?

Aku mengajar sukan dengan pakai korset juga. Setakat ini, semua regangan, dan pergerakan aku dalam aktiviti sukan tidak terbatas. Boleh sahaja aku mengayuh basikal, lompat bintang, tekan tubi, berlari dan sebagainya dengan memakai korset ini. Sebenarnya, pakai korset ini buatkan badan aku lebih tegak untuk berdiri dan pergerakan aku lebih cantik bila mengajar senaman. (angkat kening)

Dari segi pemakaian, seawal jam 6 pagi (atau kadangkala lebih awal), aku sudah pakai. Dan disebabkan itulah, aku boleh pakai lebih daripada lapan jam (minima) dan maksima 15 jam kalau aku bekerja. Tempoh masa aku berada di sekolah kadangkala tidak menentu. Aku perlu ingatkan bahawa pemakaian korset dengan betul, akan buat kamu selesa, bukan menyeksa.

09 - Susah tak nak buka semula korset lepas pakai?
Setakat ini aku tiada masalah mahu buka korset ini selepas pakai. 
Mula-mula nak buka yang berbentuk seluar itu memang sukar, sebab paha dan punggung adalah sangat besar kan? Tapi bila dah terbiasa, ia bukan masalah lagi bagi aku. Senang kata, ia semudah kau buka semula pakaian dalam yang dipakai setiap hari itu.

http://2.bp.blogspot.com/-URxKBN81RpA/TlkSNeNl2sI/AAAAAAAAA6c/HG1kZqeRHoY/s1600/premium-beautiful-corset-bra.jpg
"Long Brassiere" (LB)

http://2.bp.blogspot.com/-GmHZNBkMCTo/TlkSa-9W-bI/AAAAAAAAA6k/GuZREvw94xI/s1600/premium-beautiful-waist-nipper.jpg
"Waist Nipper" (WN)

http://1.bp.blogspot.com/-JPssMy3t4hs/TlkSVzbfQyI/AAAAAAAAA6g/fK6-32jdAq0/s1600/premium-beautiful-girdle.jpg
"Long Girdle" (LG) [Dari blog Kak Sha]

10 - Perkembangan selepas lebih sebulan pakai korset ini?
Pakai pakaian dalam ini sudah jadi kebiasaan sejak Kak Sha hantar datang ke rumah pada 11 Disember 2011. Aku mula pakai secara konsisten bermula pada 16 Disember 2011 (selepas tamat kursus). Macam aku ceritakan sebelum ini (sini) - kejayaan aku memasukkan tubuh gempal dengan usaha gigih Kak Sha tarik sekuat tenaga dia ada menunjukkan sedikit peningkatan.

1-  LG
Kalau dulu separuh nyawa aku nak masukkan diri, sekarang ini, aku boleh masukkan dengan mudah berbanding sebelum ini. Bukan kata punggung aku dah mengecil tapi mungkin sudah ada pembentukan atau entah apa namanya, ia mudah sedikit. Jadi, kalau aku berkejar mahu buang air kecil, tidaklah sampai merah muka nak buka. 

2 - LB
Dari cangkuk pertama, aku sudah mampu pakai ke cangkuk kedua dengan selesa. Ya, masa aku tulis ini (29 Januari 2012) - aku sudah berjaya ke cangkuk kedua. Jika sebelum ini, nak pusingkan LB di cangkuk pertama kena menahan nafas bagaikan mahu menyelam, ia bukan satu masalah lagi. Yang kalau kata, aku ni kecil, kau boleh tanya aku secara peribadi, berapa saiz yang aku pakai sekarang ini. Sungguh, aku akan beritahu.

3 - WN.
Kalau pada 28 Januari 2012, aku bergegas menghantar pesanan pada Kak Sha yang WN aku sudah masuk cangkuk kedua, pada hari ini (29 Januari) - aku sengaja cuba ke cangkuk ketiga. Muat dengan selesa weh! Aku macam nak lompat kegirangan bila dah boleh masuk. Macam betul ke benda ini berlaku pada aku, rasa macam nak lompat bintang secara berjemaah dengan diri sendiri di atas katil. Ya, aku boleh beritahu saiz juga kalau kamu nak bandingkan bentuk badan dengan aku, sebab ramai kata aku kurus sebelum ini. Bukan aku kurus, aku pakai baju besar. Sebab tu kau tak nampak.

http://farm3.staticflickr.com/2557/3886563065_fc910ae59f.jpg
[Sumber gambar]

Aku mengambil pendekatan mudah dalam menulis mengenai korset ini dan cara pendekatannya. Aku tidak akan menulis benda yang tidak aku alami sebab aku percaya, kesan pada setiap orang akan berbeza mengikut kesungguhan dan keyakinan kau sendiri.


