Tuesday, August 14, 2012

#25 Ramadhan : Adakah Itu Berjaya Melupakan?


Sekarang ini, ada sahaja status yang naik di Twitter akan diikuti dengan hujungnya, "...., adakah ini cinta?". Bila baca banyak kali benda yang sama, aku ketawa sebab status makan nasi sejuk beserta telur goreng juga diletakkan "adakah ini cinta?" - Itu mesti cinta diri sendiri dan perut barangkali. Internet adalah sesuatu yang menyeronokkan (dan menyakitkan) pada masa yang sama. Telan dan hadam, itu fakta yang semua orang perlu terima.

Itu yang membawa kepada "Bantah Seksyen 114A" yang tersebar luas di Internet sekarang. Tak kira apa yang kau lakukan, kau akan terdedah kepada risiko jika ada yang menggunakan identiti kau - dalam erti kata lain, kalau identiti kau diceroboh. Untuk penerangan lanjut, boleh lihat gambar dibawah atau rajinkan diri mencari pautan yang berkenaan.

http://stop114a.files.wordpress.com/2012/08/stop114a-malay1.png?w=620
[Sumber gambar]

*******

Disebabkan tulisan tentang SAILANG - ada yang sampai berdebat dengan aku di pesanan Mukabuku. Macam aku katakan, itu pendapat masing-masing. Mungkin tiada niat mahu menyailang tapi makhluk lagi satu yang curang - kau bukan di pihak yang salah. Dah orang tu yang berpaling tadah daripada pasangan dia (tanpa pengetahuan kau barangkali) - makanya kau bukan sailang. Lagi pula, kadangkala kau memang tiada niat sebagai perampas atau apa sahaja. Kehadiran kau bahkan dialukan. Macam beberapa orang kenalan yang menjadi bukan isteri pertama - kehadiran mereka dialukan dengan syarat dan keadaan yang mereka sendiri lebih tahu.

Titik.
Cukup tentang itu buat masa ini. Cuma yang penting, jaga diri jangan sailang hak orang. Sebab kita sendiri tidak suka hak kita diperlakukan sedemikian rupa. Betul kan? *senyum*

*******

Ada seorang pembaca bertanyakan aku soalan malam tadi. Dia bertanyakan apakah petunjuk dia sudah berjaya melupakan seseorang yang pernah dia cintakan sepenuh hati. Aku sebenarnya kurang pasti kalau kita berjaya melupakan sepenuhnya manusia yang kita pernah menaruh perasaan dan harapan disebabkan setiap orang adalah berbeza.

Ada kenangan kita dengan manusia berkenaan - tidak kira baik atau buruk dan aku percaya, kalau buruk - lagi lama orang ingat berbanding baik. Contohnya mudah sahaja : kalau hari ini kau dapat gula-gula daripada seorang rakan, apakah kau masih ingat lagi keadaan tersebut selepas beberapa tahun jika dibandingkan dengan kenangan kau terjatuh tangga dihadapan seluruh masyarakat sekolah akibat tangga licin?

Jadi, mari tanya beberapa soalan ini sebagai penanda aras - apakah kau sudah melupakan (sedikit barangkali) tentang seseorang yang pernah kau cintai itu ya?

[Sumber gambar]

1 - Nampak dia muncul di talian (baca : online) - tapi kau sudah tiada niat langsung mahu menegur dia.
Tiada niat, tiada keinginan, langsung tiada. Bukan mengekang atau menghalang diri yang meronta-ronta mahu lakukan.

2 - Segala bentuk SMS, BBM, WhatsApp, Viber, Twitter dan sebagainya tidak mendorong kau untuk membalasnya.
Seperti yang pertama, tiada langsung kau rasa nak balas. Bukan halang diri ataupun tiada kredit, lupa bayar bil ataupun langganan data Internet sudah limitasi.

3 - Dia datang jumpa dan hati kau langsung tiada rasa.
Bak kata Najwa Latif, budak yang nak ambil SPM itu - Kosong, kosong, kosong. Nada. Langsung tiada terdetik seperti saat kau bersama, hanya dengan emotikon senyum pun kau dah melonjak hingga terlekat di siling rumah. Eh.

4 - Apa sahaja yang dia cakap atau lakukan tidak beri kesan.
Ini bukan berpura-pura kuat, tabah atau apa sahaja. Ini memang bak kata orang, macam curah air ke daun keladi. Apa sahaja bekas pasangan kau lakukan pada kau - kau hidup lebih baik daripada sebelumnya. Kalau hidup macam biasa, itu ada terkesan sebenarnya tu. Heh!

5 - Dia tayang kekasih barunya dan kau boleh ketawa.
Sebab kau dah tayang kekasih baru kau juga? (angkat kening)

6 - Keluarga dia merayu kau, tapi hati kau langsung tak goyah.
Itu bukan petanda kau kurang ajar tapi sebenarnya, kau mahu mengajar dia bahawa - setiap manusia ada limitasi masing-masing dan bukannya boleh dianggap akan kekal di takuk lama sentiasa. Katak pun melalak duduk bawah tempurung - bak kata Malique dan Jamal Abdillah. Ya, lagu aku maafkan kamu tu.

7 - Dengar lagu sepanjang percintaan bersama dia ibarat dengar lagu biasa.
Masa bercinta kebanyakannya ada lagu yang dedikasikan khas untuk si dia kamu itu kan? Jadi setiap kali lagu itu keluar di radio terus macam - "Eh, lagu kita!" - padahal radio memang putarkan lagu itu. Siap berduet lagi kalau bersama. Tapi bila dah berpisah, lagu itu hanya ibarat angin lalu menyapu telinga yang fokus memandu. Begitulah konsepnya lebih kurang.

Jadi, itu sedikit sebanyak soalan yang boleh ditanyakan pada diri sendiri. Sila jawab mengikut turutan dengan tanyakan hati sendiri dan bukan ikut gerak hati yang kadangkala boleh bawa mati.

6 comments:

mendatak hijau said...

ahahhaa..

seyes..
gua hati kering
takde perasaan..

ibarat melihat eskulator bergerak...

4feet8 said...

patutlah dlm twitter masing2 dah lancarkan kempen #114a tu. pagi-pagi tadi terus google.

Haha..tentang kekasih lama..?
memang tak terkesanlah semua tindakan dia. cuma macam nak muntah baca status romantiknya dgn wifenya kat FB. tapi, takpelah, mungkin itu cara dia meluah kan perasaan..kekeke..

@4feet8

tira said...

Ye. Saye dah move on. Saye tau saye dah move one bila saya baca ape yg kak zara tulis. Terima kasih. :)

takky said...

senang cite anggap la ex-love sbg tunggul kayu yg reput....
senang cite...

(kalo kat skola dulu, kami panggil spender basah sbg ganti gelaran tunggul kayu, x taw mcm mane boleh lekat nama 2)

tinta sofea said...

nampaknya saya belum . haihh . -.-"

HEMY said...

ada betol nye tanda2 ko bagi ni zarah..mana yg tak boleh nk lupa lagi meh kenal saya..kompem lupa.hahahaha