Sunday, August 05, 2012

#16 Ramadhan : Kita Berkenalan Dulu.


Seperti yang aku tulis dalam Perkenalan Dan Lamaran - kita tidak dapat menafikan bahawa seseorang yang mungkin terlampau asing bagi kita akan jadi manusia paling rapat. Benda itu berlaku dalam diri setiap orang dan walaupun kita cuba menafikan perkara berkenaan, cuba tengok rakan kita yang paling rapat. Adakah kita kenal dia suatu ketika dahulu? Pastinya tidak. 

"Woit, aku suka hang!"

Ya.
Kadangkala dengan pengakuan menyukai seseorang - seseorang yang menerima ucapan itu akan terkedu dan mula terfikir adakah seorang yang mengeluarkan ayat berkenaan mahu bergurau senda yang serasa tidak kena dengan tempatnya. Tapi bila mengenangkan ayat pengakuan yang mungkin boleh ajak bergaduh - yang mendengar hanya ketawa dan melontarkan pertanyaan adakah ayat itu sebenarnya untuk orang lain (sebab kadangkala orang buat pengakuan ni guna Twitter, SMS ataupun apa-apa lagi yang melibatkan kecuaian tinggi).

Jadi apa yang perlu dilakukan?

Betul.
Tanya dulu sama ada pengakuan itu adalah untuk kau ataupun orang lain. Manalah tahu untuk orang lain - sekali hati kau yang berbunga riang ibarat taman bunga sewaktu majlis perarakan citrawarna tetapi sebenarnya untuk orang lain - terus jadi gurun yang gersang dan kering kontang. Sentap terus dalam hati dan rasa nak bunuh orang nanti. Heh. Jadi, kalau untuk kau, tahniah! Kalau bukan untuk kau - anggaplah, manusia memang selalu buat kesilapan. Ala, bercakap pun boleh terbelit lidah - apatah lagi yang melibatkan tulisan kan? Eh.

Apa langkah seterusnya?

Terus kahwin?
Amboi, gelojoh.

Kita berkenalan dulu. Mungkin sebelum ini sudah kenal - walaupun ambil endah tak endah sahaja kan? Sekarang adalah masa untuk saling kenal mengenal dengan lebih rapat. Tahu tarikh lahir, kerja dan kegemaran contohnya - padahal benda itu semua boleh dibaca di Mukabuku kan? Eh. Tapi tahu daripada orangnya secara peribadi lebih baik. Manalah tahu - imej yang selama ini kau kenal dia sebagai makhluk yang ganas dan garang serta sombong - tapi bila bersama kau rupanya dia seorang yang lemah lembut, manja, mampu menarik minat orang tua (keluarga, bukan orang tua mana) dan sebagainya. Kita tidak pernah tahu seseorang itu sehinggalah kita gabungkan pemerhatian dan pengetahuan. Ya, ia berbaur saintifik.

Dalam tempoh perkenalan inilah - kita boleh lakukan solat istikharah dan sebagainya. Mohon kepada Allah untuk diberikan petunjuk, sama ada yang membuat pengakuan ini adalah orangnya yang layak ataupun tidak disamping kita. Solat hajat juga janganlah dilupakan. Manalah tahu - dalam tempoh perkenalan ini, banyak benda yang kita tutup mata sebelum ini akan terbuka tabir kebaikannya. Kan?

[Sumber gambar]

Jadi, bila kita sudah memilih dia, apakah yang perlu dilakukan seterusnya?

Simpan rahsia tersebut daripada pengetahuan rakan-rakan dan sesiapa sahaja. Sengaja mahu berselindung depan orang kata masih bujang dan kosong tanpa pilihan - tapi hakikatnya dibelakang, sudah ada seseorang yang buatkan jantungnya berdegup kencang (asal cinta je jantung, dah kenapa?) - macam artis pula perangai kan? Tapi betul juga, benda yang masih tidak pasti tidaklah perlu dicanang merata. Manalah tahu kalau tak jadi, mana nak sorok muka kan?

Ehem.
Boleh juga benarkan dia jumpa keluarga kalau dia minta.
Kata nak berkenalan dulu. 
Eh.

3 comments:

izzad bahruddin said...

Betul itu, jangan gelojoh sangat dalam bercinta, takut 72 hari sahaja berumah tangga.eh macam kardashian plak.

moots said...

ahh.. sepertinya kisahku diulang tayang di sini.

namun apakan daya. langkah ku sumbang, khilaf dalam usaha membina jambatan perhubungan.

kecundang di tengah jalan.

btw. ulasan anda menarik. congrats.

4feet8 said...

me too.. terasa sudah..hehe..