Tuesday, January 03, 2012

Selesakah Pakai Ketat Begitu?



Peringatan : [Ini adalah pos berbentuk iklan]

Ingat tak hari tu aku ada menulis tentang senggugut?
Ya, salah satu daripada cara yang aku sebut adalah dengan pemakaian korset. Seperti yang kamu semua boleh baca di laman web dan juga halaman yang aku wujudkan tentang korset Premium Beautiful (PB) itu, sedikit sebanyak ia membantu aku dalam masa beberapa minggu ini. Salah satunya, yang paling penting adalah aku jadi manusia berdisiplin. Setiap hari pakai dalam masa lapan jam secara minima. Jadi, aku dapat beberapa soalan dan pertanyaan tentang PB yang aku gunakan. Terima kasih pada Kak Sha yang berikan aku untuk guna.

http://farm2.staticflickr.com/1181/593146961_d1a045b32f.jpg
[Sumber gambar] - Ini bukanlah yang aku guna. Cuma aku rasa warna ini menarik. Heh.

Kali pertama Kak Sha datang rumah aku, dia tolong pakaikan aku PB ni. Ya, Kak Sha adalah orang pertama masuk tengok bilik aku yang tak serupa orang disebabkan aku sibuk dan terpaksa bergegas ke kursus pada petang tersebut. Kak Sha juga adalah orang pertama tengok betapa gemuknya aku, walaupun aku gelak-gelak menahan malu. Nasib baik Kak Sha ada bawa beberapa set lain sebab ukuran yang aku beri pada dia, ada yang kurang tepat. Peringatan, kalau nak ambil ukuran badan, mintalah tolong orang lain. Diri sendiri kalau ambil, mesti ada lari sedikit. Eleh, kau tengok saiz tubuh sendiri kan Zara? (pandang atas, tangan di dada).

Aku : Saya malulah Kak. Badan saya gemuk.
Kak Sha : Gemuk mananya?
Aku : Gila gemuk ni.
Kak Sha : Belakang badan tak ada lemak pun.
Aku : Paha dengan punggung besar.
Kak Sha : (gelak)
Aku : Betullah kan?
Kak Sha : (gelak) Awak pun kata keturunan kan? Dah, pakai cepat ni.
Aku : (mengeluh) Baik.

Jadi, mari aku jawab beberapa soalan yang ditanyakan secara malu-malu pada aku. Sebenarnya aku pun malu nak jawab, dan ambil masa juga sebab aku kena jawab secara jujur kan?

01 - Selesakah pakai ketat begitu?
Sebenarnya tidaklah ketat sampai kau tak boleh bernafas. Masa kali pertama pakai mungkinlah agak sesak nafas, kau nak masukkan badan serupa pasu (merujuk kepada diri aku sendiri) ke dalam benda yang kecil. Tapi, PB ada ukuran dia sendiri, jadi pakai PB sebenarnya selesa. Yang kalau rasa ketat sangat tu, mesti salah ukuran, kau pakai tibai beli sebab tak sanggup nak beritahu ukuran sebenar. Aku cadangkan, kalau kau rasa ukuran terlampau ketat, jumpa balik dengan siapa kau beli. Jangan seksa badan melampau.

Kalau kau dapat ukuran dan saiz PB yang sesuai dengan badan kau, tiada istilah ketat. Istilah yang lebih sesuai aku rasa, adalah selesa. Ya, pakai benda begini kenalah selesa. Kau bukan duduk dalam zaman Victoria, pakai korset sampai boleh nak patahkan tulang weh. =.="

02 - Lama tak masa nak pakai?
Masa mula-mula cuba, nak pakai 'Long Girdle' (LG) - aku melompat-lompat sebab tak boleh masuk. Nasib baik ada set lain, boleh masuk. Sudahlah memang jenis punggung lebar, paha besar - ditambah dengan beberapa bulan berhenti mengayuh, nak masukkan peha adalah satu seksaan. Gila kau, nak masukkan diri dalam 'long girdle tu, hampir setengah jam, sampai berpeluh. Sadis.