Kesungguhan yang aku nyatakan di sini adalah, bila kau berazam untuk mendapatkan sesuatu, pasti kau akan berusaha dengan gigih kan? Aku dapat banyak komentar tentang bagaimana kebanyakan pembaca mempunya korset masing-masing, tidak kisah dari jenama apa, tapi bila pakai sekali dua dan rasakan payah, maka mereka tinggalkan begitu sahaja, dan tidak bersentuh lagi. Kenapa perlu buat begitu? Bukankah benda itu kau dapatkan dengan harga yang agak tinggi, mengapa mahu membazir? Ke aku seorang sahaja yang ambil berat tentang harga barang yang aku beli?

Keyakinan adalah, bagaimana mahu beritahu ya?
Kalau kau yakin kau kuat untuk dapatkan apa kau mahukan, kenapa mahu berputus asa begitu sahaja? Pada aku, berputus asa itu adalah kenapa apa yang kau mahukan tidak dapat dicapai. Yakin dengan kebolehan diri, dengan apa yang kau gunakan atau pilih dan cuba sehingga berjaya. Sebab, pada aku, untuk sihat, untuk bahagia, aku perlukan keyakinan diri yang tinggi dalam hidup. Dan bila benda itu semua tiada, bagaimana mahu teruskan kehidupan?

Dan kita semua yakin bahawa Allah ada untuk semua manusia.
Manusia kan boleh berubah dengan usaha mereka sendiri. Jadi, jangan sesuka hati mahu berhenti berharap. Rugi untuk diri kita sendiri.

Baiklah.
Itu sahaja buat kali ini. Kalau kalian perlukan maklumat lanjut, boleh jengah blog Kak Sha yang kecil molek di sini ataupun ke halaman yang aku wujudkan untuk dia dan PB ini

Nota Kaki : 
Banyak benda lagi yang mahu dikejar dalam hidup. Aku sudah tidak mahu hiraukan manusia yang mengutuk paras rupa dan bentuk fizikal aku lagi. Cukuplah aku rasa aku menarik bila aku berdiri di hadapan cermin setiap hari.

Zara : Kadangkala seorang perempuan itu tidak perlu beritahu semua perkara yang dia rasakan. Kau sendiri boleh tahu segalanya bila dia berada di samping kau, segalanya tertulis dengan bagaimana dia melakukan sesuatu perkara tersebut. Begitu juga dengan lelaki yang kau sayangi sepenuh hati. (Shafaza Zara, 29 Januari 2012)


9 comments:

Ami Manaf Beauty said...

zara, sis mohon share entry zara ni ya... thanx :)

~eZmALiZa~ said...

wanita dan kecantikan memang tidak boleh dinafikan. jadi, sebagai meningkatkan tahap keyakinan diri, apa salah kite mencuba :)

cara terbaik untuk membuang segala lemak yang nampak, pakailah baju yang besar dan tidak melekap pada badan.. tapi paling bagus lagi, kalau kita bersenam setiap hari. ia lagi baik untuk kesihatan :)

best entry kak zara :)

tieha ismail said...

huhu tak pernah pakai pulak lagi =)

Sha Khalid said...

yang tak pernah pakai boleh pakai :-)

hannamonts said...

i think i should try jgk la zara..
tak tertanggung lagi rasa nya setiap bulan!
haha

Schubert Serenade said...

saya pakai since tahun lepas...almost a year da saya pakai...selesa and confident..:)

Admin MMN said...

Hi,
I just voted for your blog for Social Media Award 2012. Appreciate if you can vote for malaysia-motoring-news.blogspot.com for Best Auto category @http://www.socialmediaweek.com.my/awards/category.php?id=17

Thanks.

Ain Dzaya said...

thankz ti God la cz ain ta plu pakai benda nie..haha

dengan gagahnya ain bersengkang mata buat entry nie =)

http://aindzaya.blogspot.com/2012/01/rindu-perasaan-sakit-yang-indah.html

Rawlins Takashi Ichigo Lutz said...

Tahniah for choosing the rite product
Stay Beautiful and Healthy

Mohon izin untuk share boleh?