Monday, December 17, 2012

[Ulasan] : Main Gila - Lejen Press


Bangun pagi.
Rasa nak pergi KL.
Mandi, bersiap, minta Abah hantar pergi stesen bas.
Selamba.

Ya.
Aku  pun 'main gila' juga semalam.
Macam selalu aku buat, bila aku suka.
Tapi yang ini adalah 'Main Gila' yang lain.

http://farm9.staticflickr.com/8487/8279823527_a5e3400918_z.jpg
[Flickr Aku] : Gelang tidak datang sekali.

Berikut adalah ulasan aku yang diceduk dari Goodreads.

Beli : 16 Disember 2012.
Baca : 17 Disember 2012.

Durasi pembacaan : 3 jam setengah (sebab tertidur petang di tengah-tengah)

1. Aku nak letak 4.7 bintang sebab ada 1-2 cerpen yang kurang menarik pada aku. Tapi itu aku lah. Yang hanya sebagai pembaca. Tapi bagusnya, kekurangan itu ditutup dengan kispen-kispen yang hebat.

2. Kispen/cerita pilihan : Suicidium Luc Abdullah, De'Lejen Sahidzan Salleh, 7.62 mm Ophan Bunjos, Penebusan Khrlhsym, Suu-Chi Fiq Vertigo, Catatan Syahid Abdullah dan Dhabit Hasrul Rizwan.

Sekali lagi, tu yang buatkan aku teruja. Yang lain-lain, berada dalam kelas mereka tersendiri. Cuma mungkin yang aku senaraikan tadi adalah yang mengujakan aku. Amal Hamsanpunya tulisan juga menarik, tapi aku mungkin suka gaya Amal yang lain (aok tetap di hati koi). Zoul Yazix dan Aisa Linglung juga menarik garapan mereka.

3. Ulasan aku mungkin sedikit "bias" sebab kebanyakan daripada mereka adalah orang yang aku kenal atau pernah berjumpa ataupun pernah berdiskusi bersama, ataupun aku memang peminat tegar tulisan mereka.

4. Suicidium - Luc Abdullah : Tulisan ini memang gaya Luc. Aku secara peribadi menggelar Luc sebagai "mesin kispen" dan ternyata, kali ini hasilnya tidak mengecewakan. Bila membaca Suicidium, buatkan aku tertanya dan renung diri sendiri, sebab aku selalu buka laman sesawang yang berkaitan dengan isu yang diutarakan.

5. De'Lejen - Sahidzan : Seperti dalam Kolonial Mimpi - elemen tulisan Sahidzan yang aku suka adalah "details". Penceritaan yang kemas, dan kau boleh bayangkan apa suasana cerita tersebut.

6. 7.62 mm - Ophan : Di bahagian isi kandungan, dia tulis, 7.65 mm (nanti lain cetakan, boleh betulkan) - Salah seorang yang mempunyai tulisan yang tajam. Gaya Ophan macam dalam zine dia sebelum ini. Sedap dibaca, diamati dan diperhalusi.

7. Penebusan - Khrlhsym : Bila baca dah tahu dia punya. Aku rasa setiap kali penulis Kontrol Histeria menulis, kita dah boleh detect gaya mereka barangkali walaupun penceritaan sedikit berbeza temanya.

8. Suu-chi - Fiq Vertigo : Aku suka tulisan Fiq. Buatkan aku termenung sekejap dan bertanya pada diri, mana takdir akan bawa aku dalam hidup ini.

9. Catatan - Syahid : Selain dalam Bukan Perempuan Sundal - aku rasa aku tertarik dengan tulisan Syahid, kali pertama aku terjumpa dia dan dia berikan aku "Sampah". :)

10. Dhabit - Hasrul Rizwan : Betapa kadangkala manusia ini lebih hina daripada haiwan kan?

11. Kalau diamati, dalam buku "Main Gila" ini didominasi oleh kebanyakan mereka yang menulis untuk Lejen Press. Dalam kelompok yang aku minati, mereka adalah penulis daripada Kontrol Histeria atau Zine Satu Malam. Kan dah nampak aku sedikit "bias" - tapi tulisan mereka memang bagus.

12. Beli sendiri, baca sendiri la.

P/S : Yang paling untung adalah Deus, nama dia muncul dalam kispen Amal :p
 

1 comment:

kyoo reza said...

Singgah Bersiar-siar :)

KR.