http://2.bp.blogspot.com/-URxKBN81RpA/TlkSNeNl2sI/AAAAAAAAA6c/HG1kZqeRHoY/s1600/premium-beautiful-corset-bra.jpg
"Long Brassiere" (LB)

http://2.bp.blogspot.com/-GmHZNBkMCTo/TlkSa-9W-bI/AAAAAAAAA6k/GuZREvw94xI/s1600/premium-beautiful-waist-nipper.jpg
"Waist Nipper" (WN)

http://1.bp.blogspot.com/-JPssMy3t4hs/TlkSVzbfQyI/AAAAAAAAA6g/fK6-32jdAq0/s1600/premium-beautiful-girdle.jpg
"Long Girdle" (LG) [Dari blog Kak Sha]

Bila nak pakai "Long Brassiere"(LB)  - tahan nafas, pusingkan benda alah tu macam nak mati rasa. Nasib baik pakai "Waist Nipper" (WN)  senang. Oit, kalau dah pakai LB, tapi WN mencungap, dah teruk sangat aku kan? Eleh Zara, nasib baik Kak Sha tak rakam kau cemas gila bila nak pakai benda tu semua. Kalau tak, habis nampak muka berpeluh bagai. Heh.

Baiklah. Kali pertama pakai memang dekat satu jam. Sebab aku lembap dan kali pertama nak sesuaikan diri kan? Kali kedua aku pakai, ambil masa dekat setengah jam. Sumpah lama. Aku siap sms pada Kak Sha, beritahu dia lambat gila aku pakai, bila aku nak keluar kerja macam mana? Dia gelak, dia suruh aku cuba.

Sekarang ini aku dah pakai dalam beberapa minggu, tak sampai sepuluh minit dah siap. Laju tak aku? Aku cuma ambil masa agak lama nak pakai LB. Perlu ke aku ulang berapa besar peha dan punggung aku? Tak kan? Heh.

03 - Kalau gaya hidup aktif, boleh pakai ke?
Soalan aku, berapa aktif gaya hidup kau itu ya?
Kalau kau jenis keluar mengayuh macam aku, mengayuh basikal maksud aku, tiada masalah nak pakai korset ni semua. Selesa adalah. Satu, kau tak perlu pakai seluar basikal yang ada pengalas tu. Aku memang tak pakai sebab tempat duduk basikal aku istimewa. Dia ada sarung gel yang lembut, jadi pakai LG buatkan aku tak perlu pakai seluar ketat yang biasa aku guna. Sekejap, aku perlu ingatkan, walaupun kau pakai LG, kau tetap kena pakai seluar dalam. Jangan buat lawak tak pakai pula. =.="

04 - Jadi, kalau hidup aktif, mesti berpeluh. Tak busuk ke?
Ini soalan yang sama aku tanya pada Kak Sha. Material PB ini adalah lain daripada lain. Jenis menyerap peluh, jadi tak berbau. Tapi janganlah kau guna beberapa lama tanpa rasa nak cuci atau anginkan. Jadi, apa yang aku lakukan adalah selepas buka PB ini, aku akan anginkan. Jemur, bagi pengedaran udara yang baik dan juga cuci guna tangan, untuk pastikan tidak berbau. Lagipun, bila sehari tak pakai, rasa macam tiada keseronokkan. Ke aku seorang yang rasa seronok? Heh.

Boleh juga cuci di bahagian-bahagian sensitif. Kak Sha cadangkan guna sabun bayi, sebab sabun bayi tak tajam macam sabun biasa. Tak perlu rendam lama-lama sebab cuma ada sepasang kan? Dah kau gigih pakai setiap hari, kenalah rajin.

05 - Dah ambil makanan tambahan, tak naklah cuba.
Bukan aku paksa orang beli. Aku paksa masuk pertandingan di blog pun tidak. Padahal nak beri kau hadiah. Eh. Aku dulu pun ada ambil makanan tambahan, memang berat badan aku turun, tapi bentuk badan tidaklah jadi comel. Aku tetaplah besar juga. Dah, diam, kau memang besar pun Zara.

