Wednesday, November 28, 2012

[Ulasan] : Mangsa - Gina Yap Lai Yoong | Fixi


Amaran.
Ulasan yang akan anda baca ini tidak mengandungi apa-apa maklumat yang bisa membocorkan jalan cerita. Cuma, ia adalah tulisan pantas aku setelah membaca naskah terbaru Gina Yap Lai Yoong yang juga penulis novel Ngeri yang bagus itu.

http://farm9.staticflickr.com/8349/8222256803_a78f45bf27_z.jpg
[Flickr aku] : Sejambak bunga is too mainstream :p


The novel arrived at 1245 (27 November 2012).
Start : 1315 (27 November 2012)
End : 1500 (27 November 2012)

Bila terbaca tweet yang MANGSA sudah boleh ditempah daripada Faizal Sulaiman, seawal jam 7 pagi (lebih kurang), aku dah tempah MANGSA dan dengan sabar menunggu di rumah.

Sebab kenapa beli MANGSA :

1. Sebab daripada FIXI (perlukan alasan lebih kukuh ke?)
2. Sebab tulisan Gina Yap Lai Yoong yang menulis NGERI, jadi MANGSA adalah wajib dibeli juga.

Ulasan :

1. Sesiapa yang beli MANGSA tanpa baca NGERI - akan terlepas sesuatu yang menyeronokkan walaupun akan tahu siapa pembunuh kedua dalam NGERI. Disarankan baca NGERI dahulu.

2. MANGSA membawa sorotan yang menarik. Sekurang-kurangnya dalam konteks rakyat Malaysia yang asyik dihidangkan dengan Gerak Khas (batuk) - kita akan jumpa polis yang berdedikasi dna tidaklah asyik pergi makan di kedai kopi setiap kali nak melakukan penyiasatan. Heh!

3. MANGSA dimulakan dengan Natalia dan Nazwan - walaupun mula2 kau akan keliru, apa kaitan mereka dengan mangsa yang hilang. Sehinggalah satu ketika - ada perkaitannya. Mestilah kena baca sendiri, mana boleh segalanya diberitahu.

4. Ada watak Hani, Iqbal (sekejap - kenapa nama watak macam Intern FIXI je?) dan Pak Hassim di satu kawasan di Kuala Lipis (Siti Nurhaliza punya kampung?) yang bakal membawa anda semua teruja apabila baca buku ni.

5. Pertanyaan : Takde adegan ganas macam dalam NGERI. Kenapa Gina? Kenapa? Tak dapat nak menyamar jadi konon Dr Reid dalam MANGSA walaupun ya, masih dapat merasakan keterujaan cerita.

6. Ada detektif yang bekerja dengan Inspektor Rashid bernama Detektif Minho (Ehem! Lee Minho aktor Korea ke) yang tangkas dan boleh dikatakan menyokong watak Inspektor Rashid dengan baik sekali.

7. Ada Detektif Hema yang masih menjejak pembunuh NGERI sebab dia terlampau obsesi (perkataan ini mengingatkan saya kepada sesuatu, heh!) dan alangkah menyedihkan apabila, eh, ada sambungan lagi tak selepas NGERI, MANGSA ini? (terus tukar topik)

8. Nama anak Inspektor Rashid adalah Rosmah (tepuk kuat) - Jadi kepada semua peminat nama ini di atas talian, beli buku ini cepat! Tahniah anda semua!

9. Persahabatan Hani dan Jo membuatkan aku seperti rasa nak menangis walaupun diakhiri dengan tragedi akibat kesilapan Detektif Hema yang rasanya perlu pergi ke kursus menembak untuk mencari sasaran yang tepat dan tidak kelam kabut, gelojoh sendiri. Macam Reid Criminal Minds sungguh.

10. Belilah naskah anda sendiri untuk pembacaan yang menerujakan.

11. Tiada aksi terlampau di dalam naskah ini - mengikut ukuran pembacaan saya yang merasakan tiada apa yang inzal pun pada trilogy 50 Shades of Grey (yang setiap satu naskah saya berikan 1/5 bintang) Fifty Shades of Grey, Fifty Shades Darker, Fifty Shades Freed - jadi MANGSA boleh dikatakan bersih dan sesuai untuk pembacaan segala peringkat umur.

Nota Kaki :
Pagi-pagi dihidangkan dengan perjalanan yang panjang serta kisah penuh warna. Aneh.

4 comments:

takky said...

alamak, x de mayat yg kena gantung mcm pinocio dh ke?

MK Kimi said...

kiranya ni ngeri 2 lah ek? kena beli nih

Gina Yap said...

Okey okey... nanti I buat yang mayat terapung dalam rumah pulak. Muahaha!

Anonymous said...

Sambungan mangsa ada x? Apa nasib jo, sam, nat, naz dgn rehan?