Friday, August 10, 2012

#21 Ramadhan : Bila Bukan Milikan Lagi.


Bila benda yang bukan milikan lagi disebut-sebut orang, pastinya ada hati yang tidak dapat tidak mengenangkan betapa payahnya melalui kehidupan sukar bagi memperjuangkan milikan itu suatu ketika dahulu. Banyak yang dilakukan, dikorbankan semata-mata untuk mempertahankan hak tetapi akhirnya, perlu akur bahawa takdir dan perjalanan hidup manusia ditentukan oleh Yang Maha Berkuasa. Sejauh mana kuat berusaha, tapi tanpa izinNya, segalanya tidak akan berlaku seperti yang dirancang. Bukankah Dia adalah sebaik-baik perancang buat hambaNya?

Tiada istilah kesal pastinya bila mengenangkan kehidupan yang sudah menghampiri takah semakin tua. Dalam erti kata lain, nyawa semakin pendek dan perlu sentiasa bersedia untuk dipanggil pada bila-bila masa. Walaupun setiap manusia mempunyai perancangan untuk mengejar kebahagiaan sebagai salah satu daripada syarat hidup mereka - pastinya apa yang berlaku seterusnya, mereka tidak akan ketahui. Manusia hanya perlu sentiasa perlu bersedia. 

*******

http://farm5.staticflickr.com/4088/5038021635_10f6320a48.jpg
[Sumber gambar]

Malam semalam berbual dengan seorang rakan baik yang mahu menjemput menghadiri majlis bahagianya. Perkhabaran baik itu sudah dicanang di Mukabuku, dan sebagai mungkin jemputan rasmi - dia menghubungi aku setelah meminta nombor telefon yang sudah ditukar sejak setahun lepas. Terima kasih kepada laman sosial - orang kadangkala lupa nak guna telefon sebab laman sosial percuma. Heh!

"Tahniah dah nak jadi isteri orang"
"Cuma tunang saja dulu"

"Tunang adalah satu langkah pertama"
"Tunang langkah bahaya sebenarnya"

"Tapi, lepas tunang kan kau nikah pada hari yang sama"
"Betul"

"Jadi, apa yang bahaya?"
"Kau tak tahu cerita ke?"

"Cerita apa? Aku lama tak dengar cerita kau"
"Takpelah, benda dah lepas"

"Kau tak nak cerita takpe"
"Nanti datang ya? Aku cuma buat benda kecilan sahaja"

"Kau kahwin dengan H eh? Lepas lama bercinta, akhirnya"
"Er, dengan H aku dah putus tunang"

"Apa?!" (boleh masukkan nada terkejut gila)
"Ya. Aku tunang dengan orang lain. Orang baru"

"Apa jadi dengan H?"
"Dia ada jalan hidup dia sendiri yang dia pilih"

"Kau camne?"
"Aku teruskan hidup baru"

"Maaf sangat sebab aku tak tahu"
"Takpe. Kalau kau pun terkejut camni, orang lain akan lebih terkejut sebab H bukan orangnya"

"Tapi, nama sama"
"Ya, nama panggilan memang sama. Cuma nama penuh berbeza"

"Sebab tu takde gambar eh?"
"Biar kawan-kawan tengok sendiri masa majlis"

"Apa pun, tahniah"
"Terima kasih. Satu je aku minta pada kau"

"Apa dia?"
"Jangan datang seorang diri lagi. Aku tak nak kau rasa kosong bila semua orang layan suami atau anak mereka"

"Bukan aku tak biasa"
"Aku dah lama sangat perhati. Bawalah sesiapa teman kau. Hatta biseksual pun boleh"

"Kau dah kenapa?"
"I know the pain of being alone in a happy event"

"Aku sentiasa gembira la"
"Your eyes didn't show that"

"LOL!"
"Bring someone ok? I reserved two seats for you"

"I'll sit on the both seats"
"You must be joking"

"My handbag need a good chair"
"Demmit girl"

http://farm7.staticflickr.com/6017/5934779750_d9c950e58f.jpg
[Sumber gambar]

Bila tahu dia boleh teruskan hidup tanpa manusia yang dicintai hampir dua belas tahun - aku tahu dia boleh lakukan dengan baik kali ini. Anak yang pernah kami semua ketuk pintu biliknya - panjat balkoni hatta minta kunci pendua daripada warden asrama akibat kecewa dengan perangai teman lelaki yang pernah menjadi tunangannya - akhirnya akan berkahwin dengan seseorang yang hanya dikenali dalam masa sebulan sahaja melalui keluarga.

Tahniah awak.Walaupun mungkin ramai yang akan terkejut semasa majlis nanti - aku tahu kau akan tabah hadapi apa sahaja. Bukan sedikit yang kau lalui. Siri cemuhan yang kau terima selama beberapa tahun - diganggu oleh kekasih lelaki yang kau cintai - hidup sama seperti bermadu walaupun kau tak sudi serta bermacam lagi. Tahniah kerana kau telah berjaya melarikan dan membawa kehidupan sendiri ke satu tahap lebih baik. 

Dan pastinya, kau layak untuk hidup gembira.
Betul.

Zara : Tahniah Pandalela Rinong - bawa pulang pingat gangsa. 

4 comments:

shandye. said...

antara sebab kenapa aku sebolehnya enggan datang menampakkan diri ke majlis kahwin rakan2.

bukan apa, aku mahu elak #ThatAwkwardMoment bila ada dua tempat duduk yang di'reserve' utk kau dan kau datang bersendirian.

lepas tu rakan kau sibu tanya, "eh, mana buah hati yang dulu?"

aku rimas sebenarnya. terasa seperti mahu jerit sahaja yang aku ini #ForeverAlone.

=P

4feet8 said...

Baguslah kau kuat utk dtg seorang zara. saya misti berteman juga, takkiralah biseksual sekalipun..

nurulizzah said...

pasti hati sakit bila bukan milikan disebut sebut.jangan jadi gila sudah.yang pasti hati kene tetap,percaya pada ketentuan-Nya..

Anonymous said...

akak..ckp kt kwn akak tu..tahniah..:)
btw..btol ckp kwn akak tu..'i know the pain of being alone in a happy event'..