Aku cuma mencadangkan, katakanlah kau sedang berpantang makanan, sedang dalam program diet kau sendiri, dan kau mungkin ada cita-cita nak melangsingkan badan dengan ada bentuk badan yang cantik, silakan mencuba ini sekali. Aku mungkin tidaklah langsing (ajaib oh kalau jadi) - tapi ramai juga orang yang sudah langsing dengan pakai PB ni. Satu lagi, kita boleh tahu jadi langsing ke tidak sebab dia ada 3 set cangkuk. Kali pertama memang pakai yang pertama dulu. Jadi kalau makin lama cangkuk kau berpindah, apakah maksud itu? 

(tepuk tangan)
Pandai! Maksudnya kau makin langsing disamping kau dapat kekalkan makan makanan tambahan kau. Makanan tambahan bukankah membawa banyak kebaikan juga? Dapat sihat, dapat kurang berat badan dan pakai PB ini, kau akan dapat bentuk badan yang kau nak. 

06 - Kenapa tak pernah nampak ambil gambar pakai korset?

[Sumber gambar] - Nanti aku pakai begini, terus pula kau sebarkan di laman sosial kata aku macam-macam kan? #sarkastik

Aku beritahu Kak Sha, aku memang tak boleh ambil gambar begini. Dia pun kata tak mengapa. Jadi aku harap tidak timbul masalah bagi yang bertanyakan benda sedemikian rupa. Lagi pula, aku rasa setakat ini yang nampak aku dengan pemakaian korset adalah Kak Sha seorang. Dengan keluarga pun aku tak tunjuk. Gila ke apa. 

Baiklah.
Itu sahaja buat kali ini. Kalau kalian perlukan maklumat lanjut, boleh jengah blog Kak Sha yang kecil molek di sini ataupun ke halaman yang aku wujudkan untuk dia dan PB ini

Nota Kaki :
Banyak orang tak puas hati aku menulis tentang bayaran sekolah di Twitter. Nantilah aku tulis pasal ini pula ya? :)

Zara : Hidup kadangkala cukup misteri. Tidak semua perlu kita bongkar sebab kita sebenarnya tidak perlu tahu semua perkara. Kadangkala yang tersembunyi itu lebih baik dibiarkan tertanam begitu sahaja. (Shafaza Zara, 3 Januari 2012)


12 comments:

Errah said...

bestnyer dapat pakai pb..i xmampu lg nk beli..ada jugak pkai korset jnis lain..tp ambil masa yg lama jugak nk buang lemak2 degil ni..

ema said...

tak larat la pakai koset...

YNA HERMOSA said...

ramai gak kata pb mmg best tp stkt nie x mampu lg nak beli :(

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

penah pakai tp bukan jenama PB la.tak selesa, twos tak pakai2.hihi~

JunAina said...

Kak Aina tak ada masalah berat badan tetapi ada masalah perut yang makin tak cun!

Honey Kumicky said...

wa..nak try la...

takky said...

agak2 ape reaksi puan mulia kalau beliau tahu kak z pakai benda nie?

cikpia said...

my mum, my sist semua pengguna PB tapi separuh jalan ja.... he he....

Anonymous said...

Dah pakai PB tapi lemak dekat perut menimbun lagi. Pfftttt~

Anonymous said...

Dan eh... penjual PB kite cakap yang seluar dalam kena buka kalau nak pakai LG. Sebab nak pulihkan keputihan semua. Kalau pakai seluar dalam, bila masa nak pulih?

* Boleh tolong jawab kenapa ada dua pendapat berbeza dari penjual barangan yang sama? :)

Anonymous said...

http://www.aididmuaddib.blogspot.com/2010/12/corset-premium-bloodyfool-buat-jerut.html

Lifesaver Hamzah said...

akak pakai girdle setiap hari..seksa nak ke toilet!!